- SSD kibeszélő
- Kormányok / autós szimulátorok topicja
- Soundbar, soundplate, hangprojektor
- AMD Navi Radeon™ RX 6xxx sorozat
- HiFi műszaki szemmel - sztereó hangrendszerek
- Amlogic S905, S912 processzoros készülékek
- Milyen monitort vegyek?
- Modern monitorokra köthető 3dfx Voodoo kártya a fészerből
- Házimozi belépő szinten
- Projektor topic
Hirdetés
-
Sokat fogyaszt az AI, egyre több az adatközpont, kell az atomenergia
it Az AI-t kiszolgáló adatközpontok olyan nagy energiaigénnyel bírnak, hogy egyre több atomenergiára van szükség.
-
Toyota Corolla Touring Sport 2.0 teszt és az autóipar
lo Némi autóipari kitekintés után egy középkategóriás autót mutatok be, ami az észszerűség műhelyében készül.
-
Mindent megtudtunk az új Nokia 3210-ről
ma Részletes képek, specifikációk és euróban megadott ár is van a legendás modell újraélesztett verziójához.
Új hozzászólás Aktív témák
-
tazman75
csendes tag
válasz Manópapa #1447 üzenetére
Ehhez egy rövid hozzáfűznivalóm van: Ennyi erővel készíthettek volna kiemelhető antennákat is, amik adott időnként, kiemelkedtek volna a föld alól.
A ruszkik tudtak nagyzolni ilyen téren.
Még mindíg nem értem, miért kellett ezt (MO-n ezt , és csak ezt) a föld alá építeni?
Pláne, a többitől eltérő toronyszerkezettel. -
buldog-bódog
csendes tag
válasz tazman75 #1452 üzenetére
Szerintem, a toronyszerkezeti felépítése, a "szél ellenállás" miatt lehetett. Ez a felépítmény sokkal kisebb felületű, mint egy teli, tégla torony. És azt is figyelembe kell venni, hogy az akkori hadvezetés a Duna vonalával számolt, ami annyit jelentett, hogy a Dunántúl az első lépcső =>> minden tekintetben!!
A berendezések, pont emiatt kerültek a föld alá. A tornyokat, ha sérültek, mobillal pótolni lehet, és itt sokkal kisebb a "törmelék", könyebben telepíthető. Valószínű, hogyha nem is béke időben, de HKSZ idején biztosan le is voltak, vagy lettek volna "zsírozva" valamelyik közeli titkos bázison.
A kitolható antenna azért nem jó ötlet, mert nem tudni mikor jön a csapás, és egy sérült antenna pótlása, javítása harci körülmények között bonyolultabb, mint a mobil csere.
Ahogy, a képeket nézegetem, ezekben az antenna alatti aknákban, a tápvonalak csatlakoztatására lehetőség is volt.
És még egy: az üzemeltető személyzet védelme, fontos volt, mivel a berendezés kezelése, karbantartása, nemcsak "kioktatott" kategória volt. Az antenna pótlás, meg a "veszteség" kategória, sajnos. -> lásd nagyon első hozzászólások valamelyike:
Ahol a bunkerekből, a felszinre kiküldött felderítő személyek, akik megfertőződtek, eleve halálra voltak ítélve, mert vissza sem térhettek. Az elkülönítőnek csak kifelé volt bejárata.Ezeket a dolgokat nem azért írtuk le, hogy elhiggyék, hanem hogy tudják.
-
tazman75
csendes tag
válasz buldog-bódog #1453 üzenetére
Ebben igazat adok.
De még mindig nem értem, hogy a BARS hálózatban-amit láttam- szinte ez az egy van a föld alatt. Ez nekem kissé "büdös".
Természetesen lehet, hogy csak én sejtek mindenhol összeesküvést. -
buldog-bódog
csendes tag
válasz tazman75 #1454 üzenetére
Ha megnézed, kis hazánkban csak ez az egy volt a Dunántúlon. A többi az ország keleti felében. l.: a határ, a Duna vonala.
"Elásva" a fontossága miatt volt.
Az, amit én még megnéznék a környékén, sőtt, ebben biztos is vagyok, hogy innen több irányban is volt (lehetett) vezetékes (földalatti kábel) összeköttetés a vezetésipontokkal. Lehet, hogy az is ide tartozott, amit HADSZ talált, illetve a nyomvonalat, mert a bantuk már kiásták a kábelt.Ezeket a dolgokat nem azért írtuk le, hogy elhiggyék, hanem hogy tudják.
-
buldog-bódog
csendes tag
válasz buldog-bódog #1455 üzenetére
>> "Elásva" a fontossága miatt volt. <<
Kisebb a sebezhetősége, a támadhatósága, harci cselekedetek idején.
Nem polgári, és béke célokra készültek. :-))))
Ezeket a dolgokat nem azért írtuk le, hogy elhiggyék, hanem hogy tudják.
-
benemano
csendes tag
válasz buldog-bódog #1456 üzenetére
A BARS rendszerrel kapcsolatban nekem is van néhány megjegyezni valóm:
Hadsz (1027):
"A Herend melletti PDRZ bunker /nem a Hajag/ egy földalatti kábellel volt összekötve a DHDSCS vezetési pontjával Nagytevelnél"Ugye háború esetén Nagytevel lett volna a központ, tehát pl. ide települhetett volna a mobil BARS. Tekintve, hogy Hajagon volt a (feltételezhetően egyetlen) forgatható torony, valamint ez volt a legközelebbi BARS objektum, innen indulhatott volna a mobil BAGET (ami a garázs fedezékben „várt”) és a vezetési pontot kötötte volna be a hálózatba.
Ha ugyanitt második BAGET is települ, ez teremthet összeköttetést a nyugati fronton települt másik BAGET állomással.
manopapa (1447) :
"Talán védhető lenne ez az elmélet (minthogy a tudomány világában minden esetben) ha találnánk ismétlődést valahol (akár az egykori SZU területén) ahol ilyen "könnyűszerkezetes" BARS tornyok vannak."Pontosan ilyen szerkezetű tornyok voltak a keletnémet Wollenberg bázison is, tehát nyugodtan állíthatjuk, hogy típustervről van szó, Hajag nem az egyetlen ilyen szerkezetű torony.
Lehet, hogy ilyen egyszerű dolog a lebontott harmadik torony „titka” ?
-
Manópapa
csendes tag
válasz benemano #1457 üzenetére
Szia!
Képet tudnál mellékelni a Wollenbergi tornyokról?
Átnéztem hadsz idevágó képtárát, sőt találtam egy
82 képes cseh oldalt is, de a Hajaghoz hasonló tornyokat egyiken sem lehet fellelni.[ Szerkesztve ]
Az elmélet és a gyakorlat között elméletileg semmi különbség nincs. Gyakorlatilag azonban van.
-
benemano
csendes tag
válasz Manópapa #1458 üzenetére
Próbálok képet keresni róla, már nem láthatóak mert a tornyokat az antennákkal együtt leszerelték. Valószínűleg ezért nem szerepelnek már azokon a képeken, amiket már a múzeum időszakban csináltak.
Egyébként a múzeum logójában is ilyen szerkezetű torony van, nem véletlenül, ezt egy fotóból illesztették be:
[ Szerkesztve ]
-
tazman75
csendes tag
válasz benemano #1461 üzenetére
Van ezzel kapcsolatban némi furcsaság.
Ha megnézed a 402-est, mintha 4 torony lett volna, de csak 2 áll belőle.
A GE-n egyértelműek az árnyékok. A másik kettőnek látszik az alapja.
Ami kérdés felvetült bennem, 3 irány az általában 3 torony. Itt 4 volt és a középső sokkal magasabb, mint ami még áll és valószínűleg az elbontottaknál is.
Miért volt ott egy negyedik torony, ami, az árnyék alapján csaknem 2 szer olyan magas mint a másik? -
hadsz
tag
válasz Manópapa #1458 üzenetére
Üdv!
A 109-es BARS állomáson Ukrajnában az utolsó csavarig ugyanolyan tornyok /4 db / állnak egy 750m magas hegyen mint a Hajagon,igaz kb 5-10m-rel magasabbak.Alattuk szintén ott van a két szintes bunker.Jövő hétvégén - ha minden a terveink szerint alakul - megyünk megnézni.
Emellett szintén Ukrajnában a Polonina Runa hegyen található félkész objektumnál is ugyanezek a könnyűszerkezetes tornyok állnak.Ott kettő van és mindössze kb 10m-magasak lehetnek.
Belorussziában /101-es/ szintén ugyanezek a tornyok /4 db/ alatta a bunker.
Egyértelműen szabványelemekről van szó.[ Szerkesztve ]
-
benemano
csendes tag
válasz tazman75 #1462 üzenetére
Pl. elképzelhető, hogy két torony -két irány, a harmadik torony egy csak háború esetén használatos közeli vezetési pontra mutatna (mint nálunk Nagytevel), a harmadik torony pedig nézhetett az akkori ellenség, Ausztria felé, ahol szintén mobil BARS lett volna az ellenállomás.
-
benemano
csendes tag
Köszönöm a megerősítést, akkor nem kutatok tovább régi Wollenberg fotók után, csak azért fogtam neki a tipusterv tisztázásának, mert felmerült több lehetőség is itt (pl, hogy kényszerből ilyenek a pénzhiány miatt, vagy a szerkezet súlya miatt), de egyiket sem tartottam igazán meggyőző érvnek.
Egy szó, mint száz a szerkezet miértjét tisztáztuk, mi a véleményed a "harmadik torony" elméletemről ?
-
boeing707
csendes tag
válasz Manópapa #1458 üzenetére
Úgy érzem, hogy az általad megtalált cseh oldal képei a kérdések 95 %-ra választ adnak.
A BARSZ rendszer a VSZ országaiból a SZU felé négy tengelyből állt:
1-301-202-204-205-101 és tovább,
2-303-202-201-203-102 és tovább,
3-504-501-502-1003-109 és tovább,
4-601-602-603-104 és tovább.
Az 1 és 2 tengelyek a Nyugati, a 3 és 4 tengelyek pedig a Déli HSCS felügyelete alatt állt.
Az előbbiek írányító központja a 101-es alatt, mellett, fölött, közelében, stb. található, az utóbbi kettőé pedig a 109-es alatt, mellett, fölött, közelében, stb. volt. A tengelyek indító és vezérlő állomásai, sorrendben: 301, 203, 504, 601. Az összes többi állomás csak átjátszó, erősítő, összekötő feladatot végzett.
Vagyis a 301, 203, 504, 601 állomások teljesen hasonló kialakításúak úgy a felszín felett, mint alatt.
Valamilyen műszaki ok miatt az indító és vezérlő állomások berendezései rendkívül nagy mennyiségű hűtővizet és sürített levegőt igényeltek. A 301-es mostani képeit nézegetve elfog a sárga irigység, hogy vajon nálunk miért nem maradt meg legalább az ottani állapot. Mert azt most már a vak is látja, hogy a VH kivonulása után az objektumok legalább olyan állapotban kerültek átadásra, mint a 301-es. Ezek szerint vagy a MN vagy a brazil fémgyűjtők szorgos munkájának eredménye a mai állapot.
Az 504-es mai képein még látszanak a hűtővíz hőcserélő berendezései a föld felett, legalább is a fele. Valamint felfedezhetők a sűrített levegő tartályok és a kompresszorok és a generátorok beton talpazatai.
Tehát semmi sincs ok nélkül, a négy indító és vezérlő állomás azért más mint az összes többi, mert ezek voltak a kiindulási pontok, és ezekhez lehetett csatlakoztatni a frontok mozgó adóit is,
A fő antennák mindegyik állomáson az adott tengely következő átjátszó állomása felé néztek fix-en, míg a többi antenna csak abban az esetben játszott, ha a front megindult volna. -
hadsz
tag
válasz boeing707 #1469 üzenetére
Köszönöm!
Megkérdezhetem,hogy honnan van az infó?
Annyit tudok,hogy Áprilisban több bicajoscsapat túrázott a bázison és környékén a környékbeli településekről,akkor már híre hamva nem volt őrségnek.Remélhetően ez még a jövő hétvégén is így lesz!
A bázis egyébként nagyjából hasonló állapotban van mint a Hajag. -
Manópapa
csendes tag
válasz boeing707 #1468 üzenetére
A 301-es mostani képeit nézegetve elfog a sárga irigység, hogy vajon nálunk miért nem maradt meg legalább az ottani állapot.
Ezt a kérdést felesleges is feltenni, egy olyan országban, ahol az élethez és a megmaradáshoz már nem elég a bátorság, hanem vakmerőnek is kell lenni
Egyébként a feleségem, Ági szintén el volt képedve a Wollenbergi képeken (hívtam fordítani egy két képhez) meg is jegyezte hogy olyan állapotban van a bázis, hogy akár be is lehetne üzemelni.
Persze, mondom, de mivel a lánc többi tagja kiesett, nincs értelme beüzemelni.
- Bár ha jobban belegondolok és aktuálisan kinevezzük egy parancsnoki alegységnek - vagyis végpontnak -, akkor a három forgatható torony akár működhetne úgy is, hogy a három - a képeken látható - mobil-egységgel kommunikáljon - adott esetben.
Aztán ezekről a képekről beugrott még a Csernobil melletti Duga.
Hogy miért? Mert a fáma úgy szól, hogy üzemen kívüli, de őrzőtt objektum.
Mivel őrzött, ezért nincs rálátásunk a belső állapotára, de nem zárható ki hogy adott utasítás esetén akár azonnal beüzemelhető lenne. (Ne legyen rá szükség)
Végül tehát elmondhatjuk hogy megfejtettük a Hajagi tornyok funkcionalitását, felépítésének miértjét.
Köszönet érte mindenkinek!Az elmélet és a gyakorlat között elméletileg semmi különbség nincs. Gyakorlatilag azonban van.
-
hadsz
tag
válasz boeing707 #1468 üzenetére
A 301-es mostani képeit nézegetve elfog a sárga irigység, hogy vajon nálunk miért nem maradt meg legalább az ottani állapot. Mert azt most már a vak is látja, hogy a VH kivonulása után az objektumok legalább olyan állapotban kerültek átadásra, mint a 301-es.
Akárhányszor járok az 504-nél,ugyanezt kérdezem magamtól.Nem hiszem,ha az átadáskori állapotában - esetleg még egy kicsit kipofozva - lehetne ma idegenforgalmi látványosságként működtetni,ne lenne rá érdeklődés.
[ Szerkesztve ]
-
buldog-bódog
csendes tag
válasz boeing707 #1468 üzenetére
A nagy mennyiségű sűrített levegőre két okból lehetett szükség:
- a bunkerban túlnyomást kellett alkalmazni. Ez más munkereknél is így van.
- elképzelhető, hogy a dieselgépek indítása is ezzel történt. (egykori cégem 135 kW-s generátorának motorját sűrített levegő indította. Ez kb 3x indítást bírt ki. Ha nem sikerült, és nem volt hálózat sem, akkor jött a kézi pumpa. :-))) )
- és az is elképzelhető, hogy a tápvonalak (csőtápvonal) is túlnyomásosak voltak.
- a víz véleményem szerint, a kompresszorok hűtésére kellett, mivel ezek jóval nagyobb hőt fejlesztenek, mint egy diesel.
-d-Ezeket a dolgokat nem azért írtuk le, hogy elhiggyék, hanem hogy tudják.
-
big.laci
csendes tag
na csoki
hallottam egy helyről itt Magyarországon valahol a hegyekben, ami állítólag egy elhagyott német katonai objektum volt.
Állítólag még mindig alá van aknázva, többen is meghaltak már ott.
a pletykák szerint nagyon sok katonai holmi van ott érintetlenül
ha valaki tud bármi infót erről a helyről, az légyszives közölje velem
e-mail:big.laci@freemail.hu -
big.laci
csendes tag
bocsi az előző kérdésemért, amint itt olvasgattam a hozzászólásokat megtaláltam bennük amit kerestem.
-
boeing707
csendes tag
Az infóm személyes, januárban voltam ott, de azóta természetesen sok minden változhatott. Ami még szerintem fontos, ne magyar rendszámú gépjárművel jelenjetek meg a helyszínen, mert arra nagyon harapnak az ukrán rendőrök. Ha van rajta H betű azért, ha nincs azért. Nem ilyen messze a Magyar határtól, hanem sokal közelebb, pl. a Vereckei hágónál már "utaznak" a magyar rendszámra, s pl. a hágónál "előretólt határőrizeti pont" alkalmazásával belekötnek az élő fába is. De ez sajnos a mi "árpádsávos" zászlós "különítményeinknek" köszönhetjük, mert ők teljesen mást akartak ott, mi Ti!!!
-
boeing707
csendes tag
válasz Manópapa #1472 üzenetére
Sajnos a BARSZ rendszer felett már a 80-as évek végén eljárt az idő. Működtetésük olyan lenne, mint az ősrégi GS-35-ős Hoffer traktort neveznénk be a szántási versenybe a John Deer traktorral szemben. Történelem, csak a működésési rendszerét érdemes kutatni!!
Az összes többi rendszer ugyanúgy műszakilag O-ra írható, mert ma már teljesen más alapokon működik a kommunikáció. Csak nekünk, a "régmúlt" műszaki megoldásait kutató megszállottak számára jelent érdekességet. Ezek a rendszerek többé nem indíthatók újra, mert sem indító sem fogadó végpont állomások nincsenek, s ebben a rendszerben már nem is lesznek. -
boeing707
csendes tag
válasz buldog-bódog #1474 üzenetére
Kicsit "utána" bányászva, szép magyaros kifejezés, a sürített levegő nem az indításhoz kellett, hanem a nagyfrekis tápvezetékek vákum értékét kellett biztosítani, amit nem hagyományos vákum szivattyúkkal, hanem sürített levegős vákum szivattyukkal oldottak meg. Ha a tápvonalak túlnyomást igényeletek, akkor is jól jött a levegő nyomás.
A hűtő víz az adó fejek hűtéséhez kellett, valamint a különböző áramátalakítók és frekvencia váltók hűtését is biztosította.
De erről biztosan bővebbet fognak írni a szakemberek.
A kompresszorok hűtése is vízzel történt, így kerek a történet -
buldog-bódog
csendes tag
válasz boeing707 #1481 üzenetére
Szia, egyről beszélünk, de kicsit másképpen, a levegőt, és vizet illetően.
Az igazat megvallva, ilyen magas frekvenciatartományban, én csak léghűtésű berendezéssel találkoztam.Az ott rendszeresített dieselgépek levegős indítása, csak felvetés volt: adott (pl.) egy nyolchengeres előkamrás, négyütemű hajómotor (ezt alkalmazták ivánék). Dekompresszorkarral kiiktatsz hat hengert, azaz, a szelepeket kitámasztod, hogy nem mozognak, nyitva vannak. Az első két hengerbe, (ez direkt így van kialakítva) sűrített levegőt préselsz, ami könnyen (ellenállás nélkül) megforgatja a főtengelyen keresztül a motort. Ha ez kellően "energikus" volt, akkor a dekomprimálókar visszaeresztésével, a szelepek működésbe léptek, és, ha szerencséd volt, a motor indult.
Egyébként a T-34-sek is így indúltak (legalább is, az elsők), valamint a 8U (8K) hordozói.
-d-Ezeket a dolgokat nem azért írtuk le, hogy elhiggyék, hanem hogy tudják.
-
boeing707
csendes tag
válasz buldog-bódog #1482 üzenetére
Tökéletesen igazad van az indítást illetően. A működési leírás korrekt.
Csak!! miért van a képeken villamos motorokkal meghajtott kompresszor?
Az általam ismert összes sürített levegővel indított robbanó motor az indítás után, az általa közvetlenül meghajtott kompresszor segítségével töltötte fel a sürített levegős tartályát, még a MIG-15-ösön is, habár ez nem robbanó motoros, de a starter sürített levegőt igényelt, s ez biztosította a következő indítás levegő szükszégletét. Ha nem sikerült, s pár próbálkozás után kiürült a tartály, akkor jött a külső segítség.
Ezért én elsődlegesen az adó rendszer valamilyen nagyfogyasztású berendezésének szükségletét látom biztosítani, de lehet, hogy az IGAZSÁG a kisnyomású oldalon van.
A képeken látható tartályok térfogata nem egy, hanem több tíz motor indítását is biztosították volna, mert a T-34 indító levegős tartályának űrtartalma 15 liter volt, igaz 150 kg/ cm négyzet nyomással.
Ez esetleg alátámasztja az általad felvetett léghűtés szükségességét.
Viszont az 504 képein látható un. léghűtő hőcserélők száma és mérete, amelyek az antenna tornyok alatt a föld felszínen láthatók, nagyon nagy hőcserélő kapacitást biztosítottak. -
Manópapa
csendes tag
válasz boeing707 #1483 üzenetére
Kis szerkezettan következik, és kis helyesbítés, (nem kötekedés csak egyes járt érte egykor, ugyanúgy mintha a forgatónyomaték helyett tekerőnyomatékot írt a kedves osztálytárs)
Robbanómotorról akkor beszélünk, ha egy motor öngyilkos merénylet, terrortámadás vagy egyéb okok következtében darabjaira hullik.
Helyesen: Belső égésű motor.
De hívhatjuk kettős energiaátalakító szerkezetnek is (bár ez már elég tudományos) ugyanis:
1. Kémiai energiát alakít hőenergiává
2. Hőenergiát alakít mozgási energiává (aminek kb 30%-a jut ki a hajtott kerekre
Itt még nagyon tudományosan meg lehetne jegyezni hogy alternáló mozgást is alakít forgó mozgássá (jellemzően _nem_ Wankel motor esetén, mert ott az epitrochoid házban lévő bolygódugyattyú eleve forgó mozgást végez - ezért gyakorlatilag nincs is holtpontja -)Az elmélet és a gyakorlat között elméletileg semmi különbség nincs. Gyakorlatilag azonban van.
-
PeppErKorN
tag
válasz buldog-bódog #1482 üzenetére
A Vega teljesítmény-erősítő, illetve keverő klisztronjának folyadékos a hőszabályzó rendszere. Kommersz, hígítatlan fagyállóval feltöltve 2db tartályban. Itt, a 38. képen is látható egy olyan klisztron, amelyiknek van folyadékos csatlakozója.
A csőtápvonal rendszert általánosságban mindenhol szárított levegővel töltötték fel. Jól illeszkedő tömítések esetében ennek nem jelentős a levegő igénye.--K--N--R--
-
Manópapa
csendes tag
válasz boeing707 #1487 üzenetére
Nem kötekedés miatt írtam, szakmai ártalom, hogy bántja a fülemet, bocsánat
Gázturbinás hajtóművel "szárazföldi patkányként" csak elméleti szinten foglalkoztunk, mivel sem személy, sem tehergépjárművek esetén nem jó a hatásfoka (nem beszélve a balesetveszélyről)
De minden tiszteletem azoké, akik ilyen "Pegazusokat" nyergeltek
Sajnos nekem ebből a műfajból csak egy Góbé jutott, azt is csak egy alkalommal sikerült vezetni (a második csörlőzés után kaptam meg a botkormányt), szerencsére jött egy termik, ami felvitt 700 méterre, de azt az élményt, ahogyan kitágul a horizont, és a föld, a földi gondokkal együtt távolodik, nem felejtem el amíg élek.
Majd a következő életemben talán...[ Szerkesztve ]
Az elmélet és a gyakorlat között elméletileg semmi különbség nincs. Gyakorlatilag azonban van.
-
hadsz
tag
Ócskás!
Privát ment.
-
boeing707
csendes tag
A pontos helye:
47 14 15 N
21 28 50 E
1930-ban építették ki, egyszerű fűves pályával. A háború után a Szovjet Légierő vette használatba, mint harcászati repülőteret.
1951-ben a Szolnok-i Kilián György repülő műszaki főiskola (pf. 5453) kiképző százada települt itt IL-10-es csata repülőgépekkel.
1955-től a Szovjet 59/36 légihadsereg és a Magyar Légierő használta tartalék repülőtérként.
1991-ig használta a Szovjet Légierő, mint harcászati reptér.
Jelenleg időszaki mezőgazdasági reptér. -
hadsz
tag
A 109-esről készült képeket felraktam a galériámba
Új hozzászólás Aktív témák
- Kínai, és egyéb olcsó órák topikja
- Kodi és kiegészítői magyar nyelvű online tartalmakhoz (Linux, Windows)
- Kerékpárosok, bringások ide!
- E-roller topik
- Kamionok, fuvarozás, logisztika topik
- Apple Watch Sport - ez is csak egy okosóra
- Futás, futópályák
- Autós topik
- Macska topik
- Óra topik
- További aktív témák...
Állásajánlatok
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest