Az NVIDIA aktivizálja magát a professzionális felhasználásra szánt kártyák piacán is, amit a Quadro termékcsalád két új versenyzőjével tesz meg. A sorozatot érintő változás, hogy az eddig ismert FX jelző eltűnik, így a GF100 lapkára épülő termékek Quadro 4000 és 5000 néven kerülnek az üzletekbe. A Fermi architektúra a GF100-as lapka nem túl meggyőző teljesítménye után a GF104-es chippel próbál szerencsét a PC-s piacon, melyre már a játékosok számára is értékelhető termékek épülnek. Az előbbi GPU gyenge szereplése persze nem nevezhető meglepetésnek, hiszen a felépítése messze nem kedvez a mai 3D-s programok igényeinek, ám a professzionális alkalmazások esetében már más a helyzet.
Az NVIDIA a GF100-at maximálisan a Tesla és a Quadro termékekhez tervezte. Az előbbi márkajelzés alatt már bemutatkoztak a termékek, míg az utóbbi sorozat most frissült a legújabb megoldásokkal. Sajnos a zöldeket most sem kerülték el teljesen a gondok, ám ezúttal nem volt előre bejelentett paraméter a Quadro 4000 és 5000 kártyák esetén, így csak a lapkában rejlő erő kihasználásának hiányán lepődik meg az ember. Bár ez a piac sosem szólt az alacsony fogyasztásról az NVIDIA mégis ebből az irányból közelít. A GF100-as GPU-ban rejtőző 512 darab CUDA mag többsége le van tiltva, ami természetesen kihatással lesz a teljesítményre, de a termékek energiaigényét is nagymértékben csökkenti.
NVIDIA Quadro 5000
A Quadro 5000-es modell 352 CUDA magot alkalmaz 320 bites buszszélesség, valamint 5 darab ROP blokk társaságában. A lapka 510 MHz-es mag- és 1020 MHz-es shaderórajelen üzemel, a 2,5 GB-os GDDR5 szabványú fedélzeti memória pedig effektív 3 GHz-en ketyeg. Az értékekből kiszámítható, hogy a termék 718 és 359 GFLOPS-ra képes szimpla illetve dupla pontosság mellett, a memória-sávszélesség pedig 120 GB/s. A Quadro 4000 esetében gyakorlatilag a chip fele le van tiltva, így csak 256 CUDA mag felel a számításokért, miközben a memóriabusz szélessége 256 bitesre sorvadt, ami 4 ROP blokkra ad lehetőséget. Az utóbbi változás a fedélzeti memóriára is kihatással van, így annak mérete 2 GB-ra csökkent. A mag-, shader- és effektív memória-órajelek tekintetében 475, 950 és 2800 MHz-es paraméterekre kell számítani. Az előbbi két értékből következik a 486 és 243 GFLOPS-os számítási teljesítmény szimpla, illetve dupla pontosság esetén, továbbá a memórialapkák alacsony frekvenciája 89,6 GB/s-os adatátvitelt eredményez.
NVIDIA Quadro 4000
Ahogy fentebb említettük a teljesítmény nem túl magas, de nem szabad elfeledkezni a fogyasztásról. A Quadro 5000 mindössze 151,7 wattot igényel, ami a kategóriában megszokott 225 wattos értékhez viszonyítva nagyon jó paraméter. A kisebbik megoldás 142 wattal is beéri, aminél csak az vonzóbb, hogy ez a kártya egyetlen kártyahelyet foglal el, sőt a 6 tűs PCI Express tápcsatlakozóból is csak egy kell. A kimenetek szempontjából mindkét termék rendelkezik két DisplayPort és egy DVI-I interfésszel, továbbá a nagyobbik modellen egy sztereó szinkronizációs csatlakozó is található.
A Quadro 5000 és 4000 hátlapja
Az NVIDIA újnak mondható stratégiája rendkívül érdekes. A GF100-as lapka nagymértékben vissza van fogva, hiszen nem kétséges, hogy a csúcsmodellben a megszokott 225 wattos fogyasztás esetén több teljesítmény van. A gondot a FirePro V8800 jelentheti, amit jó eséllyel még azonos energiaigény mellett sem lehetne teljesítményben megfogni, így a zöldek nem is mennek bele ebbe a csatába. A cég a Quadro elsőszámú előnyére épít, mégpedig a szoftveres háttérre. Bár kétségtelen, hogy pár területen ez nem olyan fontos szempont, azonban e piaci szegmenseket az AMD már korábban bevette, így nem éri számottevő veszteség a zöldeket, az Eyefinity ellen pedig még gyors hardverrel is esélytelenek lennének.
A szoftver a kulcs mindenhez
A terméktámogatás az a pont ahol az NVIDIA megszerezte magának a professzionális piacon az uralmat, és a Fermi architektúra segítségével új lehetőségek nyílnak meg az érdeklődők előtt. A Quadro 4000 és 5000 jelzéssel érkező termékek a szokásos platformok (DirectX, OpenGL, OpenCL, CUDA) mellett támogatják a Java, a Python és a Fortran nyelven írt programok futtatását, továbbá a chip felépítésének hála az animációk szempontjából fontos tesszelláció is gyors lesz. Ez persze még mindig nem minden, ugyanis az OptiX névre keresztelt interaktív ray-tracing motort is támogatják az újdonságok, sőt a GF100 lapkában alkalmazott memóriahierarchia kifejezetten a ray-tracing igényeihez lett igazítva, így számottevő gyorsulás várható az előző generációs termékekhez viszonyítva.
Az NVIDIA szerdán kezdi meg az új megoldások szállítását, az árakról azonban még nincs információ.