- AMD Ryzen 9 / 7 / 5 / 3 5***(X) "Zen 3" (AM4)
- Azonnali informatikai kérdések órája
- AMD GPU-k jövője - amit tudni vélünk
- NVIDIA GeForce RTX 4080 /4080S / 4090 (AD103 / 102)
- Házimozi haladó szinten
- Elveszítette az egyik legnagyobb kínai partnerét az Intel és a Qualcomm
- HiFi műszaki szemmel - sztereó hangrendszerek
- 5.1, 7.1 és gamer fejhallgatók
- A Corsair égisze alá kerül a Fanatec
- Fejhallgató erősítő és DAC topik
Hirdetés
-
Enduro változatot kapott a Mobvoi TicWatch Pro 5
ma WearOS 3.5 rendszerrel és kettős FSTN és AMOLED kijelzővel érkezik az új modell.
-
Toyota Corolla Touring Sport 2.0 teszt és az autóipar
lo Némi autóipari kitekintés után egy középkategóriás autót mutatok be, ami az észszerűség műhelyében készül.
-
A Corsair égisze alá kerül a Fanatec
ph A szimulátorrajongók körében nem épp ismeretlen név követi a a Drop, az Elgato, az Origin PC és a SCUF Gaming által kitaposott ösvényt.
-
PROHARDVER!
Ez itt, az elektronikával hobbiból foglakozók fórumtémája.
Lentebb összegyűjtötttem néhány elektronikával kapcsolatos, hasznos linket.
Új hozzászólás Aktív témák
-
Kernel
nagyúr
Erről van szó szerintem is, hogy a cella a komplett egység, amin a bélyeg van.
Csak amikor feljött egy találat, miszerint a SZTAKI szótár nem ismeri a load cell fogalmát, viszont kérnek rá javaslatot, akkor gondoltam, hogy "besegítek" nekik.
Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.
-
darvinya
titán
válasz Bennedek #40697 üzenetére
Nem tudom mit akarsz erővel, de a valódi pedálokat nem kell nagy erővel nyomni.
Különben abba fárad el a sofőr.Mint a volt autómnál sem kellett nagy erővel nyomni, tehát egy egyszerű rugóval lehet szimulálni.
Az érték érték lesz akár potival, akár más megoldással alkalmazmak.Made Robot by Robot −Xiaomi 12T Pro gyászruhás / '06 Focus kombi szürke
-
Ribi
nagyúr
-
Jim Tonic
nagyúr
A kettő nem egyenlő. Bár általában ilyen bélyegeket használnak, egy load cell működhet pl. piezoelektromosság elvén is, de léteznek még másfajta megvalósítások is. Valami olyasmi is rémlik, mint valami változtatható kapacitású eszköz, ahol a két fegyverzet távolsága/felülete eltérő kapacitásokat eredményez, és ezt lehet mérni.
A lényege a load cell-eknek, hogy valamilyen erőt mérj vele. Megvalósítása nagyon sokféle.szerk.: na, kicsit késve küldtem el a válaszom, a beszélgetés továbbhaladt, de azért van benne némi plusz infó.
[ Szerkesztve ]
Alcohol & calculus don't mix. Never drink & derive.
-
Bennedek
tag
válasz darvinya #40703 üzenetére
Potival nem lehet szimulálni, a féknél az erő számít nem a pedál út hossza. Hiszen amikor nyomod a féket ameddig nem keményedik fel semmit nem fog, majd amikor felkeményedik szinte 'egy helyben marad' és csak a rá ható erő számít. Igen, nem szükséges hogy nagy erővel nyomd viszont így sokkal de sokkal jobban adagolható lesz a fék! Azokban az autókban ahol potmétert nyomsz és nem egy dugattyút azok nem autók, véleményem szerint.
De igazából nem is a load celles megvalósítás a kérdés, sőt az egyáltalán nem is kérdés. Inkább az hogy vajon a hall elem jeleit felfogja dolgozni a kormány vagy nem és kell erősítés?
[ Szerkesztve ]
-
darvinya
titán
válasz Bennedek #40706 üzenetére
Ha visszaolvastál volna, akkor tudnád milyen a volt autóm.
Nos volt egy '91-es Ford Escort Elektrotech Cosworth.
Abban a fék akkor keményedett be, mikor nem volt motortól szervó rásegítség.
(ha vezetnél tudnád, hogy a fékpedál állás ⅔-nál kell blokkolnia, persze ha van ABS nincs kerék blokkolás)
A fékpedál 0.5kg-os súllyal kellett nyomni.
Ez mondhatni könnyű, de ezt kb. 1 órán keresztül már elég súlyos versenyen is.De ha nem hiszel nekem ülj le egy székre, köss a lábadra 1db ½L vízes palackot.
Pumpálj a levegőbe kb. 30 percen keresztül, mintha fék pedált nyomnád.Made Robot by Robot −Xiaomi 12T Pro gyászruhás / '06 Focus kombi szürke
-
Bennedek
tag
válasz darvinya #40710 üzenetére
Én hiszek neked és hidd el elég sokat vezettem már De hogy a valódi féket nem közelíti egy potméter ebben biztos vagyok és abban is hogy egy valódi autóban(most ne beszéljünk a vadiúj rásegítéses csodákról, amiknek lassan már közük sem lesz egy autóhoz) ha jó a fékrendszer(nem levegős, nem tud tágulni stb.) akkor egy határozott ponton fog felkeményedni. Azt a fél kilót pedig én eléggé érdekes adatnak érzem
Végül találtam adatokat 0-4,87 voltig van a teljes 100% tartomány
[ Szerkesztve ]
-
-
Ribi
nagyúr
válasz Bennedek #40706 üzenetére
Baromság, hogy egy helyben marad és csak az erő számít.
Szerintem az load cell-t is kissé túl misztifikálod. Az is elmozdulást mér. Pont ugyanúgy mint ahogy egy potméter és annak az elmozdulása. Az ellentartás pedig attól függ, hogy az load cellben mekkora vasdarabra ragasztod a nyúlásmérőt. Pont ugyanott vagy egy spirál rugó+ poti párossal.
A szimulátodban is pont ugyanolyan érzés lesz. load cell vasdarabját nyomod vagy egy rugót egyre megy. Az felkeményedni nem fog. Az csak és kizárólag aktív cuccal oldható meg, de az már következő kategória. -
Bennedek
tag
Dupla rugót fogok használni, a load cellt a második rugó csak egy bizonyos út után fogja meghúzni. Igen nem fog ténylegesen felkeményedni csak hasonló érzés lesz. Igaz hogy a load-cell elmozdulást mér lényegében, de emberi léptékekben gondolkodva az az elmozdulás közelít a nullához úgyhogy én nem mondanám rá hogy elmozdulást mér.
Darvinya:
Nem az a lényeg hogy mi a maximum, hanem hogy milyen könnyen tudod megtartani egy bizonyos értéken ahol még pont nem csúszik meg. És az erőt sokkal könnyebb érezni és adagolni mint az elmozdulást.Persze az egész sokkal jobb lenne egy tényleges hidraulikus rendszerrel egy nyomás szenzorral, de ez olcsóbb és közel hasonló érzés és hatás érhető el vele.
[ Szerkesztve ]
-
Ribi
nagyúr
válasz Bennedek #40717 üzenetére
Így már érthetőbb, bár szerintem még mindig felesleges load cell, ha 2 rugót akarsz belerakni.
Gondolom a load cellnek kicsi az elmozdulása, az első rugó gondolom gyenge. Alap rugó alig tart ellen, majd nekikmegy a pedél a cellának és az már akkor szinte egy helyben lesz, ahogy szeretnéd. 2 rugóval, ha a második lényegesen erősebb, csak onnantól ér hozzá a potihoz és akkor megint ugyanúgy tudod potival mérni. Így olcsóbb lenne, de ha ez a load cell a célod akkor nosza rajta. De mint mondtam egyszerűsítve a load cell egy poti és egy rugó.[ Szerkesztve ]
-
Bennedek
tag
Igazából potival is lehet közelíteni, de mivel van otthon load-cellem így eléggé adta magát a megoldás, meg hát ez a legtutibb. Valamint potit viszonylag nehéz lenne átéttelezni, mivel kis úton szeretném megoldani a lineáris működést. Ilyen, viszonylag kicsi mozgásnál pedig a potival kevésbé jól lehetne mérni.
De szerintem ezt a témát zárjuk rövidre, load-cell lesz ez biztos, az eredeti kérdésem igazából nem is arra irányult. Mert annak az elektronika része egyszerűbb is, mert 0-tól indul és nem kell referencia feszültséget előállítani egy másik műv. erősítővel és az érzékenységét simán tudom potival állítani. -
darvinya
titán
válasz Bennedek #40721 üzenetére
Valamint potit viszonylag nehéz lenne átéttelezni, mivel kis úton szeretném megoldani a lineáris működést. Ilyen, viszonylag kicsi mozgásnál pedig a potival kevésbé jól lehetne mérni.
Ez nem normális pedál mozgás.
Ha már ¼ pedál útnál „blokkol” az már hibás, magyarán „harap”.Mert annak az elektronika része egyszerűbb is, mert 0-tól indul és nem kell referencia feszültséget előállítani egy másik műv. erősítővel és az érzékenységét simán tudom potival állítani.
Miért is nem?
Made Robot by Robot −Xiaomi 12T Pro gyászruhás / '06 Focus kombi szürke
-
Bennedek
tag
válasz darvinya #40723 üzenetére
Ez nem normális pedál mozgás.
Ha már ¼ pedál útnál „blokkol” az már hibás, magyarán „harap”.Komolyan ülj be egy rásegítés nélküli versenygépbe(vagy ülj fel egy fém fékcsöves motorra), mindegy hogy mekkora pedálút után egy bizonyos ponton teljesen felkeményedik a fék és ott fog csak igazán, de ekkor gyakorlatilag nem tudod mozdítani a fékpedált csupán minimálisat.
Miért is nem?
Mert a load-cell jelleggörbéje 0-tól indul, így csak a kapcsolás 'A' erősítését szükséges meghatározni egy feszültségosztóval,hogyha 0-5 voltos tartományba szeretném használni, legalábbis az én logikám szerint egy darab rail-to-rail műveleti erősítővel kivitelezhető.
-
MODERÁTOR
Megnézegettem, megvizsgáltam és megcsináltam amiket javasoltatok.
A trafó ±14,3 V-ot ad a tápnak terhelés közben, ez szerintem rendben van (más 13,5 V-ot szokott mérni). Az alkatrészek hőmérséklete jónak tűnt, kocogtatás hatására pedig nem tűnt el búgás.Multiméterrel leellenőriztem a diódákat, ezek közül mind rendben volt. Az ellenállásokat is végigmértem (kivéve ami a belső panelen van, mert oda nem lehet bejutni. Az egyik ellenállás (R37) 22 kΩ helyett ~660 Ω-os volt csak (legalább 10-szer mértem meg, lábakon is, forrpontokon is). Kapcsolási rajz szerint is, színkód alapján (vörös, vörös, narancs, ezüst) is 22 kΩ-nak kellene lennie.
Cserealkatrész nem volt kéznél, még nem tudtam kicserélni.
Okozhatja ez a bajt, ugye?[ Szerkesztve ]
Harrrr!!!!
-
mezis
nagyúr
-
MODERÁTOR
Értem. A másik oldalon (a jobb oldali erősítő körében) ugyanezt a feladatot ellátó ellenállás értéke viszont stimmelt (ahogy a többi is, amit végignéztem).
A héten majd kicserélem, meg talán a mellette lévő 101-es kerámiakondit is
Valami mégis elpukkantotta az előző IC-t, a mostaninál pedig bemelegedés után búgást okoz.[ Szerkesztve ]
Harrrr!!!!
-
darvinya
titán
Ha másik oldalon megtudod mérni ugyanúgy és érték stimmel, akkor ott nem csak ellenállás ment tönkre.
Hanem a kondik is.Elkokat kellene cserélni elsősorban mindkét oldalba.
Búgásért felelhet C30, C34, C45, IC4558 is, ha tönkre ment.
[ Szerkesztve ]
Made Robot by Robot −Xiaomi 12T Pro gyászruhás / '06 Focus kombi szürke
-
Kernel
nagyúr
Ha a 2,2 kΩ helyett szándékosan raknál be 660 Ω-ot, akkor annyit vennél észre, hogy a fokozat erősítése visszaesett kb. kétszeresre. (1+ 660/680).
Másik dolog, hogy ellenállások általában megszakadnak, csak látható égés, szenesedés esetén fordul elő, hogy lecsökken az értéke, nyilván a szenes anyag / festék miatt, de ez a ritkább eset.
Az viszont mindenképpen árulkodó, amikor egy sztereó végfok szignifikáns eltérést mutat egymáshoz képest. Ilyenkor a hozzá csatlakozó alkatrészeket kiforrasztva is meg kell vizsgálni, akár az IC hibája sem zárható ki.
Búgást okozhat a kimenet DC-egyensúlyának eltolódása is, ami a mélysugárzóra káros, melegedést is okoz.
Úgy látom, a tervezők egy nem túl gyakori (úgy is mondhatnám, soha nem látott) trükkös megoldást alkalmaztak a hőfokfüggő DC-drift kompenzálására. A dokumentációban (alábbi kép) is szereplő kapcsoláshoz képest, a negatív visszacsatoló körből kihagyták a testre menő kondenzátort (ami a DC stabilitás miatt szükséges, illetve mélyfrekvencás vágást képez, valamint egytelepes táplálásnál egyébként is szükséges), ehelyett beiktattak egy külön integrátort, ami a kimeneti DC eltolódás ellen dolgozva igyekszik kompenzálni.
Megspóroltak egy elkót, ami mondjuk 680 Ω esetén 100 µF körül vagy felette illene, gyakorlatilag meg szinte mindegy, a gyári ajánlás is működik, rengeteg készülékben. Bár lehet, műszeresen kimutattak valamilyen minőségjavító hatást alacsonyabb frekvenciákon, azért trükkösködtek, valamint +/- tápos konstrukciónál az elkó (amennyiben testre megy) nem kapna egyértelmű polarizált feszültséget, az sem tesz jót neki, hosszabb távon.
[ Szerkesztve ]
Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.
-
Lompos48
nagyúr
Az egyik ellenállás (R37) 22 kΩ helyett ~660 Ω-os volt...
Ezt megmérné mégegyszer. Ördögien úgy néz ki, mint egy parazita p-n átmenet. Tehát a mérést meg kellene ismételni a műszer 2 szálának felcserélésével is (fordított polaritással).
@darvinya
Búgásért felelhet C30, C34, C45, IC4558 is, ha tönkre ment.
Nem, nem és nem. (IC kivételével)!
C30 hibája mindkét csatornán egyszerre okoz(hat)na valamit, mert a 2 táp közé van kötve. Halkan mondanám: simán működhet az erősítő nélküle is.
C34, C45 - mindkettőnek a negatív visszacsatolásban van szerepe, zárlatuk (más lényeges hibát itt kondenzátorról nem tudok feltételezni) csak az erősítés csökkenésével jár.* * *
Bonyolult ugyan, de szerintem még valamit ki kellene próbálni:
J3 konnektort bontva (a nagy rajzon fent, középen) leellenőrizni, hogy a végfokok kapnak-e továbbra is táplálást, mert a rajzból nem derül ki. Ha igen, akkor konstatálni, hogy a búgás így, leválasztott végfokkal is megjelenik vagy sem. Ha igen, bennük van a hiba, ha nem előbbre. Ha nem kapnak tápot, valahogy meg kell oldani a táplálásukat (3 szál) és kipróbálni a fennebb írottakat.
Még jobb lenne a próbát úgy csinálni, hogy ugyancsak a J3 konnektoron a bemeneteket testre kötni.[ Szerkesztve ]
-
Kernel
nagyúr
válasz darvinya #40734 üzenetére
Az nem C30, hanem C2 és C20 van.
Ezek gyakorlatilag egymással is párhozamosak, attól függetlenül, hogy helyileg az IC közelében vannak beforrasztva, a gerjedésgátló hatás érdekében. De nagyfrekvenciás gerjedés ellen hatnak, amit nem is hallasz, csak melegíti a cuccot:
C30 a tápegységben van:
Most tekintsünk el attól, hogy hiba folytán a C104 felirat is szerepel több kondinál. Simán 104-et kellett volna írni oda is (100 nF).
Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.
-
MODERÁTOR
válasz Lompos48 #40733 üzenetére
Megnézem majd még egyszer azt az ellenállást kiforrasztott állapotban is.
A J3-at tudom bontani és mivel van egy másik ugyanilyen, hibátlan rendszerem, ki tudom próbálni a hibás panelt a jó helyén és fordítva.A múltkor nem írtam, mert elfelejtettem, de amikor elkezd búgni a bal oldal, akkor a fülhallgató kimenetre (PHONE2) dugott fülhallgató sem hallgattatja el a búgást.
Megpróbálom kicserélni a végfokhoz tartozó elkókat, esetleg a 4558-as IC-t is, legvégső esetben pedig a TDA2030A-t.
Kernel: Attól tartok a DC-eltolódást nem fogom tudni kimérni. Annyit tehetek, hogy kicserélem a 4558-at, ahogy javasoltátok.
Köszönöm az ötleteket, majd ismét jelentkezem, ha van valami fejlemény vagy ha valamit nem értek.
Harrrr!!!!
-
pumatom
aktív tag
Sziasztok!
Amatőr kérdésem lenne:
Van egy 12v-24v-os eszközöm, amelyre nincs rá írva, hogy mekkora az áramfelvétele.
Ahhoz, hogy tesztelhessem ezt az eszközt, számít az, hogy hány amperes az adapter, amivel kipróbálnám(feltételezem igen, de milyen mértékben számít?)?
Van egy 12v 1A-es adapterem.
Ha az eszköz áramfelvétele kevesebb, mint 1A, akkor tesztelhetem ezzel az adapterrel?
Melyik oldalról kell nézni ezt a dolgot?
-
Jim Tonic
nagyúr
-
darvinya
titán
válasz pumatom #40739 üzenetére
Nem számít ± eltérés 2x A-nél, de ha már 10x A-t kötsz rá már számít.
De ezt inkább belső alkatrészekből lehet következtetni mekkora az A, funkciójából.
(#40735) Lompos48, (#40736) Ribi, (#40737) Kernel
Kicsit benéztem.
[ Szerkesztve ]
Made Robot by Robot −Xiaomi 12T Pro gyászruhás / '06 Focus kombi szürke
-
mezis
nagyúr
válasz pumatom #40744 üzenetére
Ezen az alapon félhetnél igénybe venni a Paksi Atomerőmű szolgáltatását is.
Ha a feszültség nem több, nem kevesebb az igényeltnél, akkor igaz lesz Vlagyimir Iljics Uljanov alias Lenin álma, egyébként Ohm törvénye: áramból mindenki az igénye szerint részesül.
(Már ha képes a rendszer kielégíteni az igényeket. )mezis
-
Tompo92
senior tag
Sziasztok
Lenne egy Laptop töltős kérdésem..
Tehát van egy ASUS laptopom és a töltőjének a tápjára az van írva ,hogy:
Input:240V
Output:19V - 3,42A
Na most találtam egy másik töltőt ami isten tudja minek a tápja, viszont a laptoba passzol a csatija de a tápjára az van írva ,hogy:
Input:240V
Output:13V - 3,75A
Ha én ezt bedugom a laptopba akkor lesz baja? mert végül is kevesebb "V" mint a gyári töltője viszont több "A"..
Új hozzászólás Aktív témák
- Samsung Galaxy S22 Ultra 5G 256GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával
- HP Victus 16-r1019nt - ÚJ 16" FullHD IPS GAMER notebook - i7-14700HX, 32GB, RTX 4070
- HP Victus 16-r1041nt - ÚJ 16" FullHD IPS GAMER notebook - i7-14700HX, RTX 4060
- HP Victus 16-r0024nf - ÚJ 16" FullHD IPS GAMER notebook - i5-13500H,16GB, 512SSD, RTX 4060
- Gamer PC Intel i5 9400/16GB DDR4/GTX 1660 6GB/256GB SSD/500/GB HDD/Beszámítás/Garancia/
Állásajánlatok
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest