10 éves az OLED tévé – honnan indultunk és hova jutottunk?

2012 januárjában, azaz már tíz éve mutatták be a világ első, nagy képátlójú, működőképes OLED televízióit!

Egyedül a világ ellen

2014-nek úgy indultunk neki, hogy négy, saját panellel támadó OLED tévégyártó lesz a piacon, és úgy fejeztük be, hogy ezek közül egyetlen egy maradt, az LG. Az általuk favorizált WOLED paneltechnológiája nem produkált olyan szép képet, mint a rivális módszer, ám annál lényegesen stabilabb és olcsóbb volt, és végül ez maradt az egyedüli életképes variáns, a többiek mind kihaltak mellőle 2015-re.


[+]

A cégre hárult a feladat, hogy életben tartsa az OLED lángot, és nem is volt könnyű dolguk, hiszen volt olyan időszak is, amikor csak és kizárólag az LG kínált OLED televíziót. A riválisok nyíltan vagy fű alatt szapulták a technológiát, mondván nem jó a képminőség, megbízhatatlan a panel, tartani kell beégéstől. Volt olyan nemzetközi szakkiállítás, ahol a Samsung például egy külön részen prezentálta, hogy miért rossz az OLED és milyen veszélyeket rejt magában, ahelyett, hogy a saját tévéit mutogatta volna.


Beégett kijelző

Bár az akkori OLED panelek nem voltak tökéletesek, de az LG vezetése nagyon bízott az eljárásban, és a mérnökök minden támogatást megkaptak, hogy kiküszöböljék a hibákat. Ebben egyébként a koreai állam is komoly segítséget nyújtott a holdingnak, amely időről-időre súlyos (dollár)milliárdokkal dobta meg a céget, hogy építsenek fejlesztőközpontot, gyártósort, miegymást. A legnagyobb támadásokat a beégés miatt kapta a cég, és nem is alaptalanul.

Az első időszakban azért elő-elő fordult, hogy ha valaki monitorként használta a készüléket (vagy ha a boltban egész nap ugyanaz a demó ment rajta), hogy jelentkezett a ghosting vagy a beégés, ami értelemszerűen hosszabb időre vagy örökre hazavágta a tévét. Az LG Displaynél tudták, hogy ezt a problémát mindenképp meg kell oldani, és végül kidolgoztak több olyan módszert (pl. pixelátmosás, pixelcsúsztatás), amelyek megóvták ettől a jelenségtől a paneleket.


[+]

Ez azért is volt kulcsfontosságú, mert az LG vezetése mindenképp arra törekedett, hogy más gyártóknak is eladja a kijelzőket. Ezáltal egyrészt további bevétel keletkezik, másrészt akkor nem csak az LG vállára nehezedik a marketing, illetve a képalkotási eljárás népszerűsítése, és emellett a vásárlók is sokkal jobban megbíznak egy olyan megoldásban, ami nem pusztán egyetlen piaci szereplőnél van jelen. Nem is kellett sokat várniuk erre egyébként, hiszen a nálunk viszonylag ismeretlennek számító kínai cégek hamar lecsaptak erre a lehetőségre. Így a Konka és a Skyworth kínálatában is egész korán megjelentek az LG Display által gyártott, WOLED panelekre épülő, luxuskategóriás, remek képminőséget produkáló televíziók.


[+]

De az igazi nagy áttörést nem ezek a vállalatok hozták el, hanem egy olyan cég, amely globálisan is az LG nagy vetélytársának számított, ez pedig nem más, mint a Panasonic, amely legyűrte büszkeségét, megállapodott az LG-vel, és a 2015-ös IFA kiállításon már színre is lépett egy "saját", azaz LG paneles OLED televízióval. Én jelen voltam a bejelentésen, és konkrétan felállva tapsoltam, mint egy félbolond (egy csomó másik újságíróval együtt), annyira örültem mikor kigurították a színpadra a televíziót.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés