Plazmatévék hanyatlása, iLázmérő, hackvédelem

Vélemény: plazmatévék vesszőfutása 2.

Marketingproblémák

Amíg az LCD technológiának a LED TV elnevezés bevezetésével és elterjesztésével sikerült egy doppinglöketet adni, többek között az új háttérvilágítási eljárás előnyeinek túlzott felnagyításával, addig a plazmák esetében a gyártók mintha megelégedtek volna a remek képminőséggel. Ez viszont kevésnek bizonyult. A jelek szerint pusztán ez nem volt képes arra, hogy megállítsa a vesszőfutást, hogy a vásárlókat nagy számban terelgesse a plazmatévék felé. Mostanra világosan látszik, hogy sokkal komolyabb energiákat kellett volna megmozgatni annak érdekében, hogy felhívják a potenciális vevők figyelmét a plazmák előnyeire.

Törekedni kellett volna többek között arra, hogy az áruházakban kialakítsanak olyan kis tévészobákat, ahol az otthonihoz teljesen hasonló körülményeket teremtve emelik ki a pozitív tulajdonságokat. Egy rettentően világos eladótérben az embereknek ugyanis csak az tűnik fel, hogy az LCD színei harsányabbak, élénkebbek, ráadásul az Edge-LED háttérvilágítású modellek készülékháza és kávái is vékonyabbak. Ezek után nehéz lett volna bárkinek megmagyarázni, hogy miért is kellene a plazma mellett döntenie. Ráadásul ezt még tetézte a ghosting és a beégés körüli állandó hisztéria. Hiába tettek meg mindent a gyártók, és száműzték mára gyakorlatilag teljesen ezeket az jelenségeket (legalábbis ésszerű használat esetén), még mindig számtalanszor előkerül a végső érv a plazmákkal szemben: dehát beég, dehát beég! Emellett az sem jelent kifejezett versenyelőnyt, hogy a háromdimenziós tartalmak esetén csak a kényelmetlenebb, vibráló szemüvegekkel operáló, kevésbé népszerű aktív shutteres megoldás jöhet szóba.

Mindent összevetve, egyszerűen nem sikerült tudatosítani megfelelő számú emberben, hogy bizonyos típusú tévézési szokások esetén jobb választás lehet a plazma, vagy rávenni őket, hogy legalább adjanak egy cseppnyi esélyt a vásárlási döntés meghozatala előtt. Ebben sajnos a média felelőssége is vitathatatlan, hiszen egyes, a valóság iránt kevéssé érdeklődő, szakmai hiányosságokkal küszködő újságírók már évek óta kongatják a vészharangot a plazmák felett, elavult őskövületnek titulálva e televíziókat.

Mit hozhat a jövő?

A Panasonic befejezi, ez tiszta sor. Most valószínűleg igen gyorsan elkapkodják a még meglévő darabokat, pont úgy, mint mikor egy olyan zenekar lemeze lesz aranylemez, amelyiknek az énekese frissen lőtte fejbe magát. Hirtelen sokan rájönnek majd, hogy tovább nem húzzák-halaszthatják a dolgot, mert végül lemaradnak, mint a borravaló. És valószínűleg az sem érdekli majd őket, hogy a plazmatévék ettől még nem tűnnek el véglegesen a boltok polcairól, hiszen az LG már hivatalosan is megerősítette, hogy folytatja a fejlesztést és a gyártást. Döntésük egyébként teljesen érthető, hisz bár a japán rivális kilépésével a plazma egyre inkább marginális tényezővé válik majd a szórakoztatóelektronikai univerzumban, de biztos, hogy mindig lesz egy olyan masszív rajongói bázis, amelyre érdemes építeni. Nyilván az OLED televíziók elterjedésével a plazmáknak végképp bealkonyul majd, de mivel az áttörést évek óta hiába várjuk, így még simán benne van egy-két jó év a pakliban.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés