Az AMD felvázolta útitervét

A heterogén éra jövőképe

Véget ért az idei AMD Fusion Developer Summit, melyen a vállalat bejelentette a HSA-t, illetve a HSA alapítvány létrejöttét. Erről nemrég beszámoltunk, így a részletes összegzéstől eltekintenénk. Sokkal inkább az útitervre érdemes figyelni, melyet Mark Papermaster mutatott be a rendezvény záróelőadásán, ahol egy-két finomságot is megvillantott az AMD, gondolunk itt az új FirePro kártyára, illetve a SeaMicro technológiájára épülő Opteron szerverre.

Mark Papermaster mondandóját némi összegzéssel kezdte, felelevenítve mindazt, ami az elmúlt napokban elhangzott. Az AMD a HSA-t a heterogén módon programozható lapkák egyszerűbb kihasználása érdekében hozta létre, és a cég utalt arra, hogy a partnerek előadásain milyen jövőképpel szembesülhettek az érdeklődők.


[+]

Az AMD hat nagyobb részre osztotta azokat a területeket, ahol az APU-k magas számítási kapacitásából profitálni lehet. Több ezek közül már ma is létezik, de a felhasználási mód még korlátozott. A természetes felhasználói felület esetében például megemlíthető a Kinect, mely a mozgásfelismerés szempontjából nagyon is építhet az IGP-re, hiszen az egész rendszer a beérkező képi adatok elemzésével működik, ami rendkívül fekszik egy grafikus vezérlőnek. A gesztus- és hangfelismerés szintén gyorsítható, így ez a terület is kiaknázható.


[+]

A másik csoport a biztonság. Manapság a PC-ket a felhasználók többsége jelszóval védi, de az üzleti termékeken ujjlenyomat-olvasó is van. Vannak azonban a védelemnek más formái is, mint például a retinaszkenner, illetve az arc- és hangfelismerés, amelyeket nagyobb létesítményekben használnak is, de a felhasználókhoz a megfelelő technológia hiányában nem jutottak még el. A cél tehát egyértelmű: újszerű védelmi rendszerek kialakítása mobil PC-n, tableten és okostelefonon. Nyilván fontos szempont az is, hogy az AMD víziójából a HSA-t támogató cégek egyöntetűen profitálnak, és az előadások alapján már az sem maradt kérdés, hogy az ARM miért támogatja ennyire a heterogén éra eljövetelét.


[+]

Szintén nagyon érdekes terület a kiterjesztett valóság. Az AMD szerint a webes technológiák félelmetes ütemben fejlődnek, amelyek egészen újszerű webáruházakat hozhatnak. Példával élve egy kamera és egy heterogén módon programozható lapka segítségével, elhelyezhető a virtuális másunkon az adott ruhanemű vagy mondjuk egy óra, így anélkül tudhatjuk meg, mennyire divatos a kiszemelt áru, hogy azt felpróbálnánk. A technológia abszolút nem bonyolult. Lényegében arról van szó, hogy a webkamera képéről a rendszer felismeri, hogy hova kell elhelyezni a karórát, illetve a testet felismerve elhelyezi rajtunk a ruha virtuális mását. Természetesen lehet forogni és nézelődni is, a rendszer mozgásunk értelmezéséből adódóan mindig megfelelően módon képzi le a vásárolandó eszközt.

A multimédiát sem lehet kihagyni, és a fejlődés iránya nyilvánvaló: nagyobb felbontás, jobb hangminőség, sztereó 3D, új kodekek, illetve újszerű tartalommenedzsmentet biztosító szoftverek. Utóbbi szempontból az AMD már kínál egy meglehetősen fejlett és kifejezetten szép dizájnnal megáldott megoldást Fusion Media Explorer néven (ami sajnos csak AMD platformon fut). Bár a program még mindig hasznos, de meglehetősen régen fejlesztették, így ideje továbblépni.

Az AMD újszerű tartalommenedzselő szoftvere Az AMD újszerű tartalommenedzselő szoftvere
Az AMD újszerű tartalommenedzselő szoftvere [+]

A cég prezentált egy új rendszert (Moovida Universe), mely a Moovida alapjaira épít és teljesen 3D-s, emellett vezérelhető természetes felhasználói jelzésekkel, így például hanggal vagy mozgással. Sajnos a működést bemutató videót az AMD nem osztotta meg, de az élő streamről elmentettünk két képet, hogy legalább valami látszata legyen az elgondolásnak. A szoftver egy mobil Trinity APU-val felszerelt notebookról futott, és a vezérlést gesztusokkal, hanggal, illetve mozgással prezentálta a cég.

Itt érdemes megjegyezni, hogy bár a rendezvényen élesben nem mutatták be, de a Microsoft rengeteg újításon dolgozik az új hardvereket, illetve a heterogén éra felé menetelő fejlesztéseket látva. Talán az egyik legmegdöbbentőbb előadás Steven Bathiche nevéhez fűződik, aki olyan jövőképeket mutatott, amelyek minden szempontból forradalmasíthatják a világot. A bemutató több elemét nehéz leírni, mivel tipikusan olyan dolgok, amiket látni kell; előkerült például egy interaktív megjelenítőtechnika. A legegyszerűbb ezt úgy vázolni, hogy példaként elővesszük mondjuk egy lakás ablakát. Ha egy helyben állunk, akkor az ablakon keresztül megjelenített kép (ami ugye az ablak mögötti világ) változatlan, de ha elmozdítjuk a fejünket, akkor már más szögből nézzük az ablakot és más kép is tárul elénk. A monitoron megjelenített kép viszont állandó, így semmilyen szögből nem változik. A Microsoft dolgozik azon, hogy ez ne így legyen, és a fej mozgását lekövetve a megjelenített kép is változzon.

Steven Bathiche elmondta, hogy az APU-k megjelenésével teljesen másképp kell gondolni az integrált grafikus vezérlőkre. Sokan még mindig egy megjelenítésért felelős részegységet látnak benne, de a jövőben az általános számítások mellett a beviteli információkat is az IGP dolgozza majd fel, legyen az gesztus-, hang- vagy mozgásfelismerés.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

  • Kapcsolódó cégek:
  • AMD

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés