- Milyen billentyűzetet vegyek?
- Steam Deck
- Milyen CPU léghűtést vegyek?
- Gaming notebook topik
- Szabadon fejlesztheti az OLED tévébe szánt paneljeit a Loewe
- Bemutatta a DisplayHDR 1.2-t a VESA
- OLED TV topic
- HP notebook topic
- Azonnali informatikai kérdések órája
- AMD K6-III, és minden ami RETRO - Oldschool tuning
Hirdetés
-
Spyra: akkus, nagynyomású, automata vízipuska
lo Type-C port, egy töltéssel 2200 lövés, több, mint 2 kg-os súly, automata víz felszívás... Start the epic! :)
-
Van, ahol lesz összecsomagolt Disney+ és Max
it A Disney és a Warner Bros Discovery elsőként az USA-ban csomagolja össze a Disney+, a Hulu és a Max szolgáltatásokat.
-
Nem lesz olcsóbb a Razr 50 Ultra
ma A minap az első fotók érkeztek meg, most az első tippek az árakra.
-
PROHARDVER!
Ez itt, az elektronikával hobbiból foglakozók fórumtémája.
Lentebb összegyűjtötttem néhány elektronikával kapcsolatos, hasznos linket.
Új hozzászólás Aktív témák
-
Batman2
őstag
válasz Lompos48 #11500 üzenetére
Szevasz
Igen, a három fázisos dologgal nem voltam teljesen tisztában, én úgy gondoltam, hogy egymást követően érkeznek a fázisok, tehát mindegyik között van egy 0 átmenet, amikor vált.
Ez még talán igaz is lenne, ha csak a szinusz hullám pozitív félperiódusát nézem, dehát van annak egy negatív periódusa is, ami lehet átfed a következő fázis pozitív felére és akkor gyak. tényleg folyamatos az áramfolyás teljes egyenirányításnál (3 utas, 6 dióda).A szimpla szűrőkondinál igazad van, nem kalkuláltam be, hogy az negatív impulzusokat is átenged, csak a pozitív oldal járt az eszemben, a negatívot nyilván rövidre kellene zárni diódával.
A mágneses jeladóra én is gondoltam, amikor is egy pici mágnes a főtengely tárcsán és egy pici tekercs jó közel hozzá, fixen rögzítve valamilyen álló részen.
Az nem jutott eszembe, hogy ezt Hall érzékelőnek nevezik.
Az biztos, hogy ez sokkal tisztább és üzembiztosabb megoldásnak tűnik egy optikainál, ahol a koszolódás bizony nagy probléma egy nyitott, szabadon levő eszköznél, bedobozolva már más lenne a helyzet, csak azt bonyolultabb kivitelezni.Mindenestre az eddig ötletekből alakítok valamit, végigpróbálgatom előszőr az kisebb módosításokat a szerkezeten, aztán ha sehogysem értem célt, akkor jöhetnek az alternatív jeforrás lehetőségek !
Mégegyszer köszi !!!
Üdv.:
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Lompos48
nagyúr
válasz Batman2 #11501 üzenetére
A három fázisos 2 utas egyenirányítás lényege ez:
Ez magyarázza a hullámosság értékét is.
A Hall érzékelő az más, nem amit te írsz. Lerajzolva:
A lényege, hogy ha egy félvezetőn áram halad keresztül (mondjuk hosszában) és a lapra merőlegesen mágneses indukció halad át, akkor a széleken (keresztirányban) a mágneses indukcióval arányos feszültség jelenik meg. Ez így furcsának tűnhet, de már régesrégen integrálták pici tokokba, erősítővel segítve a kis jeleket. Rákereshetsz Hall transducers vagy Hall sensors címen. Piciny tokban 3 lábbal: 2 táp meg 1 kimenet.
[ Szerkesztve ]
-
Sziasztok hobbysták! Van két felesleges vadiúj digitális multiméterem, ha érdekel, dobj pü-t! Elnézést a zavarásért, további szép estét!
