Hirdetés

Itt az Intel CULV utódja

Core i5-520UM és Optimus

A notebookok Arrandale processzorcsaládja közeli rokona az asztali gépek LGA1156 foglalatú Clarkdale lapkáinak. Lényegében ezek válogatott példányairól van szó, olyanokról, melyek képesek alacsonyabb feszültségen – ezáltal alacsonyabb fogyasztással – működni. Mindegyikben ott lapul a grafikus mag, így nem igényelnek túl komoly kiegészítő chipkészletet. Ennek megfelelően a processzorok TDP fogyasztási értéke megnövekedett, hiszen a központi egység mellett a grafikáért felelős áramkör is a CPU tokozásába került, akárcsak a memória és PCI Express vezérlő. Ellensúlyozásként a chipkészlet energiaigénye drasztikusan csökkent.

Korábban az Intel különválasztotta, és CULV névvel illette alacsony fogyasztású mobilt processzorait, most kevésbé markáns az elválasztás. Csupán a típusnév végére ragaszott UM betűk jelzik, hogy takarékos (U) és mobil (M) modellekről van szó. Elég érdekes lett a számozás is, mert négy UM-es Core i7-et és csak egy Core i5-öt kapunk. Az alábbi táblázat foglalja össze az alacsony fogyasztású mobil Core i processzorokat.

Típus Órajel Turbo Boost L3 cache TDP
Core i7-640LM 2,13 GHz 2,93 GHz 4 MB 25 W
Core i7-620LM 2,00 GHz 2,80 GHz 4 MB 25 W
Core i7-640UM 1,20 GHz 2,26 GHz 4 MB 18 W
Core i7-620UM 1,06 GHz 2,13 GHz 4 MB 18 W
Core i5-520UM 1,06 GHz 1,86 GHz 3 MB 18 W

Érdemes megfigyelni, hogy milyen komoly mértékben emelkedik az órajel a Turbo Boost hatására. Még a legkisebb Core i5-520UM is megközelíti a klasszikus i5 széria működési frekvenciáját, ha csak kevesebb szálon kell feladatot végrehajtania. Ez azt eredményezheti, hogy az alacsony fogyasztású modellek teljesítményben felzárkóznak a többiekhez. Kérdés, milyen hatással lesz ez a fogyasztásukra?

Tesztlaborunkba a Core i5-520UM érkezett, ilyen CPU-t kapott mindkét Asus UL. Nem csodálkoznánk rajta, ha a mobil Core i7 és Core i5 után az ultra-alacsony fogyasztású vonalon is a legkisebb – és legolcsóbb – modell lenne a legkedveltebb, hiszen a nagyobb verziók ára teljesítményüknél sokkal nagyobb ütemben nő. A Core i5-520UM alapórajele meglehetősen alacsony, 1,06 GHz, de ha megfelelőek a körülmények, ez jelentős mértékben, akár 1,86 GHz-re is megemelkedhet. Kicsit előreszaladva megsúgjuk, hogy az Asus laptopokban ennél lényegesen nagyobb frekvencián is dolgozott tesztjeink során.

Bár a mobil processzornak tokozáson belül is van korrekt grafikus segédje, az Asusnál úgy döntöttek, hogy az UL30Jt és UL80Jt diszkrét grafikai alrendszert is kap. Ezt a feladatot az NVIDIA új – pontosabban újrakeresztelt – alapmodelljére, a GeForce 310M-re bízták. Ez a lapka még a több mint három évvel ezelőtt bemutatott G80-as GPU felépítését használja, igaz, sok részen továbbcsiszolták. Már 40 nm-en készül, támogatja a hardveres videolejátszást, a CUDA-t és a DirectX 10.1-et. Mindemellett tizenhat számolóegysége nem képvisel túl nagy grafikai potenciált.

Ennél sokkal érdekesebb az új ki-/bekapcsoló technológia, az Optimus. Hasonló megoldást láttunk már korábban. Alapfilozófiája, hogy lekapcsolja a diszkrét GPU-t, ha épp nincs rá szükség, hiszen ott van egy kisebb teljesítményű grafikus mag a CPU mellett. Persze lehetne olyan felállás is, hogy csak a kis GeForce van integrálva a chipkészletbe, de ez üzletileg kevesebbet hozna az Intelnek, így ezt a fajta megoldást kiirtották.

Marad hát az Optimus, ami egyfajta szimbiózisban él a CPU tokozásában található Intel GMA 3150-nel. Alapból ugyanis csak az Intel grafikája csatlakozik a képkimenetekhez és a monitorhoz. A kis GeForce szokás szerint a PCI Express hídon keresztül kapja az adatokat, de újdonság, hogy a kiszámolt képkockákat ezen keresztül küldi vissza a képpuffernek (frame buffer). A folyamat némi késleltetéssel jár, ami az NVIDIA szerint 0,2 képkockát jelent. Ennyi csúszás a profi játékosokat talán zavarhatja, de általános felhasználásban nemigen érezhető a hatása.

Érdekes, hogy az Optimus a korábbi módszerrel ellentétben automatikusan kapcsol, ráadásul önműködően tájékozódik arról is, mikor melyik grafikus alrendszert célszerű használni. Erre a módosításra azért volt szükség az NVIDIA szerint, mert a felhasználók többsége rendszerint elfelejtette átkapcsolni a korábbi, manuális módszert. Hogy melyik alkalmazáshoz melyik GPU a jobb, azt alapvetően a meghajtóba kódolják, de mivel ezt is rendszerint elfelejtik frissíteni a felhasználók, önállóan leszedi a friss profilokat az internetről. Azért mi magunk is belenyúlhatunk a kiosztásba, módosíthatjuk a profilokat.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés