Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • sityupityu

    Topikgazda

    válasz koxkids #67614 üzenetére

    Az egyes és a kettes kép úgy készült, hogy teljesen a variátor falához ért a szíj? Úgy kellett volna fényképezned, hogy az ujjaddal kopra nekinyomod a variátornak, mint ahogy azt a külső tárcsa is tenné. Amúgy ha teljesen nekiért, akkor nem kell semmit sem leszedni, hiszen kicsit túl is lóg a csapszegen (sőt, ebben az esetben akár pár tizedes hézagolást is elbírna). De ha pont a csapszegig érne csak az sem lenne gond, mert a külső tárcsát felrakva az valamennyit (kb 1-1,5 mm-ert) még pluszban "elnyel" a csapszegből, így nincs az a veszély, hogy esetleg összerakva rálógna a csapszegre a szíj. Tehát elméletileg a csapszeghez biztos, hogy nem kell hozzányúlnod. Kérdés persze, hogy valóban szorosan a variátornál volt-e a szíj.

    Egyébként igen, valóban gyakori jelenség, hogy az utólag berakott multivariátoroknál érthetetlen módon a megfelelő szíjat berakva is vagy túllóg azon a csapszeg, vagy pedig pont a szíj pereméig ér az. Ha pont a szíj a pereméig ér, akkor elméletileg egy új szíjnál össze lehet rakni így a motort, hiszen (amit már feljebb is leírtam) a külső tárcsával összerakva úgy is kicsit feljebb fog a szíj kerülni. Ám ez mégsem szerencsés, mivel ahogy fokozatosan kopik a szíj, úgy fog egyre lejjebb kerülni az. És mivel az új szíjjal is csak pont jó volt, később (akár ezer kilométeren belül) tutira a csapszegen fog kikötni, ami ugye már nem annyira frankó. Tehát az egészből azt akartam kihozni, hogy nem csak akkor kell levenni a csapszegből ha az túllóg az új szíjon, hanem akkor is ha egy vonalban van azzal. Ilyenkor kb 1-1-5 millimétert érdemes levenni belőle, amit aztán vékony hézagoló alátétekkel szépen be lehet állítani az új szíjhoz. És ami még legalább ilyen fontos, hogy ennek köszönhetően ahogy folyamatosan kopik a szíj, úgy tudunk mindig kivenni annyit a hézagolásból, amennyi pont szükséges. Ez egy nagyon fontos dolog! Tegyük fel, hogy egy szíj alap esetben kb 5-6 ezer kilométert bír ki. Viszont 1500-2000 kilométerenként mindenképp érdemes ellenőrizni, hogy mennyit kopott a szíj és azt utánahézagolni. Így mindig optimális helyzetben lesz a csapszeghez viszonyítva.
    Van a másik véglet ami szintén nem jó, amikor kb 1,5-2 milliméterrel túllóg a csapszegen a szíj és azt úgy hagyják, hézagolás nélkül rakják össze. Ez azért nem jó, mert így összerakva nagyon a csapszeg fölé fog kerülni a szíj, és ezáltal egy viszonylag magas áttételről kell majd elindulni a robogónak aminek az lesz az eredménye, hogy igen nyögvenyelős lesz az elindulás. A dinamikus elindulás helyett lesz vagy 10-15 km/h mire rendesen elkapja a fonalat. Ha így rakjuk össze, akkor aztán lehet játszadozni a görgőmérettel és egyebekkel, sohasem lesz megfelelő, nem fogjuk megkapni a várt eredményt.
    Még azt akartam hozzátenni, hogy az ilyen hézagolásokkal való "játszadozás" kihatással van a kuplung nyitási fordulatára. Tehát ha az adott hézagolásnál pont megfelelően volt belőve a kuplung nyitása, akkor az változni fog egy pár tizedes hézagoló alátét be, vagy kivételétől is. Vagy hamarább fog nyitni vagy pedig később ahhoz képest, mint ami addig be volt állítva, hiszen az vékony kis hézagolás is hatással van az indulási áttételre. Csak azért írtam le, mert ez is egy fontos dolog, de persze ez csak a tuningolt robogóknál érződik igazán, de mint jelenség igaz egy teljesen gyári robogóra is, csak annál nem érezni annyira.
    Remélem, hogy valamennyire azért sikerült érthetően leírnom a dolgokat. :)

    [ Szerkesztve ]

    --albán bérgyilkosok, nürnbergi gengszter... na hagyjál már!--

Új hozzászólás Aktív témák