Hirdetés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • b.

    félisten

    válasz Abu85 #27849 üzenetére

    A pletyka szerint csak egy kártyát érint ez a kialakítás. Nem elképezhető mégis csak ez a coprocesszor akár elkülönített nyákon és külön tápcsatival csak egyfajta belső interfésszel összedrótozva mondjuk egy 2000 dolláros Titanon?

    [ Szerkesztve ]

    "A számítógépek hasznavehetetlenek. Csak válaszokat tudnak adni." (Pablo Picasso) "Never underrate your Jensen." (kopite7kimi)

  • Abu85

    HÁZIGAZDA

    válasz b. #27851 üzenetére

    Mármint azzal a traversal co-processzorral? Csak akkor képzelhető el, ha nagyon ki akarnak kapni sugárkövetésben. De szerintem nagy teljesítményű megoldásban gondolkodnak, így nem akarják a munkamenet 80%-át adatmásolással tölteni.

    [ Szerkesztve ]

    Senki sem dől be a hivatalos szóvivőnek, de mindenki hisz egy meg nem nevezett forrásnak.

  • JóképűIdegen

    tag

    válasz Abu85 #27852 üzenetére

    "Mármint azzal a traversal co-processzorral? Csak akkor képzelhető el, ha nagyon ki akarnak kapni sugárkövetésben"
    Kitöl? :DDD

  • Abu85

    HÁZIGAZDA

    válasz JóképűIdegen #27853 üzenetére

    Mindenkitől. Ha a munkafolyamat 80%-át adatmásolással töltik, akkor az még annál is lassabb, ha nem lenne dedikált hardver.

    Senki sem dől be a hivatalos szóvivőnek, de mindenki hisz egy meg nem nevezett forrásnak.

  • ddmmxx

    csendes tag

    Hello mindenki :)
    Egy olyan kerdessel fordulnek hozzatok, hogy amiota megvan a kartya (ROG Strix GeForce RTX™ 2070 OC edition 8GB) ugye az alap orajelre ratoltam +100Mhz a memoria orajelere ami 7000Mhz volt +1GHz szoval 8000 Mhz-re es minden szepen futott, jatekok kozben is 65fok volt a maximum... es neha eszrevettem hogy afterburnernel nem 8000MHz ir hanem cs 7800MHz-et, es ezt nem tudom h miert teszi!? restartolom a gepet es ismet 8000 az ertek!
    Lehetseges, hogy valami baja van fizikailag a kartyanak?
    Ja igen es ha alaporajelre allitom akkor is 6800at ir a 7000 helyett (memoria)

    Udv elore is koszi a valaszokat!

    Dog 4 Life

  • Jack@l

    veterán

    válasz ddmmxx #27856 üzenetére

    Hello,

    Keressél már rá egyéb topira, mert ahogy beleolvastál oldalakon keresztül, nem a lelkisegély szolgálat topic. Van minden nvidia szériának külön, ahova a kérdés is való...

    A hozzászólási jogosultságodat 2 hónap időtartamra korlátoztuk (1 hsz / 10 nap) a következő ok miatt: Az ÁSZF III 10/8. pontjának megsértése - trollkodás - miatt. Többször és többen is kértek már, hogy hozzászólás írásakor használd a linkelés funkciót, mert ennek elmaradása sokak számára zavaró.

  • ddmmxx

    csendes tag

    válasz Jack@l #27857 üzenetére

    Mivel irtam az RTX 2070 topicka es senki sem valsazolt gondoltam itt elobb kapok :D de latom csak kritizalni tudsz :D le a kalappal!

    Dog 4 Life

  • PeTeR_33

    tag

    Hagyjátok már a gyereket srácok.
    Feltett egy kérdést.
    Pont azoknak a legnagyobb a szája akik plussz néhány fővel szarrá offolták ezt a topikot....
    Ide ha benéz egy egyszeri gamer bőségesen keresgélhet mire itt az új kártyákról információt,pletykát talál.
    Néhány ember szerteágazó okoskodásárol szól ez a topik.Akik mindenröl is beszélnek csak arról nem amiről kellene.... :((

    [ Szerkesztve ]

    , GIGABYTE Z390 AORUS ELITE,I5 8600K,PALIT RTX 3070 GAMING PROBE QUIET STRAIGHT POWER 10 700,CORSAIR VEGENANCE LPX 3200 16GIGA,SAMSUNG EVO SSD 500G

  • Pakmara

    őstag

    Akinek van joga átnevezni a topicot az igazán megteheté :K Könnyebb lenne az "itt lakóknak" és az "ide tévedőknek" is.

    Leloptam a korébbi ötleteket, innen szvsz bármi jobban leírja a topic funkcióját a jelenleginél:
    "Nvidia jövőbeli tervei és hardverei"
    "Jovoben megjeleno NVIDIA hardverek"
    "Nvidia GPU-k jövője - amit tudni vélünk"

  • gbors

    nagyúr

    válasz Pakmara #27863 üzenetére

    Feltettem a modkerbe.

    Pedro... amigo mio... ma is konzervvért iszunk! Kár lenne ezért a tehetséges gyerekért...

  • Dyingsoul

    veterán

    Nehéz lesz megszokni az új nevet de én is támogatom.
    Ha más topikokban látjátok hogy azt írom "a találgatósban linkelték" akkor tudjátok rá, hogy erre a topikra gondolok. :DDD

    - Szakmai kérdésekre privátban nem válaszolok, mivel másoknak is hasznos lehet. Erre való a szakmai fórum! -- YT: youtube.com/dyingsoulgaming -- FB: facebook.com/DyingsoulGaming/ Stream: http://twitch.tv/dyingsoul

  • KRoy19

    őstag

    Sziasztok!
    Van egy RTX 2070 super kártyám. Mekkora jövőt jósoltok neki?

    Csak hülyülök, jó lett az új név szvsz. :R

    [ Szerkesztve ]

  • Egon

    nagyúr

    válasz Pakmara #27863 üzenetére

    A három közül a legsz*rabbat sikerült kiválasztania az illetékeseknek. Egyértelműen a középső lenne nálam a befutó (érdekes, hogy pont azt írtad ékezet nélkül).

    "Bonyolult kérdésre egyszerű választ keresni helyénvaló, de ritkán célravezető megoldás" (Wayne Chapman)

  • gbors

    nagyúr

    válasz Egon #27869 üzenetére

    A középsőt eredetileg én írtam mobilról. A modkerbe ékezetekkel ment.

    [ Szerkesztve ]

    Pedro... amigo mio... ma is konzervvért iszunk! Kár lenne ezért a tehetséges gyerekért...

  • Yutani

    nagyúr

    válasz KRoy19 #27868 üzenetére

    Mehet ugyanez a naming convention az AMD GPU-k totyikjára is. :)

    Egyébként ennek az elnevezésnek az a története, hogy anno az AMD CPU találgatósban sok-sok pletykáról és egyébről írtunk a Ryzen megjelenése előtt, amiből Oliverdának (topikgazda) elege lett. Csináltunk hát egy másik AMD CPU találgatós topikot, aminek a neve AMD CPU-k jövője - amit tudni vélünk, hogy ott játszadozzunk, mert az eredeti topikban csak komoly dolgokat lehetett fejtegetni. Aztán most ez a másik topik pörög, az eredetiben alig születik bejegyzés.

    #tarcsad

  • GeryFlash

    veterán

    NVCache on Ampere GeForce GPUs makes your PC more like a PlayStation 5

    Erről Abu véleményét meghallgatnám, ha jól emlékszem pár hónapja ez is a lehetetlen kategória volt.

    Hi, i'm new to APHEX TWIN, so i was wondering how much the IQ requirements was to enjoy his stuff. and understand all the underlying themes, because its really complex stuff. I have IQ of 119 but i heard that you need atleast 120 is it true?

  • Abu85

    HÁZIGAZDA

    válasz GeryFlash #27872 üzenetére

    Ezek mind ugyanazokra a kamukra épülnek, ami hetente átmennek a neten. Aki ezt az NVcache-t lehozta, az azt mondta egy korábbi videójában, hogy 256 GB VRAM-os Radeonok jönnek. Nagyon fontos, hogy a youtube videókra sose építsetek, mert azok 99%-ban kamuk. Azért raknak ki ilyen videókat, mert kell a nézettség. Ha nem ordítanának ordas nagy kamukat világgá, mint a 256 GB VRAM, a traversal coprocesszor, meg a többi ilyen, akkor nem kattintaná le senki a videót, úgy meg nem jönne a pénz. Mert őszintén szóval a YouTube, akkor is fizet, ha végül kiderül, hogy faszság volt az egész videó.

    Az Xbox Series X és a PS5-féle dolgot egyelőre nem lehet megcsinálni. A legközelebb a Radeon Pro SSG van ezekhez, de nem azért, mert egy SSD van a NYÁK-on, hanem az SSG API miatt. De ez sem olyan átfogó fájl I/O API, mint amilyet a konzolok használnak. Egy DirectStorage-hez viszonyítva például nagyon limitált. PC-ben általánosan nem lesznek megoldva ezek a tényezők. A DirectX 12 Ultimate-ből is ki van véve a streaming része a Sampler Feedbacknek.
    A probléma sok dologtól függ. Nem is igazán a Microsofton múlik, mert ők le tudják szabványosítani az SFS-t, a DirectStorage-et, a DXR-nek a mono verzióját, ami sokkal többet tud, mint a DXR 1.1 PC-ben, de a gyártóknak meg kell egyezniük egy rakás kérdésben. Például abban, hogy a GPU-k ugyanazt a címzési modellt használják, amelyiket a host CPU, a BVH adatstruktúra-formátum legyen ugyanaz, stb. De ehhez el kell kezdeni keresztbe licencelni egymás technológiáját, az x86/AMD64 memóriamodelljét, az AMD BVH adatstruktúra-formátumát, és ez nem egy olyan kérdés, hogy percek alatt meg lehet erről egyezni, inkább hónapok, vagy évek talán. És az is felmerül, hogy ha valaki ezt nem akarja. Például az AMD BVH adatstruktúra-formátumához az NV-nek és az Intelnek kompletten újra kellene tervezni a GPU-kat. Miért is akarnák? Csak azért, mert a konzolokat megint megnyerte az AMD, és emiatt a konzolos megoldások kerülnek szabványosításra? Ezeket ők simán kompenzációkhoz akarják majd kötni, hiszen rákényszerülnének, hogy nyomjanak egy resetet. Emiatt nagyon bajosak ezek a kérdések, és a Microsoft nem nagyon tud mit tenni az ügy előremozdítása érdekében.

    Szerintem jobb, ha nem úgy gondoltok a konzolokra, hogy tudnak egy csomó újdonságot, hanem tekintsetek rá külön ligaként. És attól, hogy a konzolok, hogy a konzolokban hardver végez egy csomó dolgot, a PC-n meg lehet csinálni ugyanazt szoftveresen. A különbség annyi lesz, hogy kell pluszban egy rakás mag, illetve egy rakás memória, de a működésben nem érzel majd különbséget.

    [ Szerkesztve ]

    Senki sem dől be a hivatalos szóvivőnek, de mindenki hisz egy meg nem nevezett forrásnak.

  • GeryFlash

    veterán

    válasz Abu85 #27873 üzenetére

    ,,Szerintem jobb, ha nem úgy gondoltok a konzolokra, hogy tudnak egy csomó újdonságot, hanem tekintsetek rá külön ligaként."

    Egyrészt hasonlót jósoltál PS4/X1 bejövetelekor, mivel az APU felépítés miatt (ami PC-n olyan teljesítménnyel akkor nem létezett helyette CPU+dVGA) olyan játékok lesznek konzolra amire PC-re évekig nem, például említetted a FIFA-t hogy annak az AI-ja meg a közönség reakciók stb. nagyon sokáig nem lesz konzolon és PC-n egy szint. Aztán de, semmi különbség nem volt, és nem sok nyereség származott a gyors memória elérésből stb, és pár évvel a konzol kijövetele után a PC-s grafika toporgott egy helyben a gyenge konzolok miatt.
    Ekkor (2013) vizionáltad azt is hogy éveken belül csak APU lesz és a dVGA-k kidöglenek.

    ,,. És attól, hogy a konzolok, hogy a konzolokban hardver végez egy csomó dolgot, a PC-n meg lehet csinálni ugyanazt szoftveresen. A különbség annyi lesz, hogy kell pluszban egy rakás mag, illetve egy rakás memória, de a működésben nem érzel majd különbséget."

    Másrészt a RAM és VRAM árak évek óta nem csökkenek jelentősen, nem tartom valószínűnek hogy egy csapásra megfizethető lesz majd 64-256GB RAM-okat pakolgatni a gépbe, vagy hogy a VGA-k VRAM-ja több ugrásnyit fejlődnének.

    Meglátjuk mi lesz, abban egyetértek hogy rengeteg kókler van a neten (lásd Adored TV) akik nézettség miatt flesselgetnek kitalált szcenáriókat, én sem hiszem hogy az idei VGA-k tudnának ilyet, de szerintem nem kizárt hogy az utána következő már igen, mert addigra lesz szoftvertámogatás is az MS részéről.

    Hi, i'm new to APHEX TWIN, so i was wondering how much the IQ requirements was to enjoy his stuff. and understand all the underlying themes, because its really complex stuff. I have IQ of 119 but i heard that you need atleast 120 is it true?

  • Abu85

    HÁZIGAZDA

    válasz GeryFlash #27874 üzenetére

    A FIFA esetében pont volt különbség. Később hozták csak át PC-re a konzolos fejlesztéseket. De ezeket is részletekben. Azóta egységes újra, amióta explicit API-ra váltottak. A DirectX 12 és a Vulkan megjelenése óriási segítség volt a PC-nek, így az előző generációban a tipikus problémákat ezekkel ledolgozták.

    A mostani generációban is lesznek tipikus problémák. Több is, ezeket felsorolom itt, a potenciális PC-s megoldással.

    3D Audio:
    Ez igazából annyira nem kritikus, mert a Valve szerencsére nagyon sokat doglozott a Steam Audio 2.0-n, ami nagyjából képes lehet arra, amire a konzolok 3D-s hangzása. Apró különbségek valószínűleg lesznek, de a lényeg, hogy a végeredmény hasonlítson. Viszont a Steam Audio 2.0 még ma is borzasztóan töredezett rendszer. Hiába használ egységes API-t a TrueAudio Next által, az intersection engine tekintetében három opció is van: a Valve sajátja, az Intel Embree, illetve az AMD Radeon Rays. Ebből GPU-s gyorsítást csak a Radeon Rays 2.0 támogat, ráadásul azt is OpenCL 1.1-en, vagyis nem valami jó az API interoperability. Ugyan az elterjedtebb motorok Unity, Unreal Engine elkezdték integrálni, de nagyrészt azért, mert nincs más. Arról sincs igazán hír, hogy a Valve beépíti-e a Radeon Rays 4.0-t, ami már támogat Vulkan/DirectX 12-t, de a fixfunkciós Radeon IP-kre szabott BVH gyorsítóstruktúra, illetve az egyedi AABB hierarchia nem nyílt forrású, tehát a Valve számára nem optimális ez az intersection engine. Nagyobb az esélye annak, hogy átműtik a Radeon Rays 2.0-t Vulkan API-ra. Anvilon keresztül már van rá támogatás, csak az Anvil sem egy szabványos dolog. Valószínű, hogy a default intersection engine az Embree lehet, ez nagyrészt annak köszönhető, hogy a Valve saját motorja csak egy szálig működik, míg az Embree rengeteg szálra nagyon jól, gyakorlatilag lineárisan skálázódik. Tehát ha a GPU-s gyorsítás szintjén erre nem is lesz egy átfogó, minden gyártón működő megoldás, a 16-32-64 szálas procikra rá lehet ezt engedni az Embree-vel.

    Raytracing:
    Ebben a DXR 1.1 eléggé le van maradva. A konzolokon lehetőség lesz a BVH traversal egyedi definiálására, illetve jóval több a támogatott shader intrinsics függvény. PC-n ezekre a DXR 1.1 nem ad lehetőséget. A hardverben hiába van ott a tudás, ha a szoftver oldaláról hozzáférhetetlen. Erre egyelőre kiegészítések lesznek, például a Radeon Rays 4.0 támogatja azokat a funkciókat, amiket a konzolok, és ezekkel kiegészíti a DirectX 12, illetve a Vulkan raytracing specifikációját. Csak megint ott az a probléma, hogy ez marhára nem szabvány. Ahhoz, hogy ez működjön minden gyártónak kellene hoznia egy saját kiegészítést, de ugye ezt el is kell adni, mert amíg az AMD-nek könnyű azt mondania, hogy copy-paste-oljátok már át a konzolos kódot PC-re, addig az Intelnek és az NV-nek külön definiálnia kell a BVH adatstruktúra-formátumaikat, és arra külön meg kell kérnie a fejlesztőket, hogy eltérő formátumonként, vagyis akár architektúránként írják már meg a konzolos eljárásaik portját. Ezért lenne jó erre egy szabvány, de a gyártók nem egyeztek meg egy egységes BVH adatstruktúra-formátumról, így viszont a fejlesztőknek PC-s szinten legalább kétszer meg kell írnia ugyanazt, de alapvetően háromszor, mert a Turing és az Ampere BVH adatstruktúra-formátuma különbözik. Tehát kell egy copy-paste az AMD RDNA2-re, kell egy port az Intelre, és kell egy-egy port az NV Ampere-re/Turingra. Feltéve persze, ha az AMD-n kívül bárkit érdekel ez a része a dolognak, van esély rá, hogy az NV és az Intel szarik rá, mert túl költséges lenne ez szabvány nélkül.

    SFS-féle megoldás:
    A sampler feedback streamingnek nincs PC-s megfelelője. Itt azért annyira nem kritikus a gond, mivel a sampler feedback szabványosítva van a DirectX 12 Ultimate-ben, de a streaming nem, vagyis a fejlesztő nem tudja a hardverre bízni magát a streaminget. Egyénileg meg kell írni szoftveresen azt a streaming algoritmust, ami majd betölti a szükséges adatot a memóriába. Na most ez nem lesz majd olyan hatékony, mint a konzolokban a hardver, ahol egyszerűen csak ki kell jelölni, hogy az SSD mely területéről a memória mely terültére lehet cache-elni. A rendszer ugyanakkor működik. Az Unreal Engine 5 például nem szenved csorbát ilyen szempontból, az egyetlen különbség a PC-s és a konzolos verzió között, hogy a next-gen konzol gyorsan dolgozik, míg PC-n pusztán azért, mert a szoftver csinálja a probléma megoldását jönnek a pop-inek a fordulásoknál, hasonlóan a Rage-hez, de maga a program tökéletesen tud futni, a textúra betöltése késik csak. Ezekre talán rá lehet optimalizálni, így még korai megmondani, hogy mennyire lesz erős a jelenség, de természetesen számít, hogy a konzolon ezt egy hardver csinálja, míg a PC-n egy szoftverben írt kód felel a streamingért. De a sampler feedback az alapok tekintetében működik PC-n is, csak a streaming szempontjából lassú megoldást lehet alkalmazni.

    DirectStorage-féle megoldás:
    Ebből egyelőre PC-n nem lesz semmi. Túl nagy változást igényelne, és a PC-n azért muszáj a sztenderd fájl I/O API szempontjából figyelembe venni azt, hogy többféle adattároló is elérhető, tehát nem lehet 100%-ban csak a legmodernebb NVMe SSD-khez igazodni. Talán pár év múlva igen, de egyelőre nem.

    Tartalomtömörítés:
    A konzolon tuti, hogy tömörítve szállítják majd a tartalmat a fejlesztők, egyszerűen ezek betöltése gyorsabb és kevesebb helyet is foglal. PC-n viszont nincsenek ilyen kicsomagolást segítő hardveres blokkok, így két lehetőség van: vagy a procimagok kicsomagolják real-time (4-10 erősebb mag - Zen 2 - megoldja a két konzol támogatott formátumait), vagy telepítéskor előre kicsomagolják. Utóbbi esetében ugye nem kellenek a magok a real-time munkához. Persze a telepítés eltarthat egy darabig, de az egyszeri munka, viszont a játékok mérete így PC-n nagyon nagy lehet, a konzolon tárolt méret többszöröse. Egy komolyabb, tényleg next-gen címnél 400-500 GB-ról lenne szó. Ez még nem teljesen tiszta, és valószínűleg akár opcionális is lehet a dolog, mert a felhasználó eldöntheti, hogy van-e kellő magja ahhoz, hogy kicsi legyen a tárolt játék, vagy ha nincs, akkor sok helyet kell beáldozni, de nem kellenek a magok.

    [ Szerkesztve ]

    Senki sem dől be a hivatalos szóvivőnek, de mindenki hisz egy meg nem nevezett forrásnak.

  • KillerKollar

    senior tag

    válasz Abu85 #27873 üzenetére

    Ha jól emlékszem nem azt állította, hogy 256 Gb VRAM lesz a kártyán, hanem hogy lesz egy 256 Gb-os SSD rászerelve, amit a PS5-höz hasonló módon fog majd elérni és azon fogja tudni tárolni az egyszer már betöltött textúrákat. De annyira nem értek hozzá, hogy a pontos technikai részleteket értelmezni tudjam, hogy hogyan is működne ez.

  • Abu85

    HÁZIGAZDA

    válasz KillerKollar #27876 üzenetére

    Csak ez nem annyiból áll, hogy dobsz rá egy ilyen hardvert. Kell hozzá az API is, amitől működik. A Radeon Pro SSG-n az SSG API nélkül az az SSD csak adattárolásra jó, de amúgy semmit sem tud hozzátenni a hardverhez. Az SSG API teszi működővé. Ezt könnyű eladni professzionális szintre, ahol nagyon is kell terabájtos szintű memória, mert nem akarják a vizualizációnál darabokra bontani a tartalmat, így oda persze megírják az SSG API-n keresztül a támogatás, de ez a consumer piac. Ide előbb egy szabványos technológia kell, hogy egyáltalán megérje SSD-ket szerelni a GPU mellé a NYÁK-ra.

    Az AMD jelenleg annyit tud elérni, amit elér a HBCC-vel, ami például a PS5-höz képest egy híg fos.

    [ Szerkesztve ]

    Senki sem dől be a hivatalos szóvivőnek, de mindenki hisz egy meg nem nevezett forrásnak.

  • KillerKollar

    senior tag

    Amúgy az emlegetett youtuber a mai videójában már azt állítja, hogy idén jön az Ampere 8nm-en, jövő év első felében már jön a refresh 7nm-en, 1 év múlva meg jön az RTX Hopper :DDD

    Nvidia Ampere Arrogance Leak: AMD Really Could Win with RDNA 2

    Félreértés ne essék, azt tudjuk, hogy idén jön az Ampere, azt sem tartom kizártnak, hogy lesz refresh, hisz ebben a generációban is volt (kérdés, hogy mennyibe fájna nekik áttenni az architektúrát 7nm-re, ez sokkal komolyabb refreshnek hangzik, mint a Turing Super kártyák), a Hopper kódnevet pedig már régóta pletykálják, úgyhogy a sorrend lehet valós, csak a tempót érzem ici picit gyorsnak :DDD Ja és az RDNA 3 is jön 1 év múlva :D

    [ Szerkesztve ]

  • Abu85

    HÁZIGAZDA

    válasz KillerKollar #27878 üzenetére

    A korábbi videókban még 7 nm-en jött. :D

    Az a baj megint a youtube-ozással, hogy nem igazán vannak tisztában a szükséges tervezési munkával. tegyük fel, hogy az NV a Samsunghoz vitte a gyártást a 10/8 nm-re. Na most innen a TSMC-hez visszavinni 7 nm-re egy hiba lenne, mert elköltöttek egy rakás pénzt, hogy a Samsung node-jára portolják a dizájnkönyvtáraikat. Azokra lassan terveztek pár lapkát, megismerték a működését, és erre építve lehetne csinálni jobb verziókat. Erre kidobnak mindent, amit csináltak, visszaportolnak mindent a TSMC-hez, vagy egy újabb Samsung node-ra fejlesztenek, például a 7 nm-es EVU-re, és az elejéről kezdik a tervezéssel járó szenvedést. Itt nem az a lényeg, hogy a szám kisebb legyen a nanométer előtt, hanem az, hogy megértsék az adott node-ot, és onnan tudnak hatékonyságot nyerni. De ha csak ugrálnak a node-ok között, akkor sosem tudnak semmit sem kitapasztalni, amitől nem jönnek majd a jó órajelek, a jó fogyasztási adatok, stb. Majd a 3 nm-es GAAFET-re ezt meg lehet csinálni, de most a tapasztalat a döntő tényező. Simán sokkal többet lehet hozni úgy, hogy maradnak az eredeti node-on, és arra csinálnak újratervezést. Ha tényleg a 8 nm-es Samsung node-ról van szó, akkor az még nem is annyira bonyolult. Ha 7 nm-re mennek, akkor nem nyernek vele, mert nulláról kezdenek megint.

    [ Szerkesztve ]

    Senki sem dől be a hivatalos szóvivőnek, de mindenki hisz egy meg nem nevezett forrásnak.

  • KillerKollar

    senior tag

    válasz Abu85 #27879 üzenetére

    Állítólag eredetileg 7nm-re lett megtervezve, csak elbízta magát az NV és le akarták alkudni az árat, de a TSMC nem engedett, mivel az AMD így is elég kapacitást vásárolt a 7nm-ből így Ők élvezik most a prioritást. Mire észbe kaptak az AMD felvásárolta majdnem az összes 7nm-es gyártókapacitást (Zen 2, Zen 3, RDNA 2, konzolok...) így vagy el kellett volna csúsztatniuk jövőre az Ampere bejelentést, vagy hosszú hónapokig folyamatos készlethiánnyal küszködtek volna és nem tudtak volna elég kártyát gyártani ahhoz, hogy kiszolgálják a keresletet. Ezért inkább úgy döntöttek, hogy átmennek a Samsunghoz, ahol nincs annyi vetélytárs és bőven le tudnak gyártani elég kártyát, hogy ne csak paper launch legyen.

    Ha ez így van, akkor valóban lehet benne logika, hogy 7nm-en jön a refresh, hiszen eredetileg oda lettek tervezve a kártyák (legalábbis a felső kategóriások), kérdés az, hogy mekkora esély van arra, hogy időben újra tudták tervezni az egészet a Samsung 8nm-es nodejára... Annyi biztos, hogy az A100 az 7nm-en jön.

  • Abu85

    HÁZIGAZDA

    válasz KillerKollar #27880 üzenetére

    Ez jól hangzik, csak nem így működik. Ha eredetileg ezt a TSMC-hez tervezték, akkor az bizony nem jelenne meg idén a Samsungnál, mert a TSMC nem a Common Platform része. Nem portolható a Samsunghoz semmijük. Csak a GlobalFoundries és a Samsung egyes gyártástechnológiái között van átjárhatóság, de ott is nagyjából egy éves csúszással kell számolni, ha átmész az egyik cég gyárából a mások gyárába.

    Szóval olyat nem lehet csinálni, hogy az egyik helyre tervezel, majd kiderül, hogy ott nincs kapacitás és átmész máshova. Másfél-két éves csúszással bünteted magad egy ilyenért. Legalább fél év mire leportolod a dizájnkönyvtárakat, és egy év mire azokra kihozol egy lapkát, ha pedig az nem elég jó, akkor egy respin plusz fél év. Ha ez tényleg így történt, akkor Ampere majd jövő nyárra lesz, de én úgy hallom, hogy idén ténylegesen elérhetővé teszik, tehát nyilván mindent oda terveztek, ahova akarták.

    Arról nem is beszélve, hogy a TSMC annyi kapacitást épít, amennyi kell. Nekik az a lényeg, hogy mindenkinek legyen elég wafer, ha időben szól egy cég, akkor tudnak gyártósort építeni nekik. És nem hiszem, hogy ezekről a kérdésekről az NVIDIA idén döntött. Inkább 2018-ban, tehát bőven volt idő a TSMC-nél 2020 végére kapacitást építeni az NV-nek, ha akarnak náluk gyártatni. Ha most döntenének ilyen kérdésekben, akkor még 2021-ben se lehetne kiadni az Ampere-t.

    Sokkal logikusabb az a sztori, hogy az NV kiszámolta, hogy a Samsung olcsóbban gyárt, mint a TSMC. És eleve hozzájuk mentek. Ezt azért tartom reálisnak, mert a Samsung tényleg olcsóbban gyárt, és nem kell nagyfiúkkal versenyezni a waferért, másrészt így az NV nem tűnik a világ legamatőrebb cégének, mint a fenti sztorival.

    [ Szerkesztve ]

    Senki sem dől be a hivatalos szóvivőnek, de mindenki hisz egy meg nem nevezett forrásnak.

  • Yutani

    nagyúr

    válasz Abu85 #27881 üzenetére

    Ha már respin: a Navi10-et miért kellett respinre küldeni tavaly év elején? Mi volt a gond?

    #tarcsad

  • Abu85

    HÁZIGAZDA

    válasz Yutani #27882 üzenetére

    Ezernyi oka lehet. Akár az is, hogy jobb varianciát akarnak a tömeggyártáshoz. A megjelenésen túli respin szinte mindig ezt célozza. A megjelenés előtti általában valami bugra vonatkozik, vagy nem lehet szoftveresen javítani, vagy túl kedvezőtlen lenne egy szoftveres fix.

    [ Szerkesztve ]

    Senki sem dől be a hivatalos szóvivőnek, de mindenki hisz egy meg nem nevezett forrásnak.

  • KillerKollar

    senior tag

    válasz Abu85 #27881 üzenetére

    Ezek szerint a 2021-es 5nm Hopper is kamu... Volt egy régebbi cikk erről:

    https://www.notebookcheck.net/DigiTimes-report-suggests-the-Nvidia-Ampere-GPUs-launching-in-late-2020-may-be-replaced-by-5-nm-Hopper-GPUs-one-year-later.464133.0.html

    Itt arra hivatkoznak, hogy állítólag be vannak sz*rva, hogy az Ampere nem lesz elég a nagy Navi ellen és ezért ki akarják hozni minél hamarabb a Hoppert, de ha ilyen sokáig tart megtervezni egy új architektúrát (főleg megint egy új node-on, ráadásul azt pletykálják, hogy a Hopper lesz az első MCM dizájnos kártyacsalád), akkor kétlem, hogy már 2019-ben úgy készültek, hogy 2021-ben ki kell jönnie a Hoppernek, mert "majd be leszünk sz*rva a nagy Navi-tól" :DDD

  • Abu85

    HÁZIGAZDA

    válasz KillerKollar #27884 üzenetére

    Az 5 nm az teljesen más tészta. Arra érdemes a lehető leghamarabb ráugrani, de mondjuk egy hatalmas lapkával eléggé kockázatos. A TSMC-hez jelenleg a kisebb dizájnok futnak be, amelyeknél a lapka kiterjedése nem nagyobb 100 mm2-nél. Egy adott gyártástechnológia ugyan alkalmas lesz később nagy lapkákra, de az elején nem igazán az. Le tudják gyártani, viszont sok lesz a selejt. És a 7 nm-ből kiindulva ez még 2021 végén is igaz lesz az 5 nm-re, ami nehezebb node. De jövő év végére már képes lehet a TSMC arra, hogy nagy lapkákat gyártson, ha a megrendelő állja a selejtek költségét. Én elképzelhetőnek tartok egy 5 nm-es NV GPU-t jövőre, de csak a szerverbe, mert ott azért van mozgástér akkor is, ha sok lesz a selejt. Általánosan inkább 2022-ben lesz itt az 5 nm. Ez igaz amúgy az AMD-re is. Ők is szerverpiacra hozzák az 5 nm-t először, talán még a HEDT-be a Threadripperrel, de a többi piacra csak 2022-ben.

    Azt nehéz megmondani, hogy amikor leadod a terveket a partnereknek, akkor azokból mi lesz, és a formálódó termék mennyire lesz versenyképes a konkurens akkori termékével. Ezzel a kérdéssel nem is igazán szoktak foglalkozni a tervezésnél.

    [ Szerkesztve ]

    Senki sem dől be a hivatalos szóvivőnek, de mindenki hisz egy meg nem nevezett forrásnak.

  • core i7

    addikt

    válasz KillerKollar #27884 üzenetére

    2022 lesz az a Hopper inkább
    Aztán 2024-ben jön a Kelvin

    De az is lehet csak a szerver kapja a Hopper nevet jövőre és a kövi Gamer uarch lesz a Kelvin 22 ben

    [ Szerkesztve ]

  • Petykemano

    veterán

    válasz Abu85 #27881 üzenetére

    Még soha nem fordult elő, hogy ugyanazt a lapkát egy időben két különböző gyártónál is gyártsák... Ja, de, az apple már egyszer megcsinálta.

    Lehet, hogy azok a cégek, amelyeket felveti a pénz és kellően nagy mennyiségben gyártanak, megéri 100 milliót rááldozni a dual-sourcingra, hogy a gyártás olcsóbb legyen?

    Lehet, hogy szóbanforgó jútúbereknek nincs igazuk az állításaikban, de nem azért és nem úgy, amit te mondasz.
    A jútúberek állítása szerint ugyanis az nvidia nem a TSMC-vel kapcsolatos nézeteltérésről szóló hírek kipattamásakor kaptak a fejükhöz, hogy hupsz, akkor megyünk a samuhoz, hanem lefejlesztettek két gyártónál egy-egy lapkát és a "kezükben" a két lapkával alkudoztak. (És a kezükben tartott lapka magyarázhatja azt is, hogy miért lehettek egymásnak ellentmondó paraméterek a pletykákban)
    És nem a kapacitásról nem sikerült megegyezni,.hanem az árról. Az nvidia nyilván TSMC 7nm minőséget szeretett volna Samsung 8nm áron.
    Nem véletlen, hogy az "öntökönszúrás"-ról szóló pletykák nem arról szóltak, hogy hupsz,.most mi lesz, hanem arról, hogy az Ampère nem lesz olyan jó, mint Lehetne 7nm-en.

    Persze lehet neked igazad abban, hogy fontos egy node kitapasztalása, de mégse látunk egy céget sem 4 evé 8nm-en finomítgatva jobb eredményeket elérni, mint a 7nm-en.

    Találgatunk, aztán majd úgyis kiderül..

  • Abu85

    HÁZIGAZDA

    válasz Petykemano #27887 üzenetére

    Nem éri meg. Az a baj, hogy nem 100 millió dollár, hanem ennyire modern node-okon inkább 300-400 millió. Tehát egy lapka dual sourcingja összesen 700 millió dolláros fejlesztési kiadás lenne. Egyetlen egy GPU ezt egyszerűen nem hozza vissza az életciklusán belül.

    Egyszerűen miért lenne az NVIDIA-nak nézeteltérése a TSMC-vel? Miben nem érthetnek egyet? A TSMC egy szolgáltatást kínál, aminek megvan az ára. Ez kell vagy nem alapon működik. Attól, hogy a bőrkabátos elkezdi leordítani C. C. Wei fejét, még semmit sem fog változtatni a TSMC. És ezt egyébként tudja a bőrkabátos is, ha olcsóbban akarnak gyártani, akkor el kell menni a Samsunghoz. Tehát tök felesleges lenne egymás arcába köpködni, ahogy azt a média beállítja, mert egyrészt az NVIDIA szerintem nem ennyire amatőr cég, másrészt a TSMC-t nem fogja érdekelni, ha az NV-nek nem tetszik valami, van elég megrendelőjük a gyártósorokra. Ha az NV nem akar rendelni, akkor annyi történik csak, hogy nekik nem építenek ki gyártósort. De ha akarnak rendelni, akkor leadják az elején, hogy mennyire van igényük, és a TSMC kiépíti, mert ez a bérgyártónak is üzlet. Ha van megrendelő, akkor persze, hogy építenek nekik kapacitást. Ez a TSMC-nek befektetés, minél több a megrendelő, minél több kapacitást építenek ki, annál hamarabb megtérül az adott node-ba ölt sok-sok tízmilliárd dollár.

    A 8 nm-es node nem fog olyan jó eredményeket elérni, mint a 7 nm-es node, már csak azért sem, mert nem full node, hanem a 10 nm half node-ja. De ezért olcsóbb! És ezzel mindenki tisztában van, amikor a 8 nm-t választják. Ha nem, akkor megint egy rém amatőr húzás lenne, de nem ennyire amatőrök ezek a cégek, mint ahogy a média beállítja. Most úgy festik le az NV-t, mintha a világ balfaszai dolgoznának ott, pedig itt jó előre kiszámolják, hogy mi éri meg, és az alapján döntenek.

    Az pedig egyértelműen látszik, hogy ugyanazon a node-on mennyit lehet javulni pár kör alatt. Elég megnézni, hogy mennyire nő a 7 nm-es Radeonok órajele, miközben a relatív fogyasztásuk csökken. Ez nem azért van, mert jobb gyártástechnológiát kapnak, hanem egyszerűen idő kell, amíg elkezdik a meglévőt jól használni. Legalább egy, de inkább két generációnyi teszt kell, mire egy modern node megérhető. Majd hamarosan megnézheted, hogy egy asztali Renoir milyen alapórajelet pakol 30 wattos fogyasztásba (35 wattot ugye elvisz az IGP és a többi komponens), miközben erre egy Matisse-nek 60 wattra van szüksége. Egyszerűen jobban megértik már a 7 nm-es node-ot, és hasonló teljesítményt már feleakkora fogyasztásba is bele tudnak rakni, mint egy éve. Ugyanezt el lehet érni bármelyik modern node-on, akár a 8 nm-en is, de ehhez szükség van egy első, kvázi tesztgenerációra, hogy elkezdjék megérteni az adott gyártási eljárást. Mint írtam, legközelebb a GAAFET lesz ingyen ebéd, amikor minden elsőre működni fog.

    [ Szerkesztve ]

    Senki sem dől be a hivatalos szóvivőnek, de mindenki hisz egy meg nem nevezett forrásnak.

  • Petykemano

    veterán

    válasz Abu85 #27888 üzenetére

    "Nem éri meg. Az a baj, hogy nem 100 millió dollár, hanem ennyire modern node-okon inkább 300-400 millió. Tehát egy lapka dual sourcingja összesen 700 millió dolláros fejlesztési kiadás lenne. Egyetlen egy GPU ezt egyszerűen nem hozza vissza az életciklusán belül."

    Az nvidia a pascal széria esetén is dual-source-olt. Igaz, persze, hogy
    - akkor nem egy designt gyártott két gyártónál
    - és az még a finfet elején volt
    - és az még olcsóbb is volt
    De ezzel együtt nem lehet azt mondani, hogy a samsunggal és a tsmc-vel való párhuzamos együttműködés ne vallana az nvidiára.

    Arra utalok, hogy esetleg a GA102 (vagy legyen majd bármi a kódneve) alatt is volt olyan lapka, amit amúgy is a Samsungnál gyártott volna az nvidia ugyanabból az okból kifolyólag, mint amiért a GP107-et is ott gyártotta. Tehát a Samsung node megismerése ilyen döntés esetében végső soron elkerülhetetlen.

    "Egyszerűen miért lenne az NVIDIA-nak nézeteltérése a TSMC-vel? Miben nem érthetnek egyet? A TSMC egy szolgáltatást kínál, aminek megvan az ára. Ez kell vagy nem alapon működik. Attól, hogy a bőrkabátos elkezdi leordítani C. C. Wei fejét, még semmit sem fog változtatni a TSMC."

    Szerintem nincs (érzelmi alapú) nézeteltérés, vagy technikai egyetnemértés és szerintem ilyesmire nem is utalt senki. A szóbeszéd arról szól, hogy az nvidia jobb áron szerette volna kapni a 7nm lapkákat. Ehhez az alkudozáshoz használta fel azt a kártyát, hogy van kész designja a samsungnál és nem csak a levegőbe beszél, üresen fenyegetőzik, hogy akkor majd átviszi a gyártást a Samsunghoz.
    A szóbeszéd szerint az nvidia azt hihette, hogy ez elég erős ütőkártya az TSMC ár-álláspontjának megtöréséhez, de nem volt.

    "És ezt egyébként tudja a bőrkabátos is, ha olcsóbban akarnak gyártani, akkor el kell menni a Samsunghoz. Tehát tök felesleges lenne egymás arcába köpködni, ahogy azt a média beállítja, mert egyrészt az NVIDIA szerintem nem ennyire amatőr cég, másrészt a TSMC-t nem fogja érdekelni, ha az NV-nek nem tetszik valami, van elég megrendelőjük a gyártósorokra."

    Pontosan ez történt. A média legfeljebb azt ecseteli (fújja fel, vagy színesíti ki(, hogy ez a választás nem úgy történt, hogy Jensen leült, átnézte a SS és a TSMC prospektusait és az íróasztalánál döntött (2018-ban), hogy hol történjen meg a gyártás beindítása, hanem alkudozott. Alkudozott: ezek ugyanazok a klisés történetek, amiket már százszor hallottunk, hogy "akkor majd elvisszük a gyártást máshoz", csak eddig nem történt meg.

    "A 8 nm-es node nem fog olyan jó eredményeket elérni, mint a 7 nm-es node, már csak azért sem, mert nem full node, hanem a 10 nm half node-ja. De ezért olcsóbb! És ezzel mindenki tisztában van, amikor a 8 nm-t választják. Ha nem, akkor megint egy rém amatőr húzás lenne, de nem ennyire amatőrök ezek a cégek, mint ahogy a média beállítja. Most úgy festik le az NV-t, mintha a világ balfaszai dolgoznának ott, pedig itt jó előre kiszámolják, hogy mi éri meg, és az alapján döntenek."

    Ezt mondta mindenki tudomásom szerint. Hogy a 8nm nem annyira jó, mint a 7nm lehetett volna. mondjuk mennyit jelenthet ez? 10-15% frekvenciát azonos fogyasztási keretben? és mondjuk 20%-kal nagyobb lapkát?
    Cserébe feleannyiba kerül a gyártás.
    Nem, nincsenek balfaszok. A pletyka nem arról szól, hogy háhá, az nvidia de béna, hogy a rosszabb gyártástechnológiát választotta. Hanem arról, hogy keményen alkudoztak a TSMC-vel, hogy megkapják a jobb gyártástechnológiát ahhoz az árhoz közelebb, amit a gyengébb gyártástechnológiáért kellene fizetni a másik bérgyártónál.
    Nyilván az történt, hogy a TSMC nem szorul rá az nvidia megrendelésére.

    És hogy ebben mi a szaftos hír? Nyilván minden bérgyártást igénybevevő cég próbál a volumenét lobogtatva alkudozni az árral. A hír szerintem csupán az lehet - ha igaz - hogy nem sikerült. És hogy emiatt (a gyengébb node miatt) ESETLEG az AMD abba a közelségbe kerülhet, hogy átveszi a leggyorsabb GPU koronát. (Ez persze egyáltalán nem biztos!!)
    Ennek cáfolata az lenne - amennyiben ezt mondod? - , hogy az előnyök és hátrányok és ár figyelembevételével nvidia hideg fejjel döntött a Samsungnál való gyártás mellett. Jól átgondoltan, körültekintően döntött úgy: nekünk a kicsit gyengébb, de lényegesen olcsóbb is tökéletesen megfelel, mert így is vinni fogjuk a prímet.

    Ha ez lesz - vagyis hogy az nvidia a SS 8nm-én is elveri a port az AMD harmadik generációs 7nm-es gpu-ján -, akkor nyilván ez lesz a narratíva, hogy az nvidia mekkora király, mert így nagyobb marzsot zsebel be az olcsóbb gyártás miatt.

    Ezt majd meglátjuk.
    És nem is azt mondom, hogy pont így történt, csak azt, hogy szerintem nem kizárható.

    Találgatunk, aztán majd úgyis kiderül..

  • paprobert

    senior tag

    válasz Petykemano #27889 üzenetére

    A nem éri meg portolni egyik gyártóról a másikra csak annyit, hogy a Jensen sütőjéből előrántott böszme nagy AI gyorsító is Ampere, tehát az architektúra a TSMC 7nm-en is ott van már. Vagyis mondhatjuk, hogy az Nvidia RadeonVII-e már megkóstolta a TSMC 7nm-t.

    Az, hogy az AMD-nek 3-4 iteráció kellett ahhoz hogy kihozzanak a node-ból mindent akár iránymutató is lehet, de nem feltétlenül.
    Úgy fogalmaznám meg ezt inkább, hogy az AMD szaktudásnak kellett ennyi idő és ennyi termék, jobb szakemberekkel nem feltétlenül kell a negyedik termékig várni hogy legyen eredmény.

    Alkudozás pedig mindig van. Konkrét beszerzési divíziók vannak a cégeknél ezekre a feladatokra.
    Az NV a lábát betette a TSMC-hez a density-critical termékkel, és tett egy -gondolom- olyan alacsony árajánlatot a maradék bulk portfólió gyártására, ahova a 7nm node ára csak 1-2 év múlva jut majd el. Erről a különbözetről pedig a TSMC, köszöni, de nem mond le.

    [ Szerkesztve ]

    640 KB mindenre elég. - Steve Jobs

  • hokuszpk

    nagyúr

    válasz paprobert #27890 üzenetére

    "jobb szakemberekkel nem feltétlenül kell a negyedik termékig várni hogy legyen eredmény."

    plusz meglehet sporolni par kort a szakik el/atcsabitasaval, egy kis ipari kemkedessel...

    Első AMD-m - a 65-ös - a seregben volt...

  • Petykemano

    veterán

    válasz paprobert #27890 üzenetére

    Az, hogy az AMD-nek 3-4 iteráció kellett ,de jobb szakemberekkel...

    Abban nem vagyok biztos, hogy az nvidia nem foglalkozott-e már a kezdetektől, mondjuk pont ugyanakkortól a 7nm-rel, mint az AMD. Ugyanúgy tanulhatták az elmúlt 2-3 évben, függetlenül attól, hogy hogy az AMD-hez hasonlóan nem csináltak belőle tömeggyártott terméket. Nem?
    Végülis valami alapján már évekkel ezelőtt el kellett dönteni, hogy hol gyártanak.

    máskülönben meg azt se tartom valószínűnek, hogy azt a tudást, hogy hogy kell egy adott node-on gyártani az AMD vagy bárki más meg tudná tartani kizárólag magának. a TSMC (vagy a samsung) is érdekelt ennek a tudásnak a megszerzésében a librarykba való beépítésében és más bértártyókkal való versengés során más megrendelőknek kínálni.

    Magyarul lehet, hogy az AMD szerencsétlenkedett 2 évet a 7nm-rel, de az ott szerzett tapasztalatot a TSMC-nek is érdeke megszerezni és felkínálni például nvidiának, emiatt nem biztos, hogy az nvidia "ma" onnan indul, ahol az AMD 2 éve.

    Találgatunk, aztán majd úgyis kiderül..

  • Abu85

    HÁZIGAZDA

    válasz Petykemano #27889 üzenetére

    Nem. Ott különböző lapkák kerültek különböző gyártókhoz. Itt egy lapkáról lenne szó, azt pedig nem éri meg. Túl drága lenne egy lapkára nézve, miközben a piacon nem termelhető ki.

    Mindenki a lehető legjobb áron szeretné kapni a gyártási eljárást. Pont ez az oka annak, amiért a TSMC a gyártósorokat tenderben írja ki. Aki a legtöbbet fizeti érte, az viheti is. Ez azt jelenti, hogy mindenki annyiért szerezte be az adott kapacitást, amennyit neki ér, és amennyit még ki tudnak termelni. De ez nem újdonság, évek óta így van. Magasról leszarja a TSMC, hogy kinek hol van még dizájnja, ha az aukción nem tud annyit fizetni a gyártókapacitásért, amennyit egy másik partner, akkor tesznek rá, hogy máshol gyártat, mert a TSMC mindenképpen a pénzénél lesz. Roppantul kétlem, hogy az NVIDIA egy pillanatig is elhitte, hogy a TSMC majd beszarik, hogy nem náluk gyártatnak, hanem a Samsungnál, mert a TSMC-nek ez csupán annyit jelent, hogy más nyeri meg az adott kapacitásra a kiírt aukciót. Nekik aztán édesmindegy, hogy egy gyártósoron AMD, Xilinx, akármi, esetleg NVIDIA lapka készül.

    A TSMC-nél megvan a módja az alkudozásnak. Jobb ajánlatot kell tenni a másiknál. Lefelé hiába alkudoznak, mert elviszik a kapacitást a tehetősebb cégek. Az NVIDIA ebben működött évekig, tényleg azt hiszed, hogy egyik pillanatról a másikra azt mondta a bőrkabátos: "Na most aztán odarakunk nekik a kapacitásra egy pofátlanul alacsony összegű ajánlatot, de a lábjegyzetbe beírjuk, hogy megyünk a Samsunghoz!"? Tudja ő pontosan, hogy egy ilyen alku mennyire érdekelné a TSMC-t, amikor sorban állnak a cégek arra a kapacitásra.

    Elsőre egyik 10 nm alatti FinFET node-ból sem fogsz kihozni sokat. Természetesen a 7 nm az jobb, de jóval drágább is. Ha az NV-nek fontos az ár, akkor a 7 nm-re nem tudnak menni. Ha viszont nem fontos az ár, akkor meg miért is mennének 8 nm-re?

    Önmagában az a feltételezés, hogy az NVIDIA egy pillanatig is hitt abban, hogy a TSMC-nél tud erről alkudni egy olyan cég benyomását kelti, ahol nem ismerik az üzlet működését. Az NV tisztában van vele, hogy hogyan működik ez, nem akartak őt kikényszeríteni semmit. Láttak két opciót, azt választották, amelyik a választás pillanatában jobbnak tűnt.

    Ezek a választások úgy működnek, hogy van egy target az új generációra. Kiszámolják, hogy ez a target hozható-e mondjuk 8 nm-rel, és ha igen, akkor nagyjából milyen fogyasztással, stb. Majd kiszámolják, hogy a 7 nm ehhez képest mennyit előnyt jelenthet. Ezek alapján döntenek leginkább. Aztán az más kérdés, hogy a gyakorlatban a tervezett target hozható-e vagy sem. Nyilván ha nem, akkor az szokott történni, hogy a targetet mindenképpen célozni kell a fogyasztás kárára is. De ilyenkor a konkurencia sosem tényező. Mozgó célpontra nehéz lőni, és nem is szabad, mert csak akadozni fog a tervezés. A saját célokat kell elsődlegesen elérni.

    [ Szerkesztve ]

    Senki sem dől be a hivatalos szóvivőnek, de mindenki hisz egy meg nem nevezett forrásnak.

  • Abu85

    HÁZIGAZDA

    válasz paprobert #27890 üzenetére

    Az A100 egy másik dizájn. Itt dizájnokat portolsz. Az architektúra nem ér semmit, mert az még önmagában nem fizikai dizájn.

    Senki sem hoz ki hamarabb semmit ezekből a node-okból. Amiért nem látod a fejlődést máshol, az amiatt van, hogy sokan eleve egyszerűbb áramköröket terveznek, vagy a mobil SoC esetében egyszerűen Artisan IP-t licenecnek, tehát eleve úgy kérik a magot, hogy fizikailag kész a dizájn az adott node-ra, és nem ők tervezik le. Ezekben is van elméletben tartalék, csak senki sem érdekelt abban, hogy kihozzák azokat.
    Ugyanez megfigyelhető az Intelnél is a 14 nm+++++++++++++++++++++++++-szal. Évről-évre találnak tartalékot, mert évről-évre egyre inkább megismerik.

    A TSMC-nél licit van a kapacitásra. Az nyer, aki a legtöbbet fizeti. Lehet tenni alacsony összegű ajánlatokat, de ki nem szarja le, ha a többiek meg rálicitálnak.

    (#27892) Petykemano: A tömeggyártás a kulcsa annak, hogy megértsd egy node viselkedését, mert csak akkor szembesülsz a variancia problémájának nagyságával.

    Az a tudás, hogy hogyan lehet egy node-on jól gyártani bele van kódolva a dizájnkönyvtárakba. Tehát elmehetnek a mérnökök ide-oda, de a dizájnkönyvtárat nem tudják magukkal vinni. Főleg amiatt, mert mindenki más szoftveres hátteret használ, tehát a tudásuk hasztalan, mert csak arra az egy dizájnkönyvtárra vonatkozik, amely csak az adott cég terveivel működik. Ezt sajnos mindenkinek magának kell kitapasztalnia, ha vásárolható lenne, akkor ezzel kereskednének a cégek, mert bizony igen komoly áron el lehetne adni ezt a tudást.
    A TSMC fel tudja kínálni azt a tapasztalatot az NV-nek, de ahhoz, hogy kezdjenek is vele valamit az NV licencelni kell az AMD IP-it, és az AMD dizájnkönyvtárait. Ezek nélkül az AMD specifikus tapasztalata semmit sem ér, azok ugyanis nem az NV dizájn- és szoftverkörnyezetére, illetve IP-ire vannak szabva.

    [ Szerkesztve ]

    Senki sem dől be a hivatalos szóvivőnek, de mindenki hisz egy meg nem nevezett forrásnak.

  • b.

    félisten

    válasz Petykemano #27889 üzenetére

    Konkrétan arról volt szó,- majd este megkeresem a híreket- anno, hogy amikor Nvidia megállapodást kötött a Samsunggal akkor utána kiadtak egy közleményt hogy nem bontottak fel semmiféle megállapodást a TSMC vel, továbbra is fognak tőlük rendelni. Nagyon egyszerű lesz szerintem,a professzionális kártyákat( mint ahogy most is ők készítették) az első 7 nm-t a TSMC és biztos pár SKu-t a Samsung is fg gyártani. Pont pedig a TSMC nek nagyon fontos az Nvidia hisz ezt ők maguk nyilatkozták le miután kiderült, hogy tőlük is fognak jönni kártyák.
    Én azt sem tartom kizártnak, hogy éppen Samsung 8 nm nem lesz hisz az 5 nm re a TSMC nél már Nvidia lefoglalta a gyártás jó részét.. [link] szerintem felesleges tényként kezelni bármit is ebből amit most tudunk nem lepődnék meg ha minden Amperer 7 nm-n jönne és esetleges autóipari vagy egyéb multi SOC jönne a Samsungtól.

    hokuszpk : ne ez ide felesleges abszolút. Nvidiának minden dizájnja jobban sikerült adott gyártáson már jó ideje, mint a konkurenciáé ez tény. Nem kell éppen mindig bűnbakot keresni abban ha valami nem úgy sikerül az AMD nek, lásd Vega vagy radeon. Egyszerűen jó szakemberek vannak Nvidiánál ez tény ,jól megtervezik a gyártást és éppen ezért van igaza paprobertnek, mert ugye milyen meglepő- Abu is az AMD-t veszi etalonnak a gyártásban és a tapasztalat szerzésben mikor évek óta el vannak maradva és 12-16 nm hozza a konkurencia az adott termékek teljesítményét és fogyasztását. Azóta nem számít a 7 nm re való ugrás és a csíkszél Abunál amióta a Turing és a navi egy szinten vannak ebben csak nagyon eltérő gyártástechnológián. :DDD

    "A számítógépek hasznavehetetlenek. Csak válaszokat tudnak adni." (Pablo Picasso) "Never underrate your Jensen." (kopite7kimi)

  • b.

    félisten

    válasz Abu85 #27893 üzenetére

    ne haragudj de ennyi hüyleséget összehordani csupán feltételezésekből és teóriákból. Dehogy nem kell a TSMC nek az Nvidia, ezt te csak gondolod és elképzeled meg a többi, inkább megmosolyogtató, látszik hogy IT szakember vagy és lövésed sincs az üzleti életről.
    A lejobb hogy Nvidia majd licenszeli az AMD től a tapasztalatát. Figyelj hogy tudtátok megcsinálni 7 nm-n amit mi 16 -nm ? elárulnátok.Ó? ne már. :D

    [ Szerkesztve ]

    "A számítógépek hasznavehetetlenek. Csak válaszokat tudnak adni." (Pablo Picasso) "Never underrate your Jensen." (kopite7kimi)

  • Abu85

    HÁZIGAZDA

    válasz b. #27896 üzenetére

    A TSMC-nek partnerek kellenek. Ha valaki többet fizet az adott gyártókapacitásért, mint az NVIDIA, akkor az kapja meg. Tényleg ennyire egyszerű a tajvaniak üzleti modellje. Ugyanígy az NV is fizethet egyszer többet érte, semmi gond nincs ebből a TSMC-nél, de amúgy leszarják, hogy partnerük-e az NV, vagy sem, amíg a kapacitást kihasználja a többi partner.

    Olvasd el részletesen. Az AMD tapasztalatinak hasznosítása merült fel a többiek részéről, de ha az AMD tapasztalatait akarja használni az NV, akkor szükségük van az IP-ikre, illetve arra a szoftveres háttérre, amit az AMD használ, mert azokkal működnek az optimalizálásaik. Ezek csak úgy nem menthetők át más cégre, mert más dizájnt használnak. Nyilván ezzel az NV is tisztában van, a modernebb node-ok esetében nekik kell kitapasztalni, hogy mi a jó a saját dizájnjaiknak. Írtam, ha ez szimplán megvehető lenne, akkor az AMD kőgazdag lehetne csak abból, hogy eladják a tapasztalataikat, de más ezeket nem tudja hasznosítani.

    [ Szerkesztve ]

    Senki sem dől be a hivatalos szóvivőnek, de mindenki hisz egy meg nem nevezett forrásnak.

  • Petykemano

    veterán

    válasz Abu85 #27893 üzenetére

    "Mindenki a lehető legjobb áron szeretné kapni a gyártási eljárást. Pont ez az oka annak, amiért a TSMC a gyártósorokat tenderben írja ki. Aki a legtöbbet fizeti érte, az viheti is. "

    Korábban azt sugalltad, hogy igény szerint építi ki a kapacitást:
    "Ha az NV nem akar rendelni, akkor annyi történik csak, hogy nekik nem építenek ki gyártósort. De ha akarnak rendelni, akkor leadják az elején, hogy mennyire van igényük, és a TSMC kiépíti, mert ez a bérgyártónak is üzlet."

    Csak nekem tűnik úgy, hogy ez a két értékesítési módszer némileg ellentmond egymásnak?
    Utóbbi "ha kéred, kapod" ellentmond annak, hogy "ha nem kötöd le időben, vagy nem ajánlasz elég magas árat, akkor kiszorulsz".

    De ez részletkérdés.

    "Lefelé hiába alkudoznak, mert elviszik a kapacitást a tehetősebb cégek. Az NVIDIA ebben működött évekig, tényleg azt hiszed, hogy egyik pillanatról a másikra azt mondta a bőrkabátos: "Na most aztán odarakunk nekik a kapacitásra egy pofátlanul alacsony összegű ajánlatot, de a lábjegyzetbe beírjuk, hogy megyünk a Samsunghoz!"? Tudja ő pontosan, hogy egy ilyen alku mennyire érdekelné a TSMC-t, amikor sorban állnak a cégek arra a kapacitásra."

    Szerintem pedig biztosan létezik az a jelenség, amikor egy meghatározó volument jelentő ügyfél diktálhat árakat, mert a szolgáltatónak is fájna, ha az a volumen eltűnne. Az Apple megrendeléseiért évekig küzdelem folyt a TSMC és a Samsung között. Igaz, persze, az Apple esetén nem csupán a volumen számított, hanem az is, hogy legjobbat akarta és azért fizetni is hajlandó volt. De nincsenek kétgéseim afelől, hogy a nagy küzdelemben, hogy kinek a legjobb node-ját finanszírozza első vásárlóként az Apple szerepet kapott az is, hogy milyen darabáron kapja meg végül.

    Amúgy igen, pont valami ilyesmit gondolok, hogy történhetett. És kivételesen azért van backup plan (=Samsung 8nm), mert a bőrkabátos pontosan tudta, hogy a 7nm kapacitások még nem szabadultak fel.

    "Önmagában az a feltételezés, hogy az NVIDIA egy pillanatig is hitt abban, hogy a TSMC-nél tud erről alkudni egy olyan cég benyomását kelti, ahol nem ismerik az üzlet működését. Az NV tisztában van vele, hogy hogyan működik ez, nem akartak őt kikényszeríteni semmit. Láttak két opciót, azt választották, amelyik a választás pillanatában jobbnak tűnt."

    Rendben, akkor ezzel megmondtad az álláspontod. Értem.
    És mégegyszer mondom: ez az egész azért hírértékű, mert általában az nvidia nem szokott lemondani a leggyorsabb gpu koronájáról. Inkább az szokott történni, hogy gigantikus lapkát gyártanak és gatyádat is elkérik érte. De egyrészt, ha a leggyorsabb kell, megveszed, de a marketingértéke (gpu = nvidia) még ennél is fontosabb.

    Ha kiderül, hogy az nvidia SS 8nm-en gyártott videokártyája még így is jobb, akkor mindenben tökre igazad van és az összes konteó felesleges volt.

    Ami miatt ez hírértékű az az, hogy abban az esetben, ha az AMD ezzel átveszi a leggyorsabb gpu címet, akkor retrospektív az "így járunk jobban" érv a Samsung 8nm-e mellett elpárolog, ha amúgy nyitott lett volna a lehetőség a TSMC-nél többet ajánlva jobb kártyát gyártani és többet elkérni érte.
    (Ez persze mind fikció jelenleg)

    Találgatunk, aztán majd úgyis kiderül..

  • b.

    félisten

    válasz Abu85 #27897 üzenetére

    Itt sokkal többről is szó lehet. Nem egységes áron árulja ki TSMC a gyártó kapacitást ez 100%.
    Nvidia lehet hogy éppen a 10 % kapacitásért annyit fizet, mint AMD a 30-40 % ért. Értékes gyártósor. Nem csak sima egységes dizájnról beszélünk. Mint látod Nvidianak is megvan az első gyártás an lévő 7 nm dizájn kártyája. Nem tudod ez szinte biztos, hogy mit tartalmaznak ezek a megállapodások és miért is tőlük veszik az 5nm - t 2021 re ha a 7 nm nekik drága.
    Valóban az utolsó bekezdésed kimaradt nekem, vagy akkor jött, megkövetlek ezért. :R

    "A számítógépek hasznavehetetlenek. Csak válaszokat tudnak adni." (Pablo Picasso) "Never underrate your Jensen." (kopite7kimi)

  • Alogonomus

    őstag

    válasz b. #27895 üzenetére

    "12-16 nm hozza a konkurencia az adott termékek teljesítményét és fogyasztását"

    Nagyjából pontos számokat legfeljebb az AMD és Nvidia tudna mondani, de mindenképpen komoly hátrány volt az AMD kártyáknál, hogy mostanáig univerzális chipekkel készültek, amik egyszerre voltak jók valamennyire játékmotorok alá, és tudományos számítási feladatokra is. Ez eddig nagyon hasznos volt az AMD számára, mert a bányászláz alatt egyértelműen az AMD termékeit keresték, mert az Nvidia termékeihez képest ár+fogyasztás/teljesítmény szempontjából messze jobbak voltak.
    Nem véletlenül hangsúlyozta ki Lisa Su, hogy az AMD is szétválasztja mostantól a termékeit ipari és játékos vonalra. Eddigi AMD termékek sokkal erősebbek lehettek volna, ha a compute feladatokhoz szükséges áramkörök helyett is gaming feladatokra optimalizált áramköröket tartalmaztak volna, csak úgy bányászáshoz nem lettek volna egyértelműen erősebben az AMD kártyái, és nem nyertek volna annyit a bányász-lázzal.

    Szóval a 12-16 nm vs. 7 nm összehasonlítása így olyan, mint Toyota RAV4 és Toyota Hilux összehasonlítása. Egyik minden terepre jó, másik inkább csak városba.

Új hozzászólás Aktív témák