-
Batman2
őstag
válasz Lompos48 #11502 üzenetére
Szevasz
Köszi az infókat !!!
A gondolataimban valahogy csak a félutas egyneirányitásig jutottam el, annak a képe stimmel kb. ahhoz, amit én előszőr elképzeltem, aztán már nekem is eszembe jutott a negativ félperiódus is, hogy az is belejön a képbe a teljes egyenirányitásnál.
A Hall jeladó működési elve, fizikája tényleg elég bonyolultnak tűnik, de a használata bizonyára nem az.
Én is arra gondoltam, hogy majd neten utánanézek.
Gondoltam, hogy van benne pici erősitő is, igy a legkevesebb a zavarjel, szinte csak hasznos jel van, mint az előerősitővel egybe épitett infra vevőnél !Szerintem az álló tekercses-forgó mágneses megoldás is használható, ha elég közel tudom tenni a kettőt egymáshoz,
vagy még az a módszer is, mint a bicikli kilóméter óránál, ahol szintén mágnes van a keréken, de az egy pici kapcsoló érintkezőjét rángatja, persze ez nagyon labilis megoldás, még közelebb kell legyen a mégnes és az érzékelő egymáshoz, és nagy fordulatnál már lehet nem is alkalmazható.
A biciklinél is csak akkor működik helyesen, ha kb. 1-2 milliméter a hézag a két elem között !Üdv.:
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
sörösló
aktív tag
válasz Batman2 #11501 üzenetére
Próbáld meg a Lada Szamara gyújtásjeladóját. Induktív, de alumínium tárcsa kivágását érzékelte. Lehet, hogy kapacitív elven működik, gondolom az alu miatt. Autósboltban még biztosan kapsz, ennél stabilabb jeladót az adot üzemviszonyokra ( kosz, hőmérséklet) nemigen találsz. Két csavarral fogható fel, a kivágásban forog a jeladótárcsa, a kivágásnál stabil, álandó hosszúságú impulzust kapsz.
-
sirdond
őstag
Helló!
Egy adaptert keresnék az alábbi paraméterekkel:
- min 250 mA
-12V
-2,5 mm jack csatlakozó
létezik olyan,ami nem univerzális cserélhető fejes, hanem csak jack csatlakozós? és esetleg egy boltot tudnátok mondani Bp-n, ahol megvásárolható? -
sörösló
aktív tag
válasz szakalistvan #11507 üzenetére
Mivel nem állítható, gondolom fix értéknél kapcsol. Ha van benne víz, 100 C-nál nemigen lehet tmagasabb az üzemi hőmérséklet. Az ilyen biztonsági termosztátokat a kigyulladás vagy az alutartály leolvadása ellen szokták beépíteni, szerintem bármelyik 125-130 C körül leoldó tipus megfelel. Találkoztam már olyannal, amit gondosan beleöntöttek az aluházba, aztán amikor a tulaj nagy ügyesen 'kipattintotta' el lehetett dobni a szerkentyűt. Ha nem vagy biztos benne, jobb a helyén hagyni és melléépíteni valahogy a másikat. Ilyeneket bármelyik háztartásigép szervizben kaphatsz. Elvileg lenni kéne rajta valami betűféléknek, amiből kitalálható a szükséges érték.
[ Szerkesztve ]
-
-
sörösló
aktív tag
válasz szakalistvan #11511 üzenetére
Valószínű, akor még alá is becsültem. Ha csavaros akkor egyszerű eset. Egy kis hővezető paszta ha van, nem ártana alá.
-
Batman2
őstag
válasz Lompos48 #11506 üzenetére
Köszi !
Írtam a kapcsolás készítőjének, illetve módosítójának kiváncsiságból, a jelformáló részt módosította az emberke, az eredeti kapcsoláshoz képest.
Hasznos tanácsokat adott ő is, azt is megpróbálom.
Azon már én is gondolkodtam, hogy vajon a jelet hogyan befolyásolja a feszültség szabályózó a gerjesztő tekercsen keresztül !A koma is ezt mondta egy lehetőségnek, hogy a fesz. szab. a fodulatszám növekedésével folyamatosan leszabályozza a gerjesztést, így pedig egyre kisebb a jel,
bár az önmagában, hogy kisebb a jel, egy szintig nem kellene problémát jelentsen, mert a frekvencia elképzelésem szerint nem változik, csak a jel nagysága, ha pedig ez van, akkor egy szintig rendben kellene legyen a kijelzés, aztán pedig hírtelen megszünjön.
Próbának javasolta, hogy ha ez áll fenn, akkor ha felkapcsolom a fényszórót, akkor rendesebb lesz a kijelzés !A jel erősségét növelhetem a 100k-os ellenállás csökkentésével, vagy a tranyó nagyobb erősítésűre cseréjével.
Arra hívta még fel a figyelmem, hogy az 1N400x dióda nem elég gyors, ő 1N4148-cal csinálta meg a kapcsolást !
Gondolom, ha nem elég gyors a dióda, akkor két jel között nem sül ki a kondi, így viszont nem vezet és a következő jelet nem viszi át, vagyis kimaradnak impulzusok, bár elképzelésem szerint ekkor csak az kellene bekövetkezzen, hogy egy érték fölé nem emelkedik a kijelzésm, de csökkenni sem kezd !Mindenesetre az eddigiekkel együtt ezt is kipróbálom, ma már talán lesz időm újra folytatni a kísérletezést.
Üdv.:
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Lompos48
nagyúr
válasz Batman2 #11514 üzenetére
A koma is ezt mondta egy lehetőségnek, hogy a fesz. szab. a fodulatszám növekedésével folyamatosan leszabályozza a gerjesztést, így pedig egyre kisebb a jel,
Igaz. Képzeld el a határesetet, amikor vadiúj töltött akkut használsz, amiről a töltő relé úgy dönt, hogy még nem kell tölteni. Leveszi a gerjesztést. Ha onnan veszed le a jelet, akkor az egyszerűen nem lesz. Ezért tényleg biztosabb tengelyről stb begyűjteni a fordulat-információt.
Arra hívta még fel a figyelmem, hogy az 1N400x dióda nem elég gyors, ő 1N4148-cal csinálta meg a kapcsolást !
Ez elméletileg és számszerűen igaz. De a mechanikus folyamat azért nagyjából sétának számítható. Az 1N4148-nak a trr-je (reverse recovery time) olyan max. 4ns. A másiké ha akár ezerszerese is (nem az!), akkor is 4us, ami még mindig szélsebes egy párszáz Hz-es folyamathoz hasonlítva. De nincs is szükség "akkora" diódára, mint az 1N4007.
Jó munkát/kísérletezést!
-
Batman2
őstag
válasz Lompos48 #11516 üzenetére
Ezt értem, csak akkor nem úgy kellene viselkedni a kapsolásnak, hogy egy darabig jelez, míg a jelszint még elégséges, aztán hírtelen megszűnik a jelzés ??
Mert a frekvencia szerintem nem változik a szabályozással, csak a jel amplitudója, azonos, frekvenciánál pedig azonos kellene legyen a jelzés,
hacsak nem PWM a generátor fesz. szab. elektronika !
De ezt nem hiszem.Üdv.:
[ Szerkesztve ]
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Lompos48
nagyúr
válasz Batman2 #11517 üzenetére
Továbbra sem tudom, hogy eldőlt-e "a kijelző vagy jelformáló rész a ludas" a dologban.
Mert a frekvencia szerintem nem változik a szabályozással, csak a jel amplitudója, azonos, frekvenciánál pedig azonos kellene legyen a jelzés
Pedig ott sokminden változik. Ami nagyjából állandó kellene maradjon az a monostabil kimeneti impulzusszélessége, amit egy RC kombináció határoz meg. A frekvencia változik egyszerre a fordulatszámmal. A kettő aránya is, azaz a kitöltési tényező. A konverter bemeneténél ez lelhető fel integrálva, ami egy frekvencia függvényében változó egyenszint (fogjuk rá).
Nem tudom érthető-e, amit írtam.Ismétlem: el kellene választani két részre. Megnézni milyen egyenfesz sávban kell mozognia a 2 konverter (komparátor) bemenetének, hogy "végigseperje" a minimálistól a maximálisig a kijelzést. Ha ez megvan, akkor nekiállni a jelformálóból (555 és környezete) kipaszírozni egy ilyen jelet a min és max fordulatszámnak megfelelően.
-
Batman2
őstag
válasz Lompos48 #11518 üzenetére
Szevasz
Teszt körülmények között egy másik 555-tel felépitett négyszögjel generátorral, mint jelforrással próbálva tökéletesen megy a mérő egy zselés akkuról hajtva !
A kijelzéssel és a jelformálással sincsen semmi gond, szépen emelkedik az RC tag csomópontjában a feszültség, ahogy nő a frekvencia és a két IC lépteti felfelé a LEDeket !
A baj akkor kezdődik, mikor az autóban próbálom !
Most végeztem két ptóbát !
Elsőként kicseréltem az 1N 4007-et 1N4148, vagy 1N918-ra (nem tudtam rajta elolvsani), aztán próba...
Az eredmény alaphelyzetben ugyanaz.
Rákapcsolva a fényszórókat, mint terhelést a generátorra, a helyzet annyiban változott, hogy a jelzés vagy 2 LEDdel feljebbig ment el, aztán viszont hirtelen eltünt további lassú fordulatszám emelkedésre !!Aztán kicseréltem a bemeneti 100K-os ellenállást egy 10K-ra, de azzal sem változott semmi, ugyanaz a helyezet, mint előbb.
Ha még a köd lémpát isd rákapcsolom a rendszerre, akkor még vagy 2 LEDdel feljebbig megy el a jel, aztán hirtelen elalszik az összes LED !
Mintha megszünne az adott fázis teljesen !??Mérni még nem mértem műszerrel, hogy hogyan változik a fázis feszültsége, de szerintem akármilyen szabályozás van, egyik fázis sem szünhet meg,m csak az ereje kellene csökkenjen !
Szóval a generátorommal, illetve annak a szabályozásával van valamilyen rumli, fogalmam sincsen, milyen elven szabályos a "kalap", ami rajta van (Hella) !
Nincs valakinek infója arról, hogy a mai generátor fesz. szabályozó integrált elektronikák milyen elven működnek ??
Jól kifogtam ezt a dolgot...
A dolog márcsak azért is bosszant nagyon, mert egy márkatársamnak a járgány eredeti, csak benzineshez készitett fordulatszám mérője tökéletesen megy neki a generátor jelével !!
Üdv.:
[ Szerkesztve ]
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz Lompos48 #11518 üzenetére
A fázis frekvencia persze hogy változik a generátor fordulatszámának növekedésével !
Amit irtam, ugy értettem, hogy logikám szerint akkor sem csökken a fázis frekvencia, ha a szabályozó bekapcsol és leszabályozza a gerjesztést, mert a frekvenciát a fordulatszám határozza meg, csak a fázis (jel) amplitudója fog csökkenni, ha csökken a gerjesztés !Vagy ez nem igy van és akkor a frekvencia csökkenése miatt csökken a kijelzés ??
Üdv.:
[ Szerkesztve ]
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Lompos48
nagyúr
válasz Batman2 #11520 üzenetére
Teszt körülmények között egy másik 555-tel felépitett négyszögjel generátorral, mint jelforrással próbálva tökéletesen megy a mérő egy zselés akkuról hajtva !
Ez jó hír!
Elsőként kicseréltem az 1N 4007-et 1N4148, vagy 1N918-ra (nem tudtam rajta elolvsani), aztán próba...
Ugyanaz a dióda 100%-osan.
Rákapcsolva a fényszórókat, mint terhelést a generátorra, a helyzet annyiban változott, hogy a jelzés vagy 2 LEDdel feljebbig ment el, aztán viszont hirtelen eltünt további lassú fordulatszám emelkedésre !!
Akkor nem kizárt, hogy az 555 trigger szintjén kellene változtatni. Ha bekapcsolod a fényt nő a fogyasztás, csökken az akkufesz., nő a gerjesztés, jobban tölt, a generátor által adott színuszok nőnek. Ahogy nő a generátor által adott feszültség az a 6x fordulatszámnak megfelelő pulzáló hullámforma ugyancsak nő, addig, amíg a "hullámvölgyek" szintje nagyobb lesz, mint az 555 triggerszintje, ami onnan kezdve nem ad impulzusokat. Ez mondjuk magyarázza, hogy elalszanak a LED-ek, de nem tudom mi van a plusz 2-vel, ami meggyúl.
Mérni még nem mértem műszerrel, hogy hogyan változik a fázis feszültsége, de szerintem akármilyen szabályozás van, egyik fázis sem szünhet meg,m csak az ereje kellene csökkenjen !
A legjobb egy oszcilloszkóp lenne, mert a műszer csak átlagokat mutat, de az is valami.
fesz. szabályozó integrált elektronikák milyen elven működnek ??
Pontosan nem tudom, de tény, hogy feszültségkomparátor, de utána hogy szabályozza a gerjesztést, azt már nem.
A frekvencia nem csökkenhet, ez természetes. Elméletileg a generátor mindhárom tekercse fordulatonként lead egy teljes periódust 120 fok fáziseltolással egymás hoz képest (gondolom nem többpólusú, de az sem változta a dolgon). A frekvencia gyakorlatilag egyenlő mindig a fordulatszámmal.
[ Szerkesztve ]
-
Batman2
őstag
válasz Lompos48 #11521 üzenetére
"Ahogy nő a generátor által adott feszültség az a 6x fordulatszámnak megfelelő pulzáló hullámforma ugyancsak nő, addig, amíg a "hullámvölgyek" szintje nagyobb lesz, mint az 555 triggerszintje, ami onnan kezdve nem ad impulzusokat."
Mi az a bizonyos 6x fordulatszám ?
A hullámvölgyek szintje minél, és hogyan lesz nagyobb ?
Grafikonon esetleg tudnád ábrázolni a jobb érthetőség kedvéért ?Esetleg úgy érted ezt, hogy annyira ellaposodik a szinusz hullám, hogy nem ad kellő nagyságú, vagy kellő idejű jelet ahhoz, hogy az 555-ös beinduljon tőle (magyarul megfogalmazva ) ?
Vagy úgy értenéd, hogy a frekvencia megvan a szinusz hullámok aplitudója is megvan, csak a hullám nagyon keskennyé válik, igy már nem fognak összeérni ?
De ez még önmagában nem jelentene problémát, mert az impulzus megvan, legfeljebb az idejével lehet probléma, tehát nem elég az 555 beinditásához.Tehát akkor mit tegyek, hogy jó legyen, hogy lehet egy túl rövid jelet akkorára növelni, hogy az 555 beinditásához elég legyen, ha ez a probléma ??
Esetleg nehány nanós kondenzátor a jel erősitő tranyó kollektor körébe, hogy kicsit nyújtsa az impulzust ?
(az egyik kapcsolásban már láttam egy ilyen megoldást)Üdv.
[ Szerkesztve ]
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Lompos48
nagyúr
válasz Batman2 #11522 üzenetére
Itt van mégegyszer:
Az alsó rajzról van szó. A kétutas háromfázisú egyenirányítás után kapott pulzálás frekvenciája 6x az alapfrekvencia (látszik a rajzból is).
Midkét vázolt eseted elképzelhető, ezért lenne jó egy szkóp, sajnos.
Ha meg egy fázisról veszed le a jelet a vezérléshez, akkor ott van az az összevissza lebegés a testhez képest, innen indult a spekulálás a már vezérlés keresésében.
[ Szerkesztve ]
-
Batman2
őstag
válasz Batman2 #11522 üzenetére
Itt az emlitett kapcsolás:
A 68nF-os kondira gondolok, feltételezem, hogy valami ilyesmi lehet ebben a kapcsolásban a funkciója !
A kapcsolásról annyit tudok, hogy ezt vette ez a koma is példaként, aki az általam készitett kapcsolást módositotta, csak elhagyta belőle ezt a kondit, mert azt tapasztalta, hogy kb. 5000-es fordulatszám felett csökkenni kezdett a jelzés, gondolom, már nem tudott kisülni a kondi, igy nem volt egyértelmű trigger jele az 555-nek.A 68nF az tényleg nagy, de ha helyette csak 1, max 10nF-osat teszek be, az még nem kellene ezt okozza, viszont megnyújtja kicsit a jel szélességét (idejét) !
Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz Lompos48 #11523 üzenetére
Ezt a hullámvölgy kérdést még mindig nem értem !
A mérőt nem a generátorból kijövő pulzáló egyenárammal hajtom, akkor jogos lenne ez a 6x-os frekvencia, és az elmitett jel változás, hanem csak az egyik fázisról !
[ Szerkesztve ]
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Lompos48
nagyúr
válasz Batman2 #11525 üzenetére
A 68nF az 5k6-tal olyan 400us körüli időállandót ad, ami tényleg lehet sok. Nagy fordulatszámnál elképzelhető, hogy nem minden impulzus jut el az 555-höz.
Az 1. pont honnan gyűjti a bemeneti jelt? Az a régi piros pont az első rajzból?
Szerk:
A mérőt nem a generátorból kijövő pulzáló egyenárammal hajtom,akkor felejtsd el a 6x-t
[ Szerkesztve ]
-
Lompos48
nagyúr
válasz Batman2 #11530 üzenetére
Jó reggelt/napot!
Picit rágódtam még az ügyön. 2 dolgot találtam:
1. Számigáltam volna, ha ismerném a C1 értékét, hogy mennyi a minimális és maximális kimenőimpulzus szélessége az 555-ből. Ha 100 nF, akkor nagyon kicsi, usec nagyságrendű (T=1.1xRxC)
2. Nagyon úgy nézem, hogy az alsó (a test felé kötött) dióda a tranzisztor után nem kell, mert levágja a negatív impulzusokat, amiket a 47nF-os kondenzátor gyárt és amik tulképp indítják a monostabilt. Nézd meg a [dokumentum] monostabilra vonatkozó részét.
-
mezis
nagyúr
Üdv.!
Lehet tippelni, mekkora a mért kapacitása az alábbi két kondenzátornak. Lehet külön a sárgára, külön a szürkére vagy együttesen a kettő összegére.Egy jogi személy csak egyszer tippelhet, tippelni 2011.04.30. 24:00-ig lehet. A legközelebbi értéket tippelők között a kondenzátorokat kisorsolom. A nyeremény csak személyesen vehető át ! (Levél, csomagküldés nincs!) Aki nem veszi át a nyereményét, 30 nap alatt elveszíti a nyereményre való jogosultságát!
A nyereményjátékban családtagok nem vehetnek részt (úgysem tudják, hogy mire való).
[ Szerkesztve ]
mezis
-
And
veterán
Észrevételem szerint egyes kis fogyasztású, hálózatról működő (de trafót nem tartalmazó) eszközök meghibásodásának egyik leggyakoribb oka ezen RC-osztóként funkcionáló nagyobb feszültségű kondik kapacitásvesztése. Eddig fogyasztásmérővel és fali szobatermosztáttal találkoztam, amelyek ezt produkálták, és kondicsere után meggyógyultak. A kapac azoknál az eredeti érték 1/5..1/4 részére csökkent, ezért a tipp legyen rendre 20 és 32 nF.
-
Batman2
őstag
válasz Lompos48 #11531 üzenetére
Szemlélgetve a kapcsolásokat és a leírásokat, megint csak arra tudok gondolni, hogy esetleg túl nagy a 47nF-os csatoló kondi kapacítása, kicsi bemenő jelnéla kondi nem tud eléggé feltöteni és túl kicsi amplitudóju negatív tüske keletkezik, ha kisebb a kondi kapacitása, akkor kisebb jellel is fel tud tölteni és nagy lesz az impulzus amplitudója, persze a szélessége csökken, de itt inkább talán a meredkség a lényegesebb, mint a szélesség !
Más igazán nem jut az szembe, hiába gondolkodm én is tegnap óta.
Üdv.
[ Szerkesztve ]
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Lompos48
nagyúr
válasz Batman2 #11536 üzenetére
Igen, ez mind igaz. Ellenben most még rémlik valami, ami még súlyosabb és gyors megoldást se látok rá. A deriválás annál hatásosabb, minél gyorsabb frontból kell tű (Dirac?) impulzust előállítani, például négyszögimpulzus kezdő és záró éle. Itt pedig azt hiszem nagyjából a generátor - a tranzisztor által kissé megmanipulált - színusza az, ami deriválásra kerül. Aztán, ugye dsinx/dx=cosx és akkor hol vagyunk?
Így első látásra az egész ügy komparátoros megoldásért kiált, az meg már nagyon bonyolítaná a dolgot.
De akkor hogy működhet a például vett másik példány?Itt nagyjából bedugultam. Oszcilloszkóp nélkül nehéz lesz továbbmenni.
Hajlanék az optikai/mágneses/stb vezérlésre. Vagy lehet jön még valaki egy jó ötlettel.
[ Szerkesztve ]
-
Batman2
őstag
válasz Lompos48 #11537 üzenetére
Szevasz
No, estefelé megint volt alkalmam próbálgatni a mérőt !
Kicseréltem benne a 47nF-os átvezető kondit 10nF-ra próbaképpen és vittem műszert is, hogy mérjem közben a jelet, már amit tudok belőle mérni !
A tapasztalatom pedig az volt, hogy ameddig felpörgettem a motort, addig rendben volt a kijelzés, az kb. 16LEDet jelentett, tehát úgy tűnik, hogy ezzel megoldódott a problléma és nem kapcsoltam fel semmi fogyasztót !
Azért még majd menet közben is ki kell próbálni, hogy mindig rendben jelez e, meg majd olyan helyen, ahol nem zavarok senkit felpörgetni max. körülre a motort, hogy megy e a kijelzés végig, illetve hogy a fordulatszámnak körülbelülre megfelel e, illetve biztos kell állitani rajta, és akkor derül majd ki, hogy bele fér e az egész tartomány !
Műszerrel feszültséget mérve közben folyamatosan a jelnek használt fázis és a föld (váz) között, gakorlatilag állandó érték volt.
Kezdetben 16V, pörgetve 16.2V, majd kicsi idő elteltével 15,9V, pörgetve 16V és teljesen stabil volt az érték, tehát a digitális műszer semmi eltérést, oszcillációt sem vett észre, tehát ebből sokat nem tudtam meg, csak annyit, hogy természetesen az áramtelmelés nem szünik meg akkor sem, ha a fesz. szab. leszabályozza a gerjesztést, mitőbb a feszültség gyakorlatilag nem változik !Egy oszcilloszkóppal biztos többet megtudtam volna és jobban megértettem volna, mi történik, akár jó, akár nem jó.
Holnap valszeg meg lesz majd a menet közbeni próba is, akkor tudok egészen biztosat mondani !
Köszi az összes segitséget !
Üdv.
[ Szerkesztve ]
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz Lompos48 #11537 üzenetére
Egy műveleti erősitő beiktatása szerintem nem lenne nagy probléma, mármint kapcsolásilag, a nyákot persze újra kellene tervezni hozzá.
A márkatársnak az eredti, csak benzinesben működött mérő van beépitve, ami minden bizonnyal tranzisztoros kapcsolás lehet, rajzom sajnos nincsen róla.
Az igaz, hogy eredetileg azt is a gyujtó impulzus számlálására tervezték és nem a generetátor fázis szinusz hullámjára, de valahogy mégis megy vele, még hozzá úgy, hogy a bemeneten levő átvezető (szűrő) kondi 100nF, vagy 220nF-os (ezt kellett cserélnie, hogy a dizelhez, a generátoros megoldással jó legyen) !
Igaz, ott nem a trigger jel előállitása a dolga, hanem csak a szürésés, ennek a jele van RC taggal közvetlen, vagy közvetetten (tranyós fokozat) összegezve, ami egy mutatós műszert hajt meg.Üdv.
[ Szerkesztve ]
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Lompos48
nagyúr
válasz Batman2 #11541 üzenetére
Egy műveleti erősitő beiktatása szerintem nem lenne nagy probléma, mármint kapcsolásilag...
Azért nem lenne egyszerű gondolva arra, hogy táplálni csak test és plusz között tudnád a generátor pedig váltó. Ehhez inkább egy szimmetrikus táplálás találna.
De örvendek neki, hogy, ha asztalon is, de megy.
-
Batman2
őstag
válasz Lompos48 #11542 üzenetére
Nem csak asztalon, a járgányban megy !!
Csak még nem pörgettem teljesen fel a motort, azért nem mondom 100%-osra, hogy minden körülmények között jól fog viselkedni !
Az majd akkor derül ki igazán, ha csapok egy kört a járgánnyal !Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
őstag
Sziasztok!
Csöves cuccokat szokott építeni valaki?Üdv:Attila
-
sörösló
aktív tag
válasz totya694 #11545 üzenetére
Kb. 30 éve építettem egy FM vevőt, amikor a Tokaj elkezdte az URH sugárzást. Műemléknek őrzök csöveket, meg egy AEG gyártmányú időrelét, ami két elektroncsővel készült. Amikor kezdtem a szakmát, akkor még ez volt a standard. Ma ismét éledezik. Kérdezz konkrét dolgokat, aztán meglátjuk.
-
-
Lompos48
nagyúr
válasz totya694 #11547 üzenetére
Kicsit off lesz:
Sörösló le volt maradva a technikától 30 évvel korábban. Ezt csak azért merem állítani, mert alig hete van, hogy az irodában lerobbant végleg a Sanyo rádióm, erre eldöntöttem, hogy az otthoni félig saját építésű HiFi vonalamból az URH tunert beviszem helyette. Eddig is működött, most is megy, de inkább egy Terratec internetes rádiót használok helyette. Aztán elővettem az akkor készült dokumentációt, minden papírt, hogy kiderüljön: 1982-ben készült el, tehát 29 éves, és MÁR akkor iC-s középfrekvenciás fokozattal (LM3189) meg sztereó dekóderrel építettem. A mai napig büszke vagyok rá, a kollégák se láttak még ilyet. Ha valaki kíváncsi, majd küldhetek fotókat is róla
On
Milyen csövet használsz (piszokul jól mutat), ami megél olyan alacsony anódfeszültséggel?
Valószínű meg kell majd tekercsel(tes)d valakivel, készen nem hiszem találj olyan trafót.Azért van ott a fotókon még egy fél marék félvezető is. Amiértl a végfoknál félsz tőlük az előző fokozatoknál nem zavar? (mikrotermikus megfutások okozta torzítások például?)
[ Szerkesztve ]
Új hozzászólás Aktív témák
Állásajánlatok
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest