Konklúzió
A témával komolyabban foglalkozó felhasználók között elterjedt nézet, hogy a processzornak nincs igazából jelentősége, amikor ezeket a játékokat olyan beállítások mellett játsszuk, melyek megfogják a videokártyát. Ez részben igaz, csak attól függ, hogy milyen játékot veszünk alapul. Láthattuk, hogy a Chronicles of Riddick szinte teljesen közömbösen viselkedett, amikor a videokártyák alatt kicseréltük a processzort, így erre a játékra tényleg igaz, hogy a CPU helyett a VGA sebességével törődjünk. A többi játékban is minden attól függ, hogy milyen beállítást használunk. A Far Cry 1280x1024-ben szerette a gyorsabb processzort, de 1600x1200-ban rá sem hederített. A FEAR esetében is ezt tapasztaltuk, igaz ebben a játékban a processzor milyenségének kérdése is csak a leggyorsabb videokártyájánál, a GeForce 7950 GX2-nél jött elő. A Tomb Raider Legend és az Oblivion nagyon hasonlóan viselkedtek, 1280x1024-ben mindkét játék profitált a gyorsabb processzorból, és ez volt a jellemző abban az esetben is, amikor az élsimítás helyett HDR-t vagy next gen-t használtunk. Ezekben a játékokban nem kis meglepetésre még 1600x1200-ban is volt jelentősége a CPU-nak, igaz, inkább csak a GeForce 7950 GX2-vel.
Úgy tűnik, hogy tesztsorozatunk első részében tett megállapítások itt is érvényesek lesznek. A GeForce 7900 GT mellé akkor egy 3,2 GHz körül Pentium 4-et vagy 2–2,4 GHz körüli Athlon 64-et ajánlottunk, amivel a kártya teljes kihajtását valószínűsítettük. Ezúttal is csak ismételhetjük önmagunkat, a GeForce 7900 GT mellé játékhoz „felesleges” ennél gyorsabb processzort venni, mert a kártya egyszerűen annyit tud, amennyit ezekkel a processzorokkal bőven ki tudunk hajtani; egy drágább processzor csak pénzpazarlást jelentene ebben az esetben. Ugyanez igaz a kétmagos processzorokra is, tehát széttuningolhatjuk a 7900 GT alatt található Core 2 Duónkat, a játékok ettől nem fognak gyorsulni (már persze ha nem 640x480-as felbontásról van szó).
A Radeon X1900 XT alá előző tesztünkben egy 3,8 GHz körüli P4-et vagy 2,6 GHz körüli Athlon 64-et ajánlottunk, és mivel az X1900 XTX csak kis mértékben gyorsabb az XT-nél, így ezúttal is áll ez a javaslatunk. Hozzátesszük, hogy természetesen egy Core 2 Duóval sem csinálunk rossz vételt, amennyiben X1900 XTX alá szánjuk azt, de a tesztek szerint a 3,4 GHz-es Core 2 Duo már csak egy-két esetben présel ki további fps-eket a kártyából.
A GeForce 7950 GX2 most szerepelt először skálázódást figyelő tesztben, ezért tapasztalataink ezzel a kártyával még újak. A különböző játékok alatt a 7950 GX2, ha nem 100%-ig VGA-limitált beállítást néztünk, képes volt profitálni a gyorsabb processzorból, néha nem is keveset, ezért a két 7900 GT-t összekötő VGA alá mi egy minél gyorsabb processzort javaslunk. Többször is előfordult, hogy a 7950 GX2-t még a 3,4 GHz-re tuningolt Core 2 Duo sem hajtotta ki teljes mértékben, ezért ezzel a kártyával jelentős erőtartalékokat mozgósíthatunk, ha processzorunkat helyesen választjuk meg. Láthattuk, hogy a Pentium D 830 3,9 GHz-en még megközelíteni sem tudta a videokártya erejének maximumát, amit a 3,4 GHz-es Core 2 Duóval talán sikerült súrolnunk.
Természesen megvan az órajel szerinti átjárhatóság a különböző típusú processzorok között, tehát a 2 GHz-es Athlon 64 megegyező teljesítményt nyújt a leglassabb Core 2 Duóval (E6300), a 2,6 GHz-es Athlon 64 pedig egyenértékűnek tekinthető a Core 2 Duo E6400, illetve E6600-zal, legalábbis VGA- vagy vegyeslimitált esetek szempontjából.
Reméljük, sokaknak segítethettünk az ideális konfiguráció kiválasztásában.
fLeSs
Az ATI Radeon X1900 XTX-et az ATI-tól, az Asus GeForce 7900 GT-t az Asus-tól, a GeForce 7950 GX2-t pedig a NVIDIA-tól kaptuk tesztelésre.