GT200, RV770 - felbolydul a VGA-piac

Konklúzió

Az olvasók valószínűleg észrevették, hogy olyan felbontásokat és beállításokat teszteltünk, melyeket a HD 4850-nek bruttó 40–45 000 forintos árával egyáltalán nem lenne kötelessége kihajtani. Ráadásul abban a „megtiszteltetésben” részesült, hogy teljesítményét a 2–4-szer drágább GeForce GTX 260-hoz és 280-hoz hasonlítottuk, ugyanis megtehettük, mert mint látható volt, ezen monstrumok mellett sem játszott alárendelt szerepet.


NVIDIA GT200: gyors, erős és drága... [+]

A GeForce GTX 280 a tesztek túlnyomó többségében a 9800 GTX-nél 40–90%-kal volt gyorsabb, amiről tudvalevő, hogy gyenge memóriavezérlős és raszterizálós része miatt a nagy felbontásokban lassabb a G80-ra épülő GeForce 8800 GTX-nél. Márpedig az NVIDIA azt ígérte, hogy a G80-nál közel kétszer gyorsabb chipet készít, ez azonban még a szintetikus tesztekben sem ütközött ki egy-két kivételtől eltekintve. Azt lehet mondani, hogy a GeForce GTX 280 tényleg gyors, jelenleg a leggyorsabb egychipes megoldás, de ezért az NVIDIA irreálisan magas felárat kér, természetesen jóval többre értékeli azt, mint amennyivel gyorsabb az alatta található videokártyáknál – persze ez megszokott ebben a szegmensben, a leggyorsabbnak presztízse van. Nem ejtettünk még szót a GeForce 9800 GX2-ről (tesztünkben a 9800 GTX SLI-nek felel meg), ami a GTX 280-nál olcsóbb, ugyanakkor sok esetben gyorsabb. Akármennyire is gyorsabb a 9800 GX2, mi nem titkoltan inkább az egychipes GTX 280-at választanánk, ugyanis esetében nem kell tartani skálázódásbeli problémáktól, illetve belső felépítése révén is biztosabbnak tűnik a jövőre nézve (ugyanakkor még nem tudhatjuk, hogy ezeknek a tényezőknek a kihasználása mikorra várható).

A GeForce GTX 260 természetesen lassabb volt a 280-nál, és evidens, hogy előnye a 9800 GTX-szel szemben nem volt akkora, mint a teljes értékű GT200-as chipet tartalmazó nagyágyúé. A GTX 260 nem a leggyorsabb címért vetélkedik, ami tükröződik az árcédulán is, azaz közel sem kérnek el akkora felárat érte, mint a GTX 280-ért. Ez a videokártya elvileg 399 dollár környékén indul (partnereinknél még nem kapható), ami kicsit felülárazottnak tűnik annak fényében, hogy a Radeon HD 4850 alig 200 dolláros áron kerül forgalomba, miközben a két kártya teljesítménye átlagban alig tér el egymástól. Ha nem lenne AMD, akkor a GTX 260 akár még meg is érné a 399 dollárt, így viszont nem ér annyit.

A Radeon HD 4850 egy szép kis pofon az NVIDIA-nak, ugyanis ezen az áron egészen idáig a GeForce 9800 GTX-et kínálta, ami valljuk be, már nem tekinthető komoly konkurenciának. Ezt az NVIDIA is látja, mert a pletykák szerint hamarosan kiadja a 9800 GTX+ típusjelzésű videokártyát, amely egy emelt órajelű 9800 GTX lesz: a tesztek alapján ilyen áron szerintünk ennek sincs sok keresnivalója a HD 4850 ellenében, amely ráadásul sokkal időtállóbbnak ígérkezik. Most az NVIDIA került kényszerhelyzetbe, mert nem képes felmutatni a HD 4850-nel versenyképes terméket, és arra, hogy ez a helyzet megváltozzon, egy darabig nincs is esély. A jóval funkciógazdagabb és gyorsabb HD 4850 ellen egy GT200-derivátumra lenne szükség, amiről már biztosan hallottunk volna ezt-azt, ha létezne...

Az AMD-nél most valami megváltozott, a grafikus chipeket fejlesztő mérnökcsapat és az eredményeket kommunikáló marketinggépezet korábban kívülről kissé bizonytalannak, dezorientáltnak tűnt, most azonban magabiztosan és összeszedetten készültek fel az újabb GPU-generáció piacra dobására. (Nem mellesleg színvonalas és szakmailag is tartalmas volt az a nemzetközi sajtókonferencia, ahol időben megkaptuk az RV770-nel kapcsolatos információkat és magát a tesztkártyát is.) A mérnöki oldalon végre belátták, hogy nem szabad az árral szemben úszni, felvették az NVIDIA által odavetett kesztyűt, és textúrázásban, illetve a ROP-os Anti-Aliasing vonalán is harcba szálltak. Mindehhez a hardver is nagyon jónak tűnik, pláne, ha az árakat is figyelembe vesszük. Az AMD részéről bemutatott 260 mm²-es, 55 nm csíkszélességű chip versenyben van az NVIDIA 576 mm²-es, 65 nm-es chipjével; látva a fogyasztást még borúsabban ítéljük meg az NVIDIA helyzetét. Igaz, a trónfosztás ezúttal is elmaradt, de szerintünk egyáltalán nem baj az, ha egy gyártó nem az abszolút sebességet, hanem a teljesítmény/ár arányt tartja elsődleges szempontnak. A friss adatokat és a teszteredményeket látva az NVIDIA hosszú idő után újra nehéz helyzetbe kerülhet, talán nehezebbe, mint korábban bármikor...


Azóta történt

Előzmények

Hirdetés