- Samsung Galaxy Tab S 10.5 - magas képesítés
- VR topik (Oculus Rift, stb.)
- AMD GPU-k jövője - amit tudni vélünk
- Az AI-ra helyezi a fókuszt az Apple M4 SoC
- Milyen monitort vegyek?
- Melyik tápegységet vegyem?
- OLED TV topic
- Sony MILC fényképezőgépcsalád
- Fél tucat Core Ultra CPU jöhet az asztali piacra
- 3D nyomtatás
Hirdetés
-
Android és iOS rendszerekre érkezik a Sonic Rumble
gp A május végére tervezett zárt bétára már lehet jelentkezni a hivatalos oldalon.
-
Toyota Corolla Touring Sport 2.0 teszt és az autóipar
lo Némi autóipari kitekintés után egy középkategóriás autót mutatok be, ami az észszerűség műhelyében készül.
-
Bemutatta ZUFS 4.0-s memóriáját az SK Hynix
ph A Zoned UFS technológia fejlesztése még 2019-ben kezdődött, és pont kész lett az AI betörésére.
-
PROHARDVER!
Ez itt, az elektronikával hobbiból foglakozók fórumtémája.
Lentebb összegyűjtötttem néhány elektronikával kapcsolatos, hasznos linket.
Új hozzászólás Aktív témák
-
Batman2
őstag
Szevasztok !
Igen, még én is átböngésztem alaposan tegnap este (éjszaka) a 3914-es adatlapját és ugyan ezekre a megállapitásokra jutottam, tehát hogy az ellenállás láncnak a belső referencia táp adja a tápot és hogy az ellenállás létra és a referenciák is sorba vannak kötve, igy lesz 2 darab 10-es látrából egy darab 20-as ellenállás létra és 20 külömböző feszültség szint a 2x1,25 vagyis 2,5V-os feszültségből !
A két ellenállás valóban a LEDek áramát szabályozza, tehát azok jogosan vannak a földre kötve, annyi eltérést találtam csak a dokumentációban, hogy alsó ellenállásnak 1,1K-osat ir a 2,2-es bizonyos kapcsolásnál (talán épp ennél a fajtánál).
Ismét, már vagy tizedjére is alaposan átnézve a fóliás lapot sem találtam semmi hibát, aztán valamiért a LEDekre néztem és hirtelen orbitális hibát vettem észre !
Az összes LEDet gondosan forditva kötöttem be , valahogy ez lebegett a szemem előtt, hogy a negativ pólusuk kell közös legyen (általában mindig azt közösitem saját kapcsolásaimban), de ennéll az IC-nél a pozitiv a közös lábuk a LEDeknek !Több hasonló kapcsolást megnézve, volt, ahol 22K-osat ir az alsó ellenállásra, ezért kicseréltem, miután nehány LEDet bekötöttem helyesen és még mindig azzal álltam szemben, hogy nem világit egy sem.
Nyilván 2,2 volt az a 22.Ma visszacseréltem az ellenállást és pozitiv tápot adva a 3914-esekre végre elkezdtek világitani a LEDek !
Annyi a szépség hiba mindössze a kapcsolásban, hogy valóban kevés az az egy RC tag a jel simitásra, mert alacsony frekvenciánál az első LEDek erősen vibrálnak, villognak.
Megcsináltam a két RC tagos csilapitást (1K-22mikro, 33K-1mikro), de nem sokat javitott a helyzeten, lehet még nagyobb ellenállásokat kellene alkalmaznom, csak akkor meg nő a kapcsolás tehetetlensége, késése.
Mindegy, a lényeg, hogy azért használhatóan működik !
Beállitottam 50Hz-es váltóáramról (1500-as fordulatnak felel meg) a kapcsolást úgy, hogy 5200-as fordulat legyen a maximum (ez a motorom maximuma), igy 260 fordulat egy LED.
Dizel járgányom van, igy a generátor változó frekvenciájú szinuszjeléről akarom hajtani, remélem, ugyanúgy veszi, mint a hálózati váltóramot !Üdv
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
-
fero02
veterán
válasz Lompos48 #11455 üzenetére
Kolléga, lenne egy kérdésem hozzád:
Adott egy Samsung 940N monitor. A hibája az, h bekapcsolás után kb 2-3 mp-re van kép, majd a háttérvilágítás elmegy, de a kép ilyenkor is megvan.
A táp panelt átkondiztam, tehát kapacitás problémákat figyelmen kívül hagyhatjuk. Ha jól tudom ezeknek a monitoroknak még gyenge pontjuk az inverter trafó. Na most én rámértem arra is és nagy a különbség (1663 és 1180 Ohm). Kérdésem az lenne, h szted mennyi az esélye annak, h a nagy difi miatt tilt le az elektronika.
Rendelnék trafót hozzá, de ha nem muszáj nem dobnék ki több, mint ezer ft-ot az ablakon.
A választ köszi előre is!
-
Lompos48
nagyúr
válasz fero02 #11456 üzenetére
Hűha! Nem egyszerű a kérdésed.
Általában minden nagyfeszültségű alkalmazás kritikusabb mint a "mezítlábasak". Ez érvényes a legrégibb CRT-s TV-ktől a legújabb cuccokig. A bajt legtöbbször melléktényezők okozhatják, mint nedvesség vagy por. Ezért találom szenzációsnak a LED-es megoldást.
Ha a táp alatt a monitor tápját érted, akkor nem csináltál rosszat, de lehet, hogy helyben topogtál. De látom a fórumokon, hogy nagyon gyakran kennek rá mindent a kondikra.
Az inverter - gondolom hasonlóképpen a laptopokhoz - egy külön kis lapocska, ami be van táplálva és egyetlen HV kábellel megy a fénycsövekhez. Ezt kellene tüzetesen átnézned. Akármilyen pici koromnyom átütést lehet. Nem feltétlenül hibás alkatrészt jelent, de az egész invertert fejreállíthatja. Tisztára kellene először pucolni, akár szesszel/ecsettel mosni, amíg "csillog". Ugyancsak alaposan végignézni minden forrasztást. Egyetlen laptopot sikerült helyrepofoznom ilyen állapotból és azt is az SMD alkatrészek újraforrasztásával egy GSM szervízben.Na most én rámértem arra is és nagy a különbség (1663 és 1180 Ohm). Kérdésem az lenne, h szted mennyi az esélye annak, h a nagy difi miatt tilt le az elektronika.
Az elektronika valószínű nem tilt le semmit, egyszerűen eltűnik a "backlite" és nem látszik semmi az LCD-ből.
A a két érték, különbség hol mérhető. Ha 2 azonos trafó tekercsei között, akkor gáz, mert menetzárlatot jelenthet. Ha nem, akkor mi? -
fero02
veterán
válasz Lompos48 #11457 üzenetére
A kondi csere nálam ilyenkor alap. Pár száz ft és sok fölösleges körtől tud megóvni és ha mégsem az volt a hiba oka, akkor sem árt neki.
Ez egy ilyen trafó. A 2 secunder oldalt mértem és ott volt ez a különbség.
Több helyen olvastam, h ha nem közel egyforma a 2 oldal értéke, akkor képes tiltani.
Ja és igen, kép van, de a háttér világítást lekapcsolja, miközben a led továbbra is kéken világít (nincs se villogás, se más szín, mint a nagyon beteg tápos monitoroknál).
A felépítést tekintően 2 panel van. 1 kis scaler és egy nagyobb táp, mely magában foglalja az invertert is.
-
Lompos48
nagyúr
válasz fero02 #11458 üzenetére
A kondi csere nálam ilyenkor alap.
Nézőpont és tapasztalat függvénye.
A 2 secunder oldalt mértem
Ha tudnám milyen kapcsolása van az inverternek, minek kell a 2 szekunder, akkor talán írnék valamit, de így PASSZ.
Sorry!
Több helyen olvastam, h ha nem közel egyforma a 2 oldal értéke, akkor képes tiltani.
Akkor pedig indulj ki ebből, mert ez már nem találgatás, hanem tapasztalás. Mindezek mellett furcsa, hogy pár másodpercre felvillan.
Csak zárójelben: nagy merészségnek tartom egy kilovoltos feszültségű trafót belegyömöszolni egy 3 centis skatulyába.
[ Szerkesztve ]
-
fero02
veterán
-
Lompos48
nagyúr
válasz fero02 #11460 üzenetére
Dehogy hülyeség, úgy van az. Csak kell még lennie ott kondikon kívül valami kortoll elektronikának is.
Ha nem volna szabályozva, akkor egyszerű logika szerint 2 cső világosabb, másik 2 halványabb lenne. De ha zárlatos a trafó, akkor több áramot szop és a kontroll (ha létezik) tényleg lelövi, hogy ne füstöljön el. Talán...
-
Batman2
őstag
Apropo,
ha már szóba került az inverter trafó akkor lenne egy kérdésem !
Valami kis egyszerű kapcsolásban (pénzvizsgáló neon, vagy hasonló) olvastam a következő meghatározást az inverter trafóra:
"kicsi, sárga inverter trafó"
Azt írja a leírás, hogy ez a neve, sárga színű és így kell kérni, így ismerik az elektro boltokban !!
Na most voltam a Conradban és feltettem ezt a kérdést az eladónak, hogy van e ez a nevű cucc !
A koma nézett nagyokat, fogalma sem volt, hogy miről van szó, aztán nagy nehezen találtunk katalógusban egy inverter trafót, ami valami 3-5V-ból hivatott 230-at előállítani, de már ezt sem gyártják és ennyi, semmi más nem volt !
Szóval mit tudtok erről a kis teljesítményű inverter trafóról (kb. 1x1cm), tényleg lehet e készen kapni és ha igen, milyen néven, melyik boltban ??
(nem lenne utolsó, ha nem kellene hézilag méretezni és tekergetni !)Üdv.:
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
CPT.Pirk
Jómunkásember
Van aki vállal nyák gyártást?
Nem túl bonyolult kapcsolásból kellene 5 darab egyforma kb. 5x6 centis 1 oldalas (1 cső és 6-7 alkatrész / nyák), egy egyszerű kb. 5*10cm-es egyoldalas nyák a tápnak, meg egy kicsit bonyolultabb, kb. 10x10-14cm-es, esetleg két oldalas nyák a sub Push-Pull kapcsolásának.A terveket nagyrészt már megcsináltam Eagleben, de nyákot nem készítettem még soha, csak tanultuk, hogy hogyan kell megtervezni. Ezt a készülő erősítőt meg sok évig szeretném használni, szóval nem ezen szeretnék kísérletezni.
Érdemes valami céggel megcsináltatni ilyen kis tételt?
Nincs más - csak egy szál gitár - szidom a rendszert - forradalmár. - Én vagyok egyedül 88 telén. (Auróra)
-
Batman2
őstag
válasz Lompos48 #11466 üzenetére
Szevasz
Ige-igen, az jó megoldás lenne, a scannerek nekem is eszembe jutottak meg az LCD monitorok is, mind tele van jó kis CCFL fénycsövekkel és inverterekkel !
Autóbontót azt ismereke, de műszaki cikk bontót, ahonnan meg is lehet venni cuccokat, olyan nem tudok, hogy hol van, milyen néven kellene keresni !?
Üdv.:
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz CPT.Pirk #11467 üzenetére
Szevasz
Lompos jól mondja , régóta készítek (elsősorban magamnak) nyákokat kézzel rajzolva, de egy ideje már készítek olykor-olykor foto maratott nyákokat is, ha nagyon szép külalak, vagy több kell belőle, vagy nagyon vékony vezető csíkok vannak rajta !
Szóval több darab esetében már megéri fotomaratrással bajlódni !
Küldd el mélben, vagy privátban, hogy pontosan mi, mekkora, hány darab kellene, aztán kalkulálom, hogy mennyiért és mennyi időn belül tudom elkészíteni !
Üdv.:
[ Szerkesztve ]
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
CPT.Pirk
Jómunkásember
válasz Batman2 #11470 üzenetére
Szia!
Összeszedem a cuccokat, kicsit csinosítok rajta, és elküldöm privátban. Eagle-s fájlok, küldjem el képfájlként a nyákrajzot belőle, mint pl. mikor papírra nyomtatjuk v. az egész projectet küldjem át?
Nincs más - csak egy szál gitár - szidom a rendszert - forradalmár. - Én vagyok egyedül 88 telén. (Auróra)
-
gabo9201
senior tag
Bocsi az OFF-ért!!!
[ Szerkesztve ]
Megbízhatóság: http://phmegbizhatosag.atw.hu/phtabla.php?nev=gabo9201
-
Batman2
őstag
Üdv. mindenkinek !
Megint csak azzal a bizonyos fordulatszám mérő kapcsolással van problémám, amit már korábban belinkeltem !
Nos, most igazán nem is magával az áramkörrel van problémám, mert az tulajdonképpen működik, hanem inkább azzal, hogy vjon a jelforrásommal összepasszol el, illetve hogy mi okozhatja a az autó elektromos hálózatába bekötve a problémát !
A jelforrásom, dizel autó lévén, a generátorom, annak vezettem ki az egyik fázisát a 3 közül.
A probléma pedig a következő:
Ha jár a motor, akkor előszőr látszólag helyesen működik és jelez, a fordulatszám növelésére egyre több LED kezd világitani, aztán hamar megáll ez a folyamat, majd elindul visszafelé, tehát további fordulatszám növekedésre már egyre kevesebb LED kezd világitani !!Az áramkör látszólag helyesen működik teszt körülmények között, egy négyszögjelgenerátorralk szimulálva a megszakitóimpulzusokat szépen nő a világitó LED szám a frekvencia növelésére.
50Hz-es, hálózati váltóáramra kapcsolva a szerkentyűt szintén jelez és helyesnek tűnik a jelzés a leirás szerint, bár itt nem tudom kipróbálni külömböző frekvenciáról.Arra gondoltam a viselkedést figyelve, hogy valami interferencia lehet a tápfeszültség és a váltóáramú jel között a szerkezetben és ez zavarhatja meg a kijelzést !
Erre azért gondoltam, mert ugyanaz az egység a tápforrás is, egyenirányitás után, mint ami a jelforrás direktben, egyenirányitás előtt !
És a létrejött egyenáram sem teljesen frekvencia független, mivel hullámos egyenáram,tehát hordozza a váltóáramú részre jellemző frekvenciát, ami a szerkentyüben a jellel együtt érdekes dolgokat produkálhat !
Magát az 555-öst is zavarhatja a némileg hullámos egyenáram, ami hibát okozhat a működésében, az impulzus előállitásában !Ezt látszik megerősiteni a következő kisérletem is !
Kipróbáltam úgy a mérőt, hogy a tápellátását egy 12V-os zselés akkuról adtam és a járgány elektromos rendszerével nem kapcsolódott, csak a jelet kapta a generátrotól.
Ebben az esetben helysnek tünt a kijelzés, rendben növekedni kezdett a motor fordulattal !
Egyetlen apró hiba volt csak, az első felpörgetés után eltünt az össze kijelzés, csak akkor jött vissza, ha kézzel megérintettem a szerkezetem paneljét, akkor viszont helyes volt a kijelzés, anélkül csak sokkal magasabb fordulaton kezdett jelezni !Ebből arra következtettem, hogy mivel a föld pontokat sem kötöttem össze, igy nem volt testje a jelnek, ami a jel csökkenését, vagy az átvezető kondi tartós megtöltődését jelentette, külsülés nélkül, gy nem tudta rendesen átvinni a jelet !
A kezem pedig már meg felelt elég földelének, mivel a jel igen kicsi, egy 100K-os ellenálláson jut a szerkezetre !
Tehát föld összekötés az mindenképpen kell.A kérdésem viszont igazából az, hogy ha arraól van szó, amit gondolok, hogy nem stimmel össze a jel és a tápforrás, akkor ezen hogyan tudok segiteni, ezt a problémát hogyan tudom megszintetni ???
Én arral gondoltam, mivel nem elég sima az tápfeszültség, a fordulatszámtól és a jel forrás frekvenciájától függő impulzusokat hord, valahogyan meg kellene szűrni és kisimitani !
A kapcsolásban a stabil táp bemenetén csak egy 10 mikrós kondi van, ezt megnövelném vagy 470mikróra és tennék a tápegység elé egy diódát is, ami egyrészt nem engedi a puffer kondiban tárolt áramot az autó elektromos hálózata felé vissza folyni, másrészt némi ellenállást is jelent, ami RC jellegű szűrőt hoz létre,
de akár betehetek még mondjuk egy 0,33 ohmos ellenállást is és akkor tényleg van RC szűrő,
a kapcsolásban a táp kimenetén van 100nF-os szűrő, ezt a bemenetre, vagy arra is tennék,
illetve az IC-k, de mindenképpen az 555-ös tápvonalaira 100nF-os szűrő kondit tennék !Kinek, mi a véleménye, mi a leghatásosabb módszer a tápfesz. szűrésére ??
Üdv.:
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz CPT.Pirk #11472 üzenetére
Szevasz
Rendben, képfájlban küldjed, mert nem vagyok túl jártas az Eagle-ben !
És szükségem van a panel pontos méretére is, hogy mekkora kell legyen a kész méret !
Furatokat kell e készitsek, vagy sem ?
A leirást sem árt ha elküldöd, jó ha tudom, mit kell csinálnom !Üdv.:
[ Szerkesztve ]
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
PHM
addikt
válasz Batman2 #11478 üzenetére
A 7805 előtt a dióda és a 470 mikró oké, én is ezt tenném.
A stabilizátor be és kimenetén is hasznos lesz 1-1 100 nanós kondi.
Ide jó minőségű kondikat használj, a lehető legközelebb az IC lábaihoz.
A test és a jel dolgot nem értem kristálytisztán.
Ha jól tudom, az autó generátorok 3 fázisúak, csillag kapcsolásban.
Az egyenirányítást 6 darab dióda végzi.
Azaz a generátor tekercsek egyetlen pontja sincs közvetlenül a testen.
Rajzolhatnál egy móricka ábrát a táp és a jel bekötéséről,
mert ez nekem sehogy sem gömbölyű.Ma olyan bizonytalan vagyok... Vagy mégsem?
-
Lompos48
nagyúr
Mind igaz!
2 hozzáfűznivalóm van mindössze:
Amióta eszemet tudom a 100nF-os kondenzátorból mindig a legklasszikusabb kerámiát használ-tuk/-tam, ami az a nagyobbacska négyszög és nagyon lapos, mert teljesen sík szerkezetű. Ezeket pedig ha csak tehettük egyenesen az IC lábaira, vagy ha nem volt lehetséges, akkor a NYÁK hátára, az IC lábainak forrasztásaira szereltük. Ezeknek az értelme a nagyfrekvenciás gerjedés elkerülése, mert az IC-be nagy erősítésű hibaerősítő is van integrálva, ami gerjedhet.
Ami a vezérlőjel begyűjtését illeti csak anyit tudok, hogy a technikai vizsgáztató állomásokon a diesel motoroknál ezt vagy nyomásérzékelővel valamelyik slagon, vagy induktívval a generátor valamelyik szálán csinálják, ezzel megoldva a galvanikus leválasztás (közös testszál) problémáját is. Ehhez ellenben adatok kellenének. Utóbbi tűnik kézenfekvőbbnek: ferritgyűrűvel, amin átmegy a generátor valamenyik szála és van rajta egy tekercs, ami impulzusokat gyűjt. Csak mekkora???
[ Szerkesztve ]
-
fradi81
veterán
Hello
Remélem jó helyre írtam, lenne egy kérdésem. Szivargyújtóba dugható USB töltő(olcsó kínai), ha összekötöm a mobillal 700mA-t ír ki a telefon, és látszólag tölti, gyakorlatilag nem. Ha számítógépre dugom a telefont akkor 500mA-t ír ki és tölti ahogy kell. Tehát most itt mi a probléma, a telefon ír ki hülyeséget mikor a kocsiba dugom, vagy pedig az a plusz töltés amit kap, azt eredményezi hogy nem fog töltődni? Erre a töltőre MAX: 1000mA van írva egyébként. Várom a szakik véleményét.moto g72, Ninebot d28e
-
Batman2
őstag
Szevasz
Itt a generátor kapcsolási rajza és a szerkentyűm bekötése:
A pirossal jelzett pontrol veszem le a váltóáramú jelet és viszem a szerkezetbe !
A gyanúm az, hogy hiába benne van a körben az akku is, ami folyamatos áramot szolgáltat, de a generátor által termelt áram feszültsége szükségképpen nagyobb az akku feszültségnél, emiatt a generátor működéséből eredő, fordulatszámmal változó frekvenciájú impulzusok rajta ülnek a tápfeszültségen !
A tápfeszültségen mindhárom fázis impulzusai rajta vannak, mig a szerkezet jelként csak az egyik fázist használja, ennek a fázisnak a többi fázissal való interferálása, vagy valamilyen egymásra hatása okozhatja ezt a furcsa viselkedést, amit tapasztaltam !Ez lehet, hogy csak a bejövő jellel interferál, és ez okozza a bajt, de lehet, hogy magát az 555-öst zavarja és az bolomdul meg, e miatt csökkenni kezd az általa létrehozott impulzusok száma, igy a mérő feszültség is, ezért csökken a jelzés !
Elgondolásom szerint, ha teljesen, vagy legalábbis egy szintnél lejjebb, nagyon kicsire sikerül szoritanom az tápfeszültségen ülő, zavaró fázis impulzusokat, akkor nem lesz probléma a kijelzéssel !
Bár az nem teljesen világos számomra, hogy a jelként felhasznált fázis miként földelődik, tehát a szükséges másik pólus, a jelföld hogyan kapcsolódik a szerkezetemhez ???
Mivel közvetlenül a váltóáramú tekercsről nincsen másik pólus a szerkezetre csatlakoztatva, csak a dióda soron keresztül van kapcsolat, földelés !
E miatt felmerül bennem a kérdés, hogy ez nem okoz e eleve problémát a szerkezet működésében ??Külön tápról táplálva ez biztosan nem okoz gondot, ez tiszta, de igy nem tudom átlátni a dolgot !
Akár hogy gondolkodom, ha megfelelő a zavar szűrés és impulzusoktól mentes, folyamatos egyenáramot tudok a szerkezetemre juttatni, akkor csak nem zavarhatja semmi a jelet és a szerkezetet !
Nagy kondi, 100nF-os szűrő, dióda és ha ez nem lenne elég, akkor akár két lépcsős RC szűrés, erre tudok gondolni, mint megoldás !
Mi a vélemény ??
Üdv.:
[ Szerkesztve ]
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
fradi81
veterán
válasz Batman2 #11488 üzenetére
Köszi. Járó és álló motorral is volt, 2 különböző kocsiban. Ezt csak szivargyújtóba tudom dugni, máshova nem. Mindenesetre küld egy másikat az eladó első körben, ha az se lesz jó veszek másikat máshonnan. Találtam pár jót időközbe. pl [link]
[ Szerkesztve ]
moto g72, Ninebot d28e
-
Batman2
őstag
válasz fradi81 #11490 üzenetére
Szevasz
Vajon azt az áramerősség kijelzést hogyan végzi a telefon ??
Nem láttam még olyan telefont, amiben áramerő mérő volt beszerelve, de fészültséget sem szoktak kijelezni, csak a töltő áramkör mér feszültséget és az intézi a telefon többi részétől függetlenül tudtommal a töltést !
Az USB-ről tudtommal max. 500mA vehető le, tehát lehet, hogy valójában nem méri a telefon, hanem csak azt érzékeli, hogy az USB-re lett csatlakoztatava és akkor 500mA-t ir ki !
Bár, ha ez egy telefontól független ketyere, nem része a telefonnak, akkor igazából nem tudom, hogy tudja e érzékelni a telefon, hogy milyen forrásból jön a táp.
Ha viszont egy független ketyere, akkor szerintem abban keresendő a hiba, rossz, ki kell
cserélni !A járó, vagy álló motort azért kérdeztem, mert járó motor esetében mindenféle zavarok, tűimpulzusok keletkeznek a járgány elektromos hálózatában, ami zavarhatja pl. egy táp működését, de ez álló motor esetében nem áll fenn !
Üdv.:
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Délután próbálgattam a mérőmet ismét, immár mindenféle kondival és diódával felszerelve, de továbbra sem volt jó az eredmény !
Sőt, külön tápról hajtva is hibásan működik !
Amennyiben csak a váltóáramu jelet kötöm a ketyerére és semmi más kapcsolata nincsen az autó hálózatával, akkor ugyan a fordulatszámmal megfelelően változik a kijelzés, de elég remegős, és sokkal nagyobb jelnél kezd csak jelezni, tehát ez sem jó !
Ha viszont külön tápról hajtom továbbra is, de a föld pontokat összekötöm (tehát van jelföld), akkor ugyan rendes, stabil lenne a kijelzés, de ekkor már megint ugyanaz a hiba jelentkezik, mikor a tápot is a járgány hálózatából kapja !
Szóval számomra úgy tűni, hogy ez a szerkezet valahogy a generátor váltóáramáról nem tud megfelelően működni !
Ha valakinek van még ötlete, mit lehet tenni, ne tartsa vissza !
Üdv.:
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Lompos48
nagyúr
válasz Batman2 #11492 üzenetére
Egyre kucifántosabb az ügy. De menjünk neki mégegyszer.
1. Tudomásom szerint egy akku nagyon jól játssza a szűrőkondi szerepét. A generáror kimenetén mindig akkora lesz a fesz., mint az akkun és fordítva, mert össze vannak kötve párhuzamban. A lüktetés nem túl nagy feszültségben, csak mondjuk áramban. A fesz. csak annyira pulzál, amennyi a feszültségesés a kábeleken meg az akku belső ellenállásán. Nem hiszem, hogy a táplálással, sokkal inkább a vezérléssel lehet a gond. Nincs egy stabil jel a testhez képest minden egymás hegyén-hátán lovagoló színuszgörbékre van ültetve.
2. Kipróbálnám járó motorral az akkukapcsokról táplálva és a vezérlést szimulálva egy egyenszinttel, ahogy már tárgyaltuk.
3. Ha netalán a 2. pont konfigban stabil kijelzést kapnál, van az induktív vagy nyomásérzékelőn kívül egy harmadik ajánlatom vezérlésre. Optocsatolóval! A három fázis bármelyik (hozzáférhető) ágából "ellophatsz" pár miliampert, attól még a töltést nem komprommitálod. Polaritásra vigyázva a diódával párhuzamosan köthető egy optocsatoló bemeneti LED-je előtétellenállással (vigyázva, hogy akkor kapjon vezetőirínyú áramot, amikor a diodán visszfeszültség van). Léteznek olyan csatolók, amik már akár 1-2mA-en is működnek. A kimeneti tranzisztort pedig ezután már oda kötöd, ahova akarod: pl. emitter testre, kollektor az 555 triger bemenetére és pull-up ellenállással pluszra.
Ennél jobbat nem fogok tudni kitalálni, azt hiszem.
-
Lompos48
nagyúr
Opto adatlap példaképp: [link]
-
PHM
addikt
válasz Batman2 #11487 üzenetére
Első lépésként cseréld ki az 555-ös 6-os és 7-es lábára csatlakozó
100 nanós kondit 47 nanósra.
A monostabil kapcsolási ideje valószínűleg túl hosszú, ez okozhatja
magasabb fordulaton a rendellenes működést.
Másodikként köss a bemenő jellel sorba egy 100-220 nF 100V-os
fólia kondenzátort. Az áramkört az autó 12V-os hálózatáról tápláld.
(Elméletileg nem lehet az IC-k tápján jelentős zavarfeszültség,
hiszen azt a 7805 elég jól elnyomja.)
Személy szerint tennék egy próbát úgy is, hogy a generátor közös
pozitív kimeneti pontját használnám jelnek.
(30-as pont, a generátorhoz a lehető legközelebb kötve.)
Ez esetben mindenképp kell a jellel sorosan egy kb 220 nanós kondi,
+ az 555-ös 6-7-es lábán a 100 v. 47 nanós kondit ki kell cserélni
egy 15 nanósra.Ma olyan bizonytalan vagyok... Vagy mégsem?
-
Batman2
őstag
válasz Lompos48 #11493 üzenetére
Szevasz
Az tény, hogy valamelyest puffereli az akku a generátor szaggatott egyenáramát, de azért messze nem teljesen, ahhoz egy ólom akkunak túl nagy a belső ellenállása, ehhez már kondenzátor kell !
Az viszont van a kapcsoláson, dióda-1000mikrós kondi, 100nF-os kondi a táp IC be és ki menetén, közvetlen az IC lába tövére forrasztva, 10mikrós kondi az IC kimenetén, és 100nF-os kondi az 555-ös tápvezetékein !
Az tény, ha a generátor egyik váltóáramu tekercs vezetékét egy ferrit gyűrűn átbújtatva, a ferrit gyűrűn kis tekerccsel valóban meg lehet csapolni és akkor meg is van a két pólus (jel és jel föld) !
Ha másképp nem boldogulok, akkor ezt is kipróbálom !A járó motor, és szimulált, négyszög impulzusos próba jogos ötlet, kipróbálom, ha máképp nem sikerül előrehaladnom, ezzel kizárhatnám a tép minőségi problamtikáját !
A jelforrás négyszög generetárt ebben az esetben külön tápról hajtanám, nehogy a jel legyen a hibás, az biztos legyen, akkor már csak a mérő kapcsolás marad.A hamradik lehetőségnél arra gondolsz, hogy az egyik fázis szinusz hullám ellentétes periódusát használjam fel az opto csatoló meghajtására, mint amit a dióda átereszt, tehát az opto csatoló LEDjét az egyenirányító diódával ellentétes periódussal kössem be ?
Ez is jogos és jónak tűnő lehetőség, szintén kirpóbálom, ha mással nem érek célt !
Én két megoldásra gondoltam még tegnap,
egyik, hogy a váltóáramú jelet egy 100-200nF-os kondin keresztül közvetlen az 555-ös trigger bementére vezetnémm, hátha az előtte levő tranyós rész hibázik,másik, hogy hagyom békén a generátort, és készítek egy opto jeladót, amit valahol rögzítek a motron és pl. a vezérmű tengely fok beosztásos, bevágott tárcsáját használnám fel jelforrásnak !
Az eredeti dízel fordulatszám mérő is ide csatlakozik valahogyan.Köszi a hasznos ötleteket, jelentkezek, mire sikerült jutonom !!
Üdv.:
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Szevasz
Igen, ez már nekem is megfordult a fejemben, hogy az 555 esetleg nem tudja követni a jelet, de nem teljesen világos számomra, hogy a kondi csere az megoldás lehet e, mit változtat a jelen !??
A fűrészfog szélességét csökkenti, vagy a meredekségét növeli, gyorsítja a lefutását ?És az sem teljesen világos, hogy ugyanaz a hatás, vagy más, ha a kondit kapacitását változtataom, vagy a potmétert tekergetem ??
Négyszög jel esetében elvileg mindegy, mert mindkettővel egyformán lehet növelni, vagy csökkenteni a jel frekvenciáját, bagyságát !
Mindenesetre kipróbálom, hátha segít !
Egy bemeneti szűrő kondin én is gondolkodtam, de aztán nem láttam értelmét, mert a bemeneti tranyós erősítő után igazából ott van a szűrés egy 47nF-os kondi formájában !
Viszont a kondi mérete az kérdés, hogy mekkora is kell valójában, a 47nF-os sok, vagy kevés ??
Elgondolásom szerint minél nagyobb kapacitású szűrő kondit használok, annál nagyobb aplitudójú, annál szélesebb a trigger impulzus !
Ez viszont azt jelenti, hogy egy adott frekvencia felett a kondi már folyamatosan vezető állapotban van, így folyamatos áramfolyás indul meg, ekkor pedig nincs, vagy éppenséggel túl sok a trigger jel az 555-ös számára !Az tény, hogy ez a kapcsolás egy négyütemű, négyhengeres motor megszakító impulzusainak mérésére lett szánva és méretezve, a generátor pedig az én járgányomnál kb. 2,3 szor nagyobb fordulaton pörög a főtengelynél, igaz, a három fázisból csak egyet hazsnálok fel, akkor akkor is értelmezésem szerint legalább 2,3 szor több impulzust kap !
Mindenesetre jogos a szűrő és frekvencia alap kondi értékének változtatása, kipróbálom nagyobbal is, kisebbel is, aztán meglátom melyikkel merre változik !
A generátor kapcsain jelentkező pulzálás, periodikus feszültség változás felhasználása szűrő kondival is jó ötlet, csak az még magasabb frekvenciájú jelet szolgáltat elképzelésem szerint, mint egy fázisnak a felhasználása, mivel abban mindhárok fázis csúcsai benne vannak. De elég kicsi, pl. az említett 15nF-os kondi hazsnálatával még lehet az is mérhető !
Neten olvasgattam ilyen fordulatszám mérő kapcsolásokhoz fórum hozzászolásokat is (pl. BSS), van aki azt mondja, hogy ezek a kapcsolások csak a megszakitó impulzusaival dolgoznak, váltóáramú jelről nem, tehát a hitelesítését sem lehet 50Hz-es váltóárammal elvégezni, mások pedig azt állítják hogy lehet, és vannak akik azt állítják, hogy megy generátor fázisról is, mint jelforrásról !
Nekem 50Hz-es váltóáramról jelzett, tehát úgy tűnik, hogy megy róla, bár más frekvenciájú váltóáramról nem tudtam kipróbálni.
Köszi a hasznos tanácsokat !!
Üdv.:
[ Szerkesztve ]
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
moha21
addikt
Üdv!
Bosch pws8-125CE sarokcsiszolóhoz keresnék kapcsolót. Ha valaki tud segíteni megköszönném!
Nem az az igazi férfi aki minden nőt meghódít, hanem aki ismeri a nagyfeszültségű földkábelek szigetelésének technikáját.
-
Lompos48
nagyúr
válasz Batman2 #11499 üzenetére
Az tény, hogy valamelyest puffereli az akku a generátor szaggatott egyenáramát, de azért messze nem teljesen, ahhoz egy ólom akkunak túl nagy a belső ellenállása, ehhez már kondenzátor kell !
Nem szaggatott az, hanem pulzáló, mindhárom tekercs színuszt ad a generátorból, 120 fokos fáziskülönbséggel. A háromutas, fázisonként kétutas egyenirányítás pedig úgy "rakja" egymásra a hullámformákat, hogy (remélem nem csa az emlékezetem ) az eredő egyenfeszültség 92%-os, azaz a pulzálása 8%. (a rajz a lelki szemeim előtt van, de meg fogom keresni) és 300Hz-es. Ezt kell CSAK simítani.
Az tény, ha a generátor egyik váltóáramu tekercs vezetékét egy ferrit gyűrűn átbújtatva, a ferrit gyűrűn kis tekerccsel valóban meg lehet csapolni és akkor meg is van a két pólus (jel és jel föld) !
Igen, amiket oda kötsz, ahova akarsz, mint az optocsatoló esetén.
...nehogy a jel legyen a hibás, az biztos legyen, akkor már csak a mérő kapcsolás marad.
A végső kalibrálás kicsit csiki-csuki játék lesz, de kizsonglőrözhető a monostabil időállandóinak változtatgatásával.A hamradik lehetőségnél arra gondolsz, hogy az egyik fázis szinusz hullám ellentétes periódusát használjam fel az opto csatoló meghajtására, mint amit a dióda átereszt, tehát az opto csatoló LEDjét az egyenirányító diódával ellentétes periódussal kössem be ?
Ez is jogos és jónak tűnő lehetőség, szintén kirpóbálom, ha mással nem érek célt !Pontosan így!
egyik, hogy a váltóáramú jelet egy 100-200nF-os kondin keresztül közvetlen az 555-ös trigger bementére vezetnémm, hátha az előtte levő tranyós rész hibázik,
Én személyesen idegenkedek a kondenzátoros csatolásoktól (magánidegenkedés ), mert azon át tudnak menni pozitív és negatív tüskék is. Ugyanakkor tudom milyen kárt tud tenni egy IC-ben egy a GND-nél negatívabb jel, ha az meghaladja egy p-n átmenet nyitófeszültségét, parazita átmeneteket nyit meg (IC-je válogatja, persze), ami aztán cunamit okoz(hat).
másik, hogy hagyom békén a generátort, és készítek egy opto jeladót, amit valahol rögzítek a motron és pl. a vezérmű tengely fok beosztásos, bevágott tárcsáját használnám fel jelforrásnak ! Az eredeti dízel fordulatszám mérő is ide csatlakozik valahogyan.
Igen, ha vigyázol a porosodás kivédésére.
És ebból az utolsóból következik még egy megoldás - látom fogékony vagy mindenre - ezúttal Hall érzékelővel, ami az állórészen lenne, a forgón pedig egy pici mágnes.
Vannak PC tápból kiszedett opto csatolóim, esetleg azok is jók lehetnek, bár ez profibb, amit linkeltél
Persze hogy jók. Amit linkeltem az csak egy példa volt. Meg van nekem egy nagyon régi affinitásom a Hewlett Packard iránt, még amikor az Avago, Agilent is ők voltak. A példaIC pedig onnan ered.
Új hozzászólás Aktív témák
- Politika
- Samsung Galaxy Tab S 10.5 - magas képesítés
- Futárcégek
- VR topik (Oculus Rift, stb.)
- Samsung Galaxy S22 és S22+ - a kis vagány meg a bátyja
- AMD GPU-k jövője - amit tudni vélünk
- Az AI-ra helyezi a fókuszt az Apple M4 SoC
- Milyen monitort vegyek?
- Külföldi rendelések: boltok, fizetés, postázás
- Mibe tegyem a megtakarításaimat?
- További aktív témák...
- Apple AirPods 2 bontatlan 1 év Apple garancia
- ÚJ Playstation 5 FW 5.10 (exploitolható), lemezes
- Assassins Creed THE REBEL COLLECTION ( 2 JÁTÉK ) /// Szinte Új // Számla + Garancia
- AKCIÓ! iPad (9. generációs) Wi-Fi + Cellular tablet garanciával hibátlan működéssel
- 1év garanciával olcsó Irodai mini pc MONITORCENTER
Állásajánlatok
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest