- Azonnali informatikai kérdések órája
- ASUS ROG PG32UCDM: OLED csúcsmonitor tesztje
- SSD kibeszélő
- AMD K6-III, és minden ami RETRO - Oldschool tuning
- Azonnali VGA-s kérdések órája
- Mini-ITX
- AMD Ryzen 9 / 7 / 5 7***(X) "Zen 4" (AM5)
- Épített vízhűtés (nem kompakt) topic
- Milyen TV-t vegyek?
- Intel Core i5 / i7 / i9 "Alder Lake-Raptor Lake/Refresh" (LGA1700)
- Luck Dragon: Asszociációs játék. :)
- D1Rect: Nagy "hülyétkapokazapróktól" topik
- ubyegon2: Airfryer XL XXL forrólevegős sütő gyakorlati tanácsok, ötletek, receptek
- bb0t: Gyilkos szénhidrátok, avagy hogyan fogytam önsanyargatás nélkül 16 kg-ot
- antikomcsi: Való Világ: A piszkos 12 - VV12 - Való Világ 12
Hirdetés
-
Retro Kocka Kuckó 2024
lo Megint eltelt egy esztendő, ezért mögyünk retrokockulni Vásárhelyre! Gyere velünk gyereknapon!
-
Vigor - Alig egy nap múlva PC-n is elérhető lesz a korai kiadás
gp Néhány év késéssel újabb platformra is megkapjuk a játék early access változatát.
-
30 TB-ot meghaladó HDD-ket demonstrál a Toshiba
ph Az egyik HAMR, a másik MAMR technológiával éri el a komoly tárkapacitást.
-
PROHARDVER!
Mindent a robogókról / kis motorokról topik
Első hozzászólás előtt olvasd át a téma összefoglalót!
Új hozzászólás Aktív témák
-
nyogo83
Topikgazda
"A probléma ott kezdődik, hogy az smkp nem gépjármű."
Kozuti jarmu, amibe beletartoznak a gepjarmuvek is es erre is vonatkoznak a hatalyos rendeletek es jogszabalyok.
A fentebb linkelt vizsgabiztoskepzesben szo is van kulon rola(azert azt linkeltem, mert erthetobb kivonat, mint a jogtar), ENSZ-EGB osztalyozas szerint, mint:
- L1 Kategória: Kétkerekű járművek 50 ccm-ig és 50 km/h legnagyobb sebességig.
- L2 Kategória: Háromkerekű járművek 50 ccm-ig és 50 km/h legnagyobbsebességig.
- L3 Kategóri: Kétkerekű járművek 50 ccm felett vagy 50 km/h feletti legnagyobbsebességgel.Segedmotoros kerekpar: L1,L2 es L6 kategoria.
Szoval ugyanugy vonatkoznak ra ezek a szabalyozasok, akarmennyire is idejetmultnak vagy ertelmetlennek tunnek.
(Ez nem feltetlenul neked szanom, csak ugy a temahoz):
A LED-es izzokra visszaterve: jelenleg nem/vagy nagyon keves olyan LED-es izzo van, aminek van teljesen "road legal" E tanusitvanya. Soknal csak rairjak, illetve az ECE megfelelosegi tesztet vegzik el ami nem egyenlo azzal, hogy meg is kaptak illetve be is jegyeztek a tanusitvanyt. Nalam is jart mar olyan kipufogo meg komplett fenyszoro, amiben ott viritott az E- jelzes szamsorral mindennel, megse mernek begurulni vele a mozaikbaA hagyomanyos izzo szamara kialakitott lampatestbe szerelt LED-es fenyforras pedig soha nem lesz valoszinuleg engedelyezett hivatalosan jogszabaly szerint, ami kozuti forgalomban resztvevo jarmunek minosul.
Sok erdekes dolog van a fentebb linkelt Kohem rendeletben, amin meglepodik az ember illetve a fejet fogja.
Viszont a korabbi temahoz kapcsolodva egy reszt kimasoltam, ami a jarmuvek muszaki elegtelen megfelelosegevel kapcsolatos:
"c) A fényforrás és a fényszóró nem kompatibilisek. / Az első fényforrások nem érik el illetve túllépik a legnagyobb megengedett fényerősséget."Kicsit lesarkitva olyan ez, mint amikor autonal a hagyomanyos izzo helyere berakjak a xenon szettet. Azert se szoktak tapsolni a rendorok.
De szerintem engedjuk el ezt a temat, neten megtalalhato minden hivatalos jogszabaly ezzel kapcsolatban.
A lenyeg, olyan mint a 70-80-90ccm-es henger illetve hasonlok. Meg lehet csinalni technikailag, nincs fizikai akadalya, csak tisztaban kell lenni vele, hogy nem legalis a hatalyos jogszabalyok szerint.Innentol mindenki el tudja donteni, hogy bevallalja-e vagy nem.
[ Szerkesztve ]
-
Topikgazda
válasz nyogo83 #74951 üzenetére
"Kicsit lesarkitva olyan ez, mint amikor autonal a hagyomanyos izzo helyere berakjak a xenon szettet. Azert se szoktak tapsolni a rendorok."
Amúgy pont ezt akartam felhozni példának már én is.
Mert sokan azt gondolják, hogy csak az automata fényszóró mosó és a szintállítás hiánya miatt tiltott az utólag beszerelt xenon, holott a foncsor is része a dolognak ami miatt nem megengedett.
Na de tényleg túltárgyaltuk szerintem is.--albán bérgyilkosok, nürnbergi gengszter... na hagyjál már!--
-
Tamás9x
őstag
KTMHobby3: Nekem is volt ez a led, de szerintem nem elég jó, ami utánna már szinte teljesen kielégítette az ígényeket: LINK
Csak aksiról használható, az AC megöli.
https://www.youtube.com/@kisstontour
-
KTMHobby3
tag
válasz Tamás9x #74953 üzenetére
Elhiszem Neked. A 10W sokkal erősebb, mint a 6W. Mint írtam, én nappal motorozok, arra bőven elég a 6W. Azt én is tapasztaltam hogy kényes az egyenáramra, az első ledes "izzóm" tönkre is ment. De arra is van megoldás, mivel az elektronika halt be, de a ledek túlélték. A ledeknek 6,6V kell hogy jól világítsanak, ezért csináltam arra feszültségre egy stabil áramkört, amit a generátor táplál. Azóta is így működik, több mint egy éve. A rossz ledes izzót (ha van) el ne dobd, mer továbbra is használhatóak, egy más feszültségű tápról.
-
siti
senior tag
válasz nyogo83 #74951 üzenetére
Én úgy tudom, hogy vannak a járművek. Ezen belül pedig a gépjármű (pl autó) és nem gépjármű (smkp, villamos, lassú jármű).
Ha egy rendelet a gépjárműre vonatkozik, az nem jelenti hogy a nem gépjárműre is érvényes, mert más kategória.
A típus vizsga az ami feloldja a helyzetet. Van hazai és eu-s. Ez sorolja be kategóriába. És adott engedély ledre, izzóra, xenonra. Gondolom én.
A vizsgabiztos kérdés nem néztem. Smkp max típus vizsgás, hogy eu-ban forgalomba lehessen hozni és megkapja a jármű besorolást hogy közúton mehessen. Használt import és a hazai szabályozás meg kérdéses, hiszen belpiacos japán robogóval nem foglalkoztak eu megfeleléssel. Jogilag ez se közlekedhetne.
[ Szerkesztve ]
Füle -> 9. BRSZK -> 2024. Június 22-23. (hamarosan beérjük a Fast and furious sorozatot)
-
patroly61
tag
Én rengeteget tököltem evvel a led,xenon sztorival (50-es runner). A világítás tekercs nincs egyenirányítva csak a töltési csináltunk hozzá másik fesz.szabályzót, de nem lett az igazi index relét is be kellett kötni mert gyárilag a fesz.szabályzóban van az is. A fényszóróba berakott ledeknek mindegyiknek rossz volt a fény vetítési képe utána próbáltam a xenont azt meg a világítás tekercs nem bírta el. Később tettem rá egy 18w-os ledes lámpát ez egész jól világít, de ez viszont nem terheli meg eléggé a tekercset így feljebb megy a feszültség egy kicsit.
www.akkuteszt.hu
-
Tamás9x
őstag
válasz body007 #74954 üzenetére
Sokaknak izzó csere is, egy nagy feladat, építettem a sajátomhoz eg AC-DC feszültség szabályzót + diódás leválasztást, azóta tökéletes, remélem sokáig fog szolgálni.
KTMHobby3: Ahogy látom nem áll messze tőled az elektronika Esetleg egy ilyen? [link]
Még nem jött meg, de nagyon kíváncsi lennék már rá[ Szerkesztve ]
https://www.youtube.com/@kisstontour
-
KTMHobby3
tag
Érdeklődik? SMKP-nél? Azt lehet. És ha azt mondom hogy igen, akkor mit csinál? Az újabb SMKP-ket már ledes világítással szerelik, miért nem lehet az enyémben is olyan? Nem árt ha tudod hogy SMKP-ra utólag is szabad felszerelni reflektor/tompított lámpát, a jobb világítás érdekében, ami lehet ledes is. Ez le van írva.
-
KTMHobby3
tag
válasz Tamás9x #74959 üzenetére
Remélem nem rendeltél ilyent. Gépjárművekre maximálisan 2000 LM-et engedélyeznek, az fölött külön engedély kell rá hogy közlekedhessen. A linkből nem derül ki hogy itt is összeadták-e a két led fényerejét, mert ha igen, akkor még éppen elmegy. Az biztos hogy ekkora fényerővel a tehénszart is le lehet takarítani az aszfaltról. Már bocsánat a kifejezésért. Az energiát, ami ehhez kell (15-20W) a generátor röhögve teljesíti, de ekkora fény szerintem túlzás. A szembejövők biztos hogy anyáznak, még nappal is. Tényleg erre vágysz?
-
Tamás9x
őstag
válasz KTMHobby3 #74961 üzenetére
Igen szeretnék látni. már megrendeltem, tudok vetítési képet állítani a foncsorommal így nem probléma, ha túl erős akkor vissza is lehet belőle venni, ami nem is lenne gond, mert így nő a led hatásfoka, alapból túl vannak hajtva legalább nem melegszik annyíra.
Ha kifogna rajtam, akkor van műhely ahol beállítják nekem méterre pontosan.https://www.youtube.com/@kisstontour
-
d@vee
őstag
Na jó gyerekek én elolvastam minden kommentet, de belezavarodtam az idősíkomba. Tehát a Typhoonba kell erősebb fény, [link] ez mehet bele. De ez tompított helyett megy ugye? Távolságinak milyen kell? Bocsi, de nem vagyok egy hozzáértő, első motor, most tanulom mit hogy.
Illetve ha már itt tartunk, a hátsó index valami ebayes legolcsóbb cucc haver szerint, működni működik rendesen, de majd helyette akarok egy jobbat. Arra is tudnátok linkelni?Ja
-
nyogo83
Topikgazda
válasz KTMHobby3 #74960 üzenetére
"Nem árt ha tudod hogy SMKP-ra utólag is szabad felszerelni reflektor/tompított lámpát, a jobb világítás érdekében, ami lehet ledes is. Ez le van írva."
Legyszives ezt valamilyen rendelettel/jogszaballyal vagy barmi hivatalos forrasbol szarmazo dokumentummal/linkkel bizonyisd vagy masold be.
Az elmult par hozzaszolas errol szolt, hatalyos jogszabalyokkal es minden egyebbel az ellenkezojet bizonyitva, bemasolva.
Az olyan valaszt es bizonyitast, hogy "Ez nem igaz." vagy "Ez le van irva" gondolom te se fogadnad el egy vitaban, mint ahogy a linkelt jogszabalyokat sem voltal hajlando atnezni vagy az ellenkezojet bizonyitani.
Mondom meg egyszer: nem a szemelyeddel van bajom, csak barmi konkret hivatalos info alapjan ez felrevezetes amit csinalsz.
Vagy esetleg ha konkretabban fogalmazol, pl igy:
Lehetseges utalogasan ledes vialgitast tenni SMKP-ra, ha a gyari vilagitotestet egy europai megfelelosegi tanusitvannyal rendelkezo teljesen LED-es rendszeru fenyszorora csereled stb.stb. . De ez meg igy sem lenne megfelelo, mert az eddigi ismert szabalyok alapjan ez nem legalis.
Raadasul amit leirtal, az mar megint mas ertelmezesu mint amirol elozoleg finoman keverve volt a dolog (pl LED-es izzo a gyari fenyszoroba).De tudok jobbat:
Ha az NKH-tol kerek egy hivatalos allasfoglalast a temaban, akkor vegre kepes leszel elengedni ezt a dolgot es ha igaz, hogy nem lehetseges ilyen dolog, akkor elfogadod? -
Tamás9x
őstag
Akkor simán mehet bele nagyobb fényű sima izzó is, tud eleget vissza tölteni, nem kell eröltetni a ledet.
Szerintem, de a fene sem tudja, hogy aksin vagy tekercsen van-e.
Aksiról megy a világításod? vagy csak ha megy a motor?De ha olyan ami nekem van, azaz 2 szálas, és mind a 2 oldalt az van amit nem hiszek, látni kellene...
Olcsóbb: [link]
Közép: [link]
Drága: [link]Csak saját felelősségre.
Ha ki tudnád venni, akkor az sokat segítene.
[ Szerkesztve ]
https://www.youtube.com/@kisstontour
-
patroly61
tag
Szerintem ugyan az kell mind a kettőbe mind a runnernél 2x35w van a kicsik meg a helyzetjelző. A foncsor más a két oldalon attól lesz reflektor. Erősebb izzót nem ajánlom mert valószínű ugyanaz az alaplap mint a runnerbe alapjáraton a 35w-os alig világít fordulaton se sokkal jobb, a nagyobb teljesítményű izzó így még halványabb lesz, de próbáld ki hátha a typhoon tekercselése erősebb.
[ Szerkesztve ]
www.akkuteszt.hu
-
Tamás9x
őstag
A LED vetítési képe: [link] BA20D
https://www.youtube.com/@kisstontour
-
Tamás9x
őstag
Hallod, ha napi szinten csinálgatja a kicsket, nem kéred meg, hogy kösse át aksira a világításod? Akkor lehet nem is kellene az izzókkal vacakolnod. De csak ha egyezik az izzó, és az aksi feszültsége. Nekem ez a LED dinamóról azaz AC-ról fele ennyi fényt adott.
https://www.youtube.com/@kisstontour
-
KTMHobby3
tag
válasz Tamás9x #74975 üzenetére
Szia!
Megakadt a szemem ezen a mondatodon: "Nekem ez a LED dinamóról azaz AC-ról fele ennyi fényt adott." Ebben biztos vagyok. Ugyanis ezekben a fényforrásokban egy elektronika van, amit egyutas egyenirányítás után, egy kicsi kondival használnak tápfeszültségnek. Ez az összeállítás így nem alkalmas hogy váltóról menjen. Akkuról semmi probléma. Szerintem a kereskedők találták ki ezt a váltófesz hülyeséget, hogy minél többet eladhassanak. Kínai mentalitás, nem szabad mindent elhinni.
Csináltam ilyen ledre komoly tápot, ami generátorról ment, rendes fénnyel világított, pedig még 500 Ft-ba sem került. Most is ilyen van a motoromon, már 1 éve használom, akksi nélkül. -
Tamás9x
őstag
válasz KTMHobby3 #74979 üzenetére
Egy 2 tekercses generator a magnes gyuru nem allando igy valto jon le rolla. Alja test, kozep csapolason a vilagitas feso tekercsen pedig az aksi toltesert felelos tilisztorps feszultsegszabalyzo van. Gyarilag a kozep csapolas nem volt eleg a vilagitasnak igy azt kihagyva kotottem direkt aksira a tilisztoros vackot pedig kidobva tettem be egy greatz+kondi +12v 5A es dc-dc-t ami fel van engedve 14v ig. Hogy fel tudja tolteni az aksit a max megengedett ertekig. (Nekem ez 14,4v adatlap szerint.)
[ Szerkesztve ]
https://www.youtube.com/@kisstontour
-
KTMHobby3
tag
válasz Tamás9x #74980 üzenetére
Szia!
Ahogy leírtad, mindent jól csináltál. Akkor viszont a ledes lámpád, ha jól gondolom, erről a 14V-ról kap tápfeszt, amin az akksi is rajt van. Így biztos hogy teljes fénnyel világít.
Az én motoromon nincs akksi a világításon, váltóáramról működik, egyenirányítás, feszültség stabilizálás után. Akksi helyet egy un. pufferkondenzátor van, attól egyenletes és teljes fényű a világításom. -
KTMHobby3
tag
válasz nyogo83 #74967 üzenetére
Kedves fórumtársam!
Rá szántam egy napot hogy minden elérhető dokumentumot elolvassak. A következőkre jutottam. Smkp-k esetében a gyártónak kell beszerezni egy jóváhagyási engedélyt, ami részletesen kitér mindenre hogy a gyártása, forgalmazása elindulhasson. Ha ebben az engedélyben a világítás ledes, akkor úgy kell gyártania. Ez az újabban forgalomba kerülő motorokra vonatkozik.
Régebbi Smkp-ra van egy olyan szabály, ami megengedi hogy olyan fényforrást szerelhet, szereltethet a tulajdonos a motorjára, mint amit motorkerékpárokra engedélyeztek. Ha ez történetesen ledes és rendelkezik EU-s jóváhagyási jellel, akkor olyant. Nincs konkrét tiltás sehol se leírva.Idézet: Vizsgabiztosképzés (NKH Budapest, 2016.)
A 74.R tartalmazza, hogy a motorkerékpárokra való felszerelés céljára jóváhagyott világító- és fényjelző berendezések segédmotoros kerékpárokra is felszerelhetők. Ezért a segédmotoros járműveken, például a fentebbi felsorolás előírásaiknak megfelelő fényszórókon kívül az 1.R, 112.R és a 113.R nek megfelelő fényszórók is lehetnek.
Ha Te ettől konkrétabbat tudsz, kérlek írd meg. Fáradozásodat előre is köszönöm.
-
nyogo83
Topikgazda
válasz KTMHobby3 #74982 üzenetére
Koszonom, hogy utananeztel!
Az NKH Muszaki Engedelyezesi Osztalyanak irtam egy emailt, amiben tobb kerdest is feltettem az atalakitassal kapcsolatban.
- LED-es izzok alkalmazasa gyari vilagitotestben
- Gyari tipusengedelytol eltero LED-es vilagitoberendezes felszerelese lehetseges-e
- Ha igen, milyen eloirasoknak kell pontosan megfelelni es ha szukses, kell-e barmifele dokumentacio/tipusengedely/barmi hozzaTermeszetesen megirom amint konkret valaszt kapok, hogy teljes legyen a kep.
Azert szeretnem hogy ez a dolog tisztazva legyen, mert mostanaban ugranak a rendorok a gyaritol eltero atalakitasokra, foleg ami akar mar messzirol latszik.
Jo lenne, ha valakit akar innen a topicbol is megallitanak, akkor tudja, hogy mi az amire akar hivatkozhat, vagy mire szamithat, ha esetleg olyan rendorrel fut ossze.[ Szerkesztve ]
-
macilaci78
nagyúr
válasz nyogo83 #74983 üzenetére
Javaslom, ez legyen majd logout cikk, amit linkelünk az összefoglalóba is.
A topikját meg át lehet ide irányítani, hogy továbbra is egy vágányon menjen.Ha minden kötél szakad, nem kell félni az akasztástól! Eladó garzonlakás! Budapest III. ker. Tímár utca, 29 m2, galériás. https://ingatlan.com/34130552
-
KTMHobby3
tag
válasz nyogo83 #74983 üzenetére
Köszönöm hogy komolyan vetted , amit írtam!
Nem magam miatt, mert én már eldöntöttem hogy én mindenképp maradok a ledes világításnál. Minden nap, mikor motorozok, tapasztalom hogy észrevesznek, nem hajtanak ki elém. Számomra ez a legfontosabb. Ma is radaroztak az utcánkban, láttak engem is szemből, tudom hogy rögzítik is az eseményeket. Már több, mint egy éve megy ez, eddig még semmit nem kaptam. Szerintem már elfogadták a ledes világítást, ezért nem büntetnek. Vagy csak nincs miért. -
Tamás9x
őstag
válasz KTMHobby3 #74985 üzenetére
Ma hajnalba, rendőrök, karambol, igazoltatás leállítások mellett mentem haza a munkából, rám se hederítettek, pedig kellett rántani egy gázfröccsöt, hogy kikerüljek egy hülyét. Ha normálisan, szabályokat betartva motorozik az ember, akkor felénk nem szekálnak. Pedig messziről ordít, hogy semmi sem gyári...
https://www.youtube.com/@kisstontour
-
Topikgazda
válasz macilaci78 #74984 üzenetére
Ez jó ötlet.
--albán bérgyilkosok, nürnbergi gengszter... na hagyjál már!--
-
Tamás9x
őstag
Tervezek egy 363km-es utat, október végére, és érdekelne, hogy nagyon nagy felelőtlenség bevállalni egy 125-ös kismotorral ezt?Reggel indulnék, Este 4-5 között kellene odaérnem a helyszínre, majd 2 nap múlva onnan haza. Az elméleti dolgok nem nagyon érdekelnek, inkábba tapasztalati része.
https://www.youtube.com/@kisstontour
-
Topikgazda
-
Tamás9x
őstag
válasz sityupityu #74989 üzenetére
Teljesen korrekt állapotban érzem kb 1000km van a blokkban, nem csörög, nem csattog, erős, harap, kicsit többet kap a kelleténél üzemanyagban.
Amit elfelejtettem odaírni, hogy 4T. Lesz egy jókora hátizsákom is.[ Szerkesztve ]
https://www.youtube.com/@kisstontour
-
KTMHobby3
tag
válasz Tamás9x #74986 üzenetére
Semmi sem gyári? Ezt nem tudom elhinni. Mindent Te csináltál? Gratulálok!
Komolyra fordítva a szót, összehoztál egy olyan mocit, amit megálmodtál? Azért az se semmi.
Ha komolyan gondolod a hosszú távú motorozást, én csak biztatni tudlak. Fiatal koromban, feleségestül 4 hosszú utat tettünk meg. Mindegyik nagy élmény volt számunkra. 2500-3000 km volt mindegyik. 150-es MZ-vel mentünk, aminek elég kényelmes volt a közösülése (értsd, ahogy akarod), de 200 km után már váltogatni kellet a pozíciót. A közös élménybe ez is beletartozott. Holnap indulnák hogy újra átéljem! Sok szerencsét, jó utat, gumifákat és olcsó benzint kívánok! -
Tamás9x
őstag
válasz KTMHobby3 #74992 üzenetére
Egy alap koncepcióból, megépítettem a megálmodott motorikus hátteret, hozzá tartozó eletronikát, visszajelző elemeket, még a blokkon sziszolni szeretnék picit. Váltó bővítés, automata kuplung, de akkor a motorfékem kuka így csak kipróbálás, meg az olajos teleszkópok. ha lenne lehetőségem, és technikai hátterem is, akkor faragnék a vázon, a lábtartón, egy pici bukókeret... na de a logika határt szab a hülyeségeimnek.
energy4ever: Akkor nem hagyom ki
nyogo83: Záhony ide kb 45 perc max. Ha van kedved egy kézfogás és közös fotó erejéig, jelezd mielőtt elindultok
[ Szerkesztve ]
https://www.youtube.com/@kisstontour
-
KTMHobby3
tag
válasz Tamás9x #74994 üzenetére
Én egyáltalán nem tartom hülyeségnek, ha valaki többet akar kihozni a mocijáiból, mint a gyári állapot.
Én magam is ezt csináltam. Nem bántam meg, azóta számomra öröm a motorozás. Ha erre vágysz, csináld meg. Én mindig is tiszteltem azokat, akik többet, jobbat akartak és megcsinálták. Mindegy hogy motorerőben, világításban, vagy optikai tuningban teszi. Biztos hogy sok munka van mögötte. -
energy4ever
addikt
Egyenlore csak kivancsisagbol! Ha mar ez volt itt a tema, es ha mar semmi sem gyari nalam se. 09471-12109 12V 15W izzo helyere illo ledes dolog letezik?
-
macilaci78
nagyúr
válasz Tamás9x #74988 üzenetére
Óránként állj meg 10 percre, egyrészt te is igényelni fogod, másrészt azért több órányi folyamatos utazótempó a gépnek sem feltétlenül használ.
Hátizsákot ne háton, inkább valahogy a motorra rögzítsd a pakk nagy részét.Ha minden kötél szakad, nem kell félni az akasztástól! Eladó garzonlakás! Budapest III. ker. Tímár utca, 29 m2, galériás. https://ingatlan.com/34130552
-
Új hozzászólás Aktív témák
Állásajánlatok
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen