A héten befutnak a fermis Quadrók

Az NVIDIA aktivizálja magát a professzionális felhasználásra szánt kártyák piacán is, amit a Quadro termékcsalád két új versenyzőjével tesz meg. A sorozatot érintő változás, hogy az eddig ismert FX jelző eltűnik, így a GF100 lapkára épülő termékek Quadro 4000 és 5000 néven kerülnek az üzletekbe. A Fermi architektúra a GF100-as lapka nem túl meggyőző teljesítménye után a GF104-es chippel próbál szerencsét a PC-s piacon, melyre már a játékosok számára is értékelhető termékek épülnek. Az előbbi GPU gyenge szereplése persze nem nevezhető meglepetésnek, hiszen a felépítése messze nem kedvez a mai 3D-s programok igényeinek, ám a professzionális alkalmazások esetében már más a helyzet.

Az NVIDIA a GF100-at maximálisan a Tesla és a Quadro termékekhez tervezte. Az előbbi márkajelzés alatt már bemutatkoztak a termékek, míg az utóbbi sorozat most frissült a legújabb megoldásokkal. Sajnos a zöldeket most sem kerülték el teljesen a gondok, ám ezúttal nem volt előre bejelentett paraméter a Quadro 4000 és 5000 kártyák esetén, így csak a lapkában rejlő erő kihasználásának hiányán lepődik meg az ember. Bár ez a piac sosem szólt az alacsony fogyasztásról az NVIDIA mégis ebből az irányból közelít. A GF100-as GPU-ban rejtőző 512 darab CUDA mag többsége le van tiltva, ami természetesen kihatással lesz a teljesítményre, de a termékek energiaigényét is nagymértékben csökkenti.

NVIDIA Quadro 5000
NVIDIA Quadro 5000

A Quadro 5000-es modell 352 CUDA magot alkalmaz 320 bites buszszélesség, valamint 5 darab ROP blokk társaságában. A lapka 510 MHz-es mag- és 1020 MHz-es shaderórajelen üzemel, a 2,5 GB-os GDDR5 szabványú fedélzeti memória pedig effektív 3 GHz-en ketyeg. Az értékekből kiszámítható, hogy a termék 718 és 359 GFLOPS-ra képes szimpla illetve dupla pontosság mellett, a memória-sávszélesség pedig 120 GB/s. A Quadro 4000 esetében gyakorlatilag a chip fele le van tiltva, így csak 256 CUDA mag felel a számításokért, miközben a memóriabusz szélessége 256 bitesre sorvadt, ami 4 ROP blokkra ad lehetőséget. Az utóbbi változás a fedélzeti memóriára is kihatással van, így annak mérete 2 GB-ra csökkent. A mag-, shader- és effektív memória-órajelek tekintetében 475, 950 és 2800 MHz-es paraméterekre kell számítani. Az előbbi két értékből következik a 486 és 243 GFLOPS-os számítási teljesítmény szimpla, illetve dupla pontosság esetén, továbbá a memórialapkák alacsony frekvenciája 89,6 GB/s-os adatátvitelt eredményez.

NVIDIA Quadro 4000
NVIDIA Quadro 4000

Ahogy fentebb említettük a teljesítmény nem túl magas, de nem szabad elfeledkezni a fogyasztásról. A Quadro 5000 mindössze 151,7 wattot igényel, ami a kategóriában megszokott 225 wattos értékhez viszonyítva nagyon jó paraméter. A kisebbik megoldás 142 wattal is beéri, aminél csak az vonzóbb, hogy ez a kártya egyetlen kártyahelyet foglal el, sőt a 6 tűs PCI Express tápcsatlakozóból is csak egy kell. A kimenetek szempontjából mindkét termék rendelkezik két DisplayPort és egy DVI-I interfésszel, továbbá a nagyobbik modellen egy sztereó szinkronizációs csatlakozó is található.


A Quadro 5000 és 4000 hátlapja

Az NVIDIA újnak mondható stratégiája rendkívül érdekes. A GF100-as lapka nagymértékben vissza van fogva, hiszen nem kétséges, hogy a csúcsmodellben a megszokott 225 wattos fogyasztás esetén több teljesítmény van. A gondot a FirePro V8800 jelentheti, amit jó eséllyel még azonos energiaigény mellett sem lehetne teljesítményben megfogni, így a zöldek nem is mennek bele ebbe a csatába. A cég a Quadro elsőszámú előnyére épít, mégpedig a szoftveres háttérre. Bár kétségtelen, hogy pár területen ez nem olyan fontos szempont, azonban e piaci szegmenseket az AMD már korábban bevette, így nem éri számottevő veszteség a zöldeket, az Eyefinity ellen pedig még gyors hardverrel is esélytelenek lennének.

A szoftver a kulcs mindenhez

A terméktámogatás az a pont ahol az NVIDIA megszerezte magának a professzionális piacon az uralmat, és a Fermi architektúra segítségével új lehetőségek nyílnak meg az érdeklődők előtt. A Quadro 4000 és 5000 jelzéssel érkező termékek a szokásos platformok (DirectX, OpenGL, OpenCL, CUDA) mellett támogatják a Java, a Python és a Fortran nyelven írt programok futtatását, továbbá a chip felépítésének hála az animációk szempontjából fontos tesszelláció is gyors lesz. Ez persze még mindig nem minden, ugyanis az OptiX névre keresztelt interaktív ray-tracing motort is támogatják az újdonságok, sőt a GF100 lapkában alkalmazott memóriahierarchia kifejezetten a ray-tracing igényeihez lett igazítva, így számottevő gyorsulás várható az előző generációs termékekhez viszonyítva.

Az NVIDIA szerdán kezdi meg az új megoldások szállítását, az árakról azonban még nincs információ.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